The Emperors Knife av Mazarkis Williams Book Review

Medan alla andra branscher kollapsar runt våra öron, är det bra att veta att marknaden för fantastiska böcker fortfarande är hälsosam: denna lovande debut (först i serien Tower and Knife) kommer från Jo Fletcher Books, som lanserades i september och är den andra nya SF / fantasy-avtryck som dyker upp under de senaste månaderna.

Eschewing high fantasy’s vanliga Euro-medeltida inställningar, den pseudonyma Williams Conjures en värld med starka smaker från det tidiga osmanska riket (imperialistiska barn lever i en harem och blir avstängd när ett av deras syskon reser sig till tronen, slavar skördas årligen från provinsbyar ), medeltida Persien (semi-nomadiska ryttare handlar och raid i gränslandet, och det finns till och med en storslagen vizier som heter Tuvaini, som bara är ett brev bort från släktnamnet på en lång rad persiska regerings tjänstemän), och arabisk legende (en hänvisning till1001 nätter‘City of Brass).

Det skapar en rik och underhållande berättelsemiljö, och Williams skapar en snodd och rolig berättelse centrerad på en läskig magisk pest som tappar styrkan från hjärtat i Cerani Empire. Karaktärerna är också väl ritade: trovärdigt ambitiösa och motstridiga individer som kämpar för att överleva i en labyrint av tradition och intriger. Mesema, dotter till en stamchef som säljs i äktenskap med den kejserliga arvingen, är en speciell höjdpunkt och upprätthåller hennes folks skull samtidigt som den anpassade sig till den nya. Plottningen lider av ett par longueurs, men totalt sett rekommenderas detta starkt.

Readmore bokrecensioner här.