Telling Lies recension: “Sam Barlow har ett annat mästerverk på händerna”

Telling Lies är en paragon för berättelser, för karaktärbågar som överraskar dig och dröjer länge efter att krediterna – och videor – har slutat.

• Bygger en sammanhängande, stark berättelse bit för bit
  • Engagerande roll
  • UI är inspirerad

• Några undertexter underliga

Allt börjar med kärlek. En kvinna som heter Karen loggar in på sin dator, ansluter en hårddisk fylld med olagligt erhållna videoklipp inspelade på webbkameror och smarttelefonkameror, samt dokumentationen som förklarar hur man bäst ska få åtkomst till dem alla. “Kärlek” sitter där i sökfältet. Det har framkallat ett urval av fem videor, och jag varnas för att sökningen har begränsats till den specifika siffran. Miniatyrbilder visar olika ansikten och platser, retar en mängd teorier och frågor, och det är alltför lätt att dyka rakt in. Omedelbart försöker du förstå vem dessa människor är, hur de är anslutna och vad pokker går på här.

Liksom med Her Story före den har utvecklaren Sam Barlow hittat ett sätt att hålla dig tumla ner i kaninhålet. Allt du vet – och lita på mig, du vill veta – är att en kvinna som heter Karen har fått en cache av hemligt inspelade videosamtal som hon kan se på sin dator hemma. Hela användargränssnittet är utformat som en stationär dator (eller modifierat för att se lite mer mobil UI-liknande för iOS-enheter), vilket låter dig klicka runt några appar och anteckningar, även spela Solitaire om du vill, även om klockan kryssar på din tid att komma åt filerna. Telling Lies ‘presentation liknar den som ses i Her Story, men den här gången är den mindre formell och mycket mer intim.

Snabbfakta: Berätta lögner

Telling Lies recension: & quot; Sam Barlow har ett annat mästerverk på händerna & quot;

Utgivningsdatum:23 augusti 2019
Plattform (s):PC, Mac, iOS
Utvecklare:Sam Barlow

Varje klipp är bara en sida av en konversation, vilket innebär att du klickar igenom video efter video i Telling Lies i ett försök att ta reda på a) vem varje karaktär pratar med och b) vad de pratar om. Precis som du kan förvänta dig, varje av de fem videoklipp som du ursprungligen presenteras ger bara fler frågor än svar, och pressar dig att gå från video till video genom att söka efter nyckelord som du tror kommer att presentera fler fakta och, som resultat, fler delar av historien. De ord eller fraser du söker efter matchas specifikt till det språk som används i videon, så ju snävare din sökning, desto bättre. Att hitta ett särskilt intressant nyckelord kan skicka dig på en lång spår av videouppträdanden, vilket ger dig ett steg närmare att ha alla bitarna till det övergripande pusslet.

Du släpps in i varje video precis vid det ordet eller frasen talas, vanligtvis bokad av bitar av ledig prat på vardera sidan. Du kan sedan dra fram och tillbaka för att gå igenom videofilmerna, undertexter som blinkar upp för att påminna dig om att det finns fler ledtrådar att hitta. Jag tyckte det var lite frustrerande att du inte bara kunde hoppa till början av en video för att titta på det hela och hitta nyckelorden i sammanhang, snarare än att behöva sakta spola tillbaka igenom flera minuters värde av inspelningar. Men när du släpper dig in i dessa människors liv känns det som att ta tid att verkligen studera dem är en del av processen.

En del av deras värld

Eftersom du bara tittar på den ena sidan av konversationen dröjer tystnad som ouppfyllda löften. Skådespelarnas briljans – som inkluderar Logan Marshall-Green (Prometheus, Spider-Man: Homecoming), Alexandra Shipp (X-Men Apocalypse), Kerry Bish&eacute, (Argo) och Angela Sarafyan (Westworld) – betyder att du alltid kan berätta för den person de pratar med bara från tystnaderna ensamma, vilket hjälper till att dela samman fragmenten i den linjära berättelsen som slår under de fragmenterade videoklippen. Eftersom huvuddelen av dessa videor är från 1-2-1 videosamtal eller samtal inspelade utan ämnets tillstånd är innehållet nästan alltid av personlig eller intim karaktär. För närvarande känns det som om du är en del av dessa samtal, och det känns som att karaktären på skärmen talar direkt till dig och väntar på att du ska svara – eller åtminstone ta reda på hur dessa karaktärer och berättelser går ihop.

