The Farewell-recensionen: “Awkwafina lyser i djupt komedi-drama”

Awkwafina och Zhao lyser i ett djupt komedi-drama med en högre amerikansk per-screen-roll än Avengers: Endgame.

Det borde inte komma som någon överraskning Lulu Wangs komedi-drama är semi-självbiografiskt, du kunde verkligen inte berätta den här historien. Billi (rappare / skådespelare Awkwafina, som spelade Goh Peik Lin i Crazy Rich Asians) är en 30-årig kinesisk-amerikansk kvinna som bor i New York.

Avvisade för ett stipendium och därmed oförmöget att få henne att hyra, försämras Billis problem när hennes föräldrar informerar henne om att hennes älskade mormor, Nai Nai (Zhao Shuzhen), har lungcancer i steg 4 och tre månader att leva. Men här är saken: I Kina, där Nai Nai fortfarande är bosatt (i den nordöstra staden Changchun), är det vanligt att läkare och familjemedlemmar döljer nyheter om terminal sjukdom för de drabbade för att bära bördan för dem . Så det är så att Nai Nais storfamilj stiger ned på Changchun från Amerika och Japan under den rusk som Billis kusin, Hao Hao (Chen Han), gifter sig. Och Nai Nai, som är en octogenarian matriark som är full av kärlek men tolererar noll skit, tar det på sig att organisera banketten.

&lsquo, baserat på en verklig lögn “är det första som dyker upp på skärmen, och filmen är verkligen: Wangs egen Nai Nai hade verkligen Stage 4 lungcancer, och familjen arrangerade faktiskt ett falskt bröllop så att det kan rally runt henne . Det är en anmärkningsvärd berättelse, men ännu mer anmärkningsvärt är att Wang motstått press från amerikanska studior för att mode det till en skruvbollskomedie eller melodrama, och istället spelar det lågmässigt och rakt. Visst, det finns skratt, och ja, det finns känslor, men de förstnämnda är av den observativa snarare än farcical sorten, och den senare är droppmatad och välförtjänt.

Fotografering med naturliga färger och till stor del statiska kompositioner, DoP Anna Franquesa Solano litar med rätta på att materialet inte är i behov av tics och tricks för att hjälpa det med – en liten serie av blygsamma piskpannor vid bröllopet känns som GoodFellas efter poisen som har kom före. Och ändå ger varje scen uppmärksamhet, oavsett om det är den trulande arkitekturen och de livliga gatorna, eller den ständiga beredningen och konsumtionen av mat (ett sätt för familjen att visa kärlek utan att utnyttja vulgära förklaringar), eller jämföra och kontrastera kinesiska och amerikanska värden . Billi driver framåt handlingen, för det är hennes ständiga ifrågasättande av moralens lögn som de lever som introducerar spänning och drama.

Men mest av allt är The Farewell en film om familj, med alla dess svårigheter och svårigheter, förkärlek och trohet. Det är hjärtligt och vackert iakttaget, så medan alla på skärmen gör sitt yttersta för att hålla tillbaka tårar, kommer din att komma obehörig.

The Farewell-recensionen: "Awkwafina lyser i djupt komedi-drama"