The Dark Crystal: Age of Resistance review: “Skönhet som blommar mitt i krig och skräck”

Denna prequel visar att de stora idéerna från 1982-filmen är ännu mer relevanta idag, och visualerna och världen har bara blivit mer magisk med tiden.

Den mest spökaktiga aspekten av den ursprungliga Dark Crystal-filmen var inte det banbrytande marionett- eller fantasihistorik, utan känslan av hot som förkroppsligats i den härjade Skekis, de trassliga gultliknande varelser som härskar över den fiktiva världen av Thra. För er som tar sig in på Netflix prequel-serie, The Dark Crystal: Age of Resistance, kommer ni att behöva möta samma fara och hjärtskador igen – och den här gången är det ännu bättre än tidigare.

En av de viktigaste aspekterna av den ursprungliga Dark Crystal, som släpptes 1982 och regisserad av mästerdockpopparna Jim Henson och Frank Oz, är att den aldrig skymde bort från stora, skrämmande idéer trots sin unga publik. Och medan vi alla satt kvar med djupa psykologiska ärr, följer The Dark Crystal: Age of Resistance samma regel. Kraft, förlust, sorg och korruption simmar allt under den skimrande, vackra ytan.

The Dark Crystal: Age of Resistance review: & quot; Skönhet som blommar mitt i krig och skräck & quot;

I Age of Resistance tjänar Gelfing – en Elfin-ras som bor på Thraa som är uppdelad över ett antal olika stammar – Skeksierna, som är bevararna av The Crystal of Truth. Allt går inte bra: en sjukdom som kallas Mörkningen sprider sig och planeten dör. De skurkiga skeksierna, på toppen av sin kraft, är desperata efter att hålla sig på toppen och är villiga att göra fruktansvärda saker för att upprätthålla den nuvarande jämvikten. Tre gelflingar – Rian, Brea och Deet, (uttryckta av Taron Egerton, Anya Taylor-Joy och Nathalie Emmanuel) – befinner sig i uppdrag att slå tillbaka. Och ja, Skesis är fortfarande hauntingly hemskt, deras tvinnade kroppar fortfarande störande, och finery de parade runt i bara gör det värre.

Mellan skeksiernas interna maktkamp och de rika traditionerna och uppdelningarna i Gelfling-civilisationen har Age of Resistance världsbyggande i skala från Game of Thrones ‘Westeros. Thra skapar ett rikt och komplext landskap med stunder av skönhet som blommar mitt i krig och skräck. Från skogarna och åkrarna till de starka, trasiga kanterna på Skeksis-bostaden, det är allt en skrivbordsunderlägg som väntar på att hända, och varje tum känns bebodd och levande.

Hensons marionett är så trovärdig, så naturtro, att det är konstigt när du känner igen deras röster som kommer från en av de många kändisaktörerna. Alicia Vikander, Mark Hamill och Awkwafina ger allt till rollerna, till den punkt där du nästan glömmer att Tomb Raider-skådespelerskan egentligen inte är en Gelfling-vakt på Castle of the Crystal.

Det första avsnittet gnistor mycket historier – Rian, Brea och Deet är alla på sina egna resor – och sätter igång större händelser genom den politiska manövreringen av Skeksierna. Fans av den ursprungliga filmen kommer naturligtvis att veta hur detta slutar, men på något sätt lyckas showen göra dig upphetsad att se hur händelserna utvecklas ändå. Du vill leva igenom det med dessa karaktärer. En episod i och jag kände mig skyddande mot alla Gelfling, särskilt den milda Deet. Hon lämnar säkerheten för Grottan-klanen, den minsta stammen och en som bor under jorden, och jag känner som en första gången mamma tittar på hennes barn går i skolan.

Det finns utan tvekan hjärtkänsla och svåra val framöver för alla karaktärer, men du kommer att investeras fullt ut från de första stunderna och en expert på Thras politiska historia efter cirka 20 minuter. Det är spännande att se en enorm Jim Henson-produktion igen, och det känns som The Dark Crystal: Age of Resistance är på väg att bli lika stor för publiken 2019 som originalet var 1982.

The Dark Crystal: Age of Resistance recension: "Skönhet som blommar mitt i krig och skräck"