Det tvingar dig att spela en roll i denna berättande berättelse. Du rör dig mellan voyeur, till detektiv och ibland en besvärlig tredjehjuling, som snabbt skurar genom bilder som absolut inte var tänkt för mina ögon – för några ögon. Oavsett om det är camgirlsamtal eller någon som njuter av något “personligt” nöje kände jag mig regelbundet otroligt obekväm när jag tittade, som om jag var en inkräktare i privata utbyten. Inte obehagligt nog för mig att sluta spela, naturligtvis är jag djupt in i teorier och anteckningar vid denna punkt och kan inte sluta titta även om jag ville.

Men den tysta och oroande känslan du får från att spela Telling Lies är allt en del av upplevelsen. Dessa är ju olagligt erhållna videor från NSA, och du är inte tänkt att titta på dem. Du spelar som Karen och du blir ofta påmind om att du inte bara arbetar mot klockan utan också mot själva systemet. Närvaron av Karens reflektion på datorskärmen hjälper bara till att sälja känslan av genomträngande voyeurism. Ibland börjar musik spela i hennes lägenhet, en halvnaken man vandrar över skottet och senare påminner han dig om att det är sent. Men du har inte länge, någon vet uppenbarligen att du tittar på detta och räknar ut allt, och det finns en känsla av brådskande för var och en av dina sökningar.

Precis som hennes berättelse, ju djupare du dyker ned i filerna som finns tillgängliga för dig, desto svårare blir det att hitta ny information. Jag börjar känna mig frustrerad när jag, oavsett vilka sökord eller fraser jag matar in i sökfältet, får ett urval av videor som jag redan har sett. Men sen, när jag känner att jag har alla berättelserna ihop, snubblar jag över något nytt och jag är på väg att falla huvudet i ännu ett kaninhål. Det är på något sätt samtidigt helt organiskt och vackert tempo. Sam Barlow har ett annat mästerverk på händerna.

En tickande klocka

Det jag också älskar med Telling Lies – bar dess vackert berättade historia som jag omöjligt kunde gå in på här i någon detalj – är att det är en ändlig berättelse.

Jag känner att jag har återvänt till hennes berättelse i flera år nu och fortfarande finns det några pusselbitar som jag ännu inte kommer på plats. Med Telling Lies, eftersom det finns en tidsbegränsning för din tillgång till dessa bilder, kommer din tid med det så småningom att ta slut – inte att jag kommer att berätta hur snabbt det kommer att komma runt, som den genomträngande känslan av panik underliggande Telling Lies är allt en del av det roliga med att spela det.

Men vad jag kommer att säga er att när krediterna rullar är det uppenbart att jag ännu inte hittat alla videor. Att veta att när du tröttnar på en rapport efter krediter är det som ett litet taggfrö som planterar sig i din hjärna. Som någon som har drömt om Telling Lies karaktärer, när jag försökte sätta ihop alla bitarna, kan du föreställa dig hur det känns att veta att du kan ha missat någon viktig information. Men tack och lov kan du dyka rakt tillbaka igen och spola tillbaka tiden efter att du har sett krediterna till minuter före slutet för att se till att du har upptäckt allt du kan.

Så lämna mig nu, för att samla de sista fragmenten av dessa karaktärers liv, att bli förälskad i dem, straffa dem och bli vän med dem som jag har gjort de senaste sex timmarna. Jag kommer fortfarande att ha den obekväma känslan som gnagger vid handleden när jag skjuter musen till sökfältet om och om igen för att avslöja de sista videoklippen, men Telling Lies är ingenting om inte givande mer. Det är ett spel som förblir hos dig, och genom mediehistorien lyckas du göra en lika stor del av det voyeuristiska, integritetsinträngande problemet som hela spelet försöker ta isär. Jag funderar fortfarande på Telling Lies, och kommer att vara det i många år framöver. Eller åtminstone varje gång jag går förbi en säkerhetskamera eller ringer.

Ljuger