Terminator Genisys granskning

Färska skådespelare, nya idéer och fullständig action ger Taylor’s omstart momentum, även om ett överbelastat manus hotar att kasta det ibland. Rör inte naturligtvis Camerons två filmer.

Kyle var tillbaka.

"Tidsresor gör mitt huvud ont," skriker Kyle Reese, halvvägs genom mindbendingTerminator Genisys. Hans ord kommer säkert att upprepas av några få tittare.

Med en alternativ tidslinje som utplånar det mesta av vad du vet om Skynet, Sarah Connor och de dödliga terminatorerna, är den här femte delen lätt den mest headscratching av en franchise som redan är byggd på M&ouml, bius-strip logik. Men med den välkomna återkomsten från Arnold Schwarzenegger är denna Alan Taylor-riktade insats en enorm förbättring på McG: sFrälsningochMaskinens Rise.

Vi börjar med att Reese (Jai Courtney) återvände: hur försvarsprogrammet Skynet blev sentient, hur domens dag kom 1997, hur maskinerna tog över, hur människorna kämpade tillbaka. Året är nu 2029, och Reese frivilligt att resa tillbaka till 1984 för att skydda den framtida modern till motståndsledaren John Connor (Jason Clarke), efter att Skynet skickar en T-800 Terminator (Arnold Schwarzenegger, rynkad tack vare digital trickery ) tillbaka för att döda henne.

Hittills, så James Cameron – men det är där likheterna med regissörens klassiker 1984Terminatorändarna.

Terminator Genisys granskning

När Reese kommer tillbaka i mitten av 80-talet (naturligtvis naken) är det inte så man kommer ihåg dem. Till att börja med är John Connors mamma Sarah (Emilia Clarke) väl medveten om Terminators, till skillnad från Linda Hamilton i originalet. Hon har till och med sin egen åldrande T-800 (Arnie, igen) – eller &lsquo, Pops ‘som hon kallar honom – för att skydda henne. Visar sig att han skickades tillbaka till 1973, när hon var nio år, för att ta hand om henne och stanna hos henne sedan dess.

Medan Sarah och Arnies T-800 skickar den yngre terminatorn som har kommit tillbaka genom tiden, finns det ett annat problem: en formskiftande T-1000 (Jag såg djävulenär Byung-hun Lee, utmärkt), till och med klädd som en polis för att påminna oss om Robert Patricks flytande metall Terminator i Camerons bar-setting 1991T2. När trioen kämpar mot T-1000 är den första tredjedelen obeveklig – och utan tvekan den roligaste delen av filmen – som spelar ut på motorvägar och i polisbutiker, köpcentra och övergivna fabriker.

Men då blir plottet verkligen tjockare. Twist – eller en av dem – är detTerminator Genisysär verkligen Kyle Reese berättelse. Den här gången, beskyddaren av Sarah Connor – som skickas tillbaka i tid av sin son John för att i slutändan fader honom – har flashbacks till ett solnedgångt förflutna som han aldrig kände. I detta alternativa förflutna / framtid har domens dag aldrig hänt. Men Genisys kommer. "Den ultimata mördaren-appen," det är en Skynet-sponsrad trojansk häst, som kommer att lanseras 2017, för att länka alla våra tekniska apparater och lämna intet ont om användare som är sårbara för attacker.

Terminator Genisys granskning

Ändå börjar detta inte ens täcka en tomt som är så tät att till och med trailern släpper efter spoilers. Komplexiteten antyddes tidigt när Matt Smiths mysteriumman dyker upp för att attackera John Connor när Reese skickas tillbaka till 1984. Tack himlen då för J.K. Simmons detektiv, som tar med någramycket-behövde humor för "verkligen, riktigt komplicerat" berättelse. Han sa att Reese och co är här för att rädda världen. "Jag kan jobba med det."

Det som inte fungerar lika bra är Arnie-humorn, inte minst en tröttsam löpning där han försöker "smälta in" genom att le. Den obligatoriska "jag kommer tillbaka" linjen används och släpps av slumpmässigt, även om den här modellen föredrar "bit mig" som en signaturfras. Bättre är referenserna till hans åldrande utseende, förklarade med tanken att en Terminator’s kött åldras precis som en människas, det ger denna T-800 (och dess skådespelare) en knarrig look. "Jag är gammal," han säger. "Inte föråldrad."

Schwarzeneggers återkomst är naturligtvis avgörande efter att hans CGI kom inTerminator Salvation, och hans förhållande till Sarah ger viss känslomässig heft. Clarke är utmärkt: actionmässig och kapabel att förmedla sin fasthet mot henne &lsquo, Pops ‘mitt i den ständiga rusningen av tomten. Courtney är också en värdig efterträdare till Michael Biehn från Cameron-originalen (en fin touch har till och med honom att klä upp sig i samma trenchcoat när han först kom tillbaka 1984).

Terminator Genisys granskning

Det finns faktiskt många punkter när manuset av Patrick Lussier och Laeta Kalogridis känns som en Greatest Hits, som om de tidigare filmerna har korsat ihop som tomtens överlappande tidslinjer. Är det smart metaskrivning? Eller helt enkelt rippa av originalen? Det är antagligen båda. Men åtminstone försöker manuset något modigt, i en franchise där tidsresor-elementet alltid har varit en huvud-shag i klass A, detta tar saker till en helt ny nivå.

Tack och lov Taylor – som han gjorde iThor: den mörka världen – visar sig ha förmåga att hålla denna 10-ton juggernaut i en actionfilm igång på full pell. Oavsett om det är att titta på Arnie som krossar vindrutor, en skolbuss som sväljer eller något skådespel med Golden Gate-bron, är de polerade bilderna en god distraktion från shenanigans med tidsresor.

Slutet har tyvärr ett WTF-ögonblick som saknar trovärdighet, även i detta logiskt trassiga lojala universum. Men då har du troligtvis gett in – och precis accepterat detta som det barmasteTerminatorän.

Terminator Genisys granskning