The Girl in the Spider’s Web review: “Högt på adrenalin, låg på subtilitet”

Den här senaste Millennium-filmen jämnar ut seriens tidigare egendomar. Men det finns action i stort och Foy gör en klar, farlig hjältinna.

Det är sju år sedan Lisbeth Salander senast hämnade hämnd över våra skärmar, men allas favorit Stockholm-baserade superhacker, hämnare för misshandlade och kicker av hornets bon är äntligen tillbaka. Men den här gången istället för Noomi Rapace (i de tre svenska filmerna 2009 som ritats från Stieg Larssons romaner känd som Millennium Trilogy) eller Rooney Mara (i David Finchers amerikanska remake från 2011 av The Girl With the Dragon Tattoo) är hon inkarnerad av Claire Foy , så långt som möjligt från att spela Queen Liz 2 i The Crown.

Spider’s Web är den första filmen i serien som inte härstammar från en roman av Larsson. Han dog strax efter att ha slutfört den multimillion-säljande trilogin, så kollegen svensken David Lagercrantz utarbetades för att penna en uppföljare – och tog ett rättvist knäpp på den. Lagercrantz masterstroke var att ta upp ett kort omnämnande av Lisbeths tvillingsyster Camilla (i Larssons andra bok) och rulla på henne som Lisbeths nemesis. Och nu kommer filmversionen, från Uruguyan-regissören Fede Alvarez (Evil Dead, Don’t Breathe), att systeren, Lisbeths på alla sätt icke-identiska tvilling, ännu mer i spetsen för handlingen.

The Girl in the Spider's Web review: & quot; Hög på adrenalin, låg på subtilitet & quot;

En kylig barndomsprolog – som påminner om de läskiga scenerna i TV: s Patrick Melrose – förklarar den livslånga fienden mellan paret. Camilla spelas av den holländska skådespelerskan Sylvia Hoeks (Blade Runner 2049) med en basilisk stirring och en röst som cyanid-snörd honung. Hon är chef för The Spiders, en ond ryskstödd mobb som syftar till att få kontroll över Project Firefall, ett topphemligt NSA-datorprogram som ger användarens kontroll över alla kärnvapenarsenaler i världen. Firefall har förts till Lisbeth av sin skapare Frans Balder (Stephen Merchant), en skurk NSA-operatör som gripits med en samvetskris, men han har lagrat nyckeln till den i hjärnan av hans äro nio år gamla son August. Jagar även firefall är chefen för svensk underrättelse och en NSA-agent från USA … Japp, det är den typen av tomt, ungefär sex gånger för invecklat för sitt eget bästa.

Det är lätt att ignorera historien och njuta av handlingen, av vilken det inte finns någon brist. Strider, sysselsättningar, kidnappningar, explosioner, dödsförsvarande språng (vid en tidpunkt slipper Salander på sin motorcykel från en hög brygga rakt ner till en frusen flod) packa körtiden så full att du knappt kan pausa för andetag – än mindre ifrågasätta sannolikhet för allt. Det här är väldigt vår heroinfilm, hennes vanliga allierade, principiella journo Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) är marginaliserad i en i stort sett passiv roll, mestadels väntar på räddning av Salander från olika faror.

Foy, som har en lätt svensk accent, projicerar gutsy beslutsamhet som Salander, men hennes karaktär känns avstängd från dess tidigare inkarnationer, mjukt pedalande hennes bisexualitet och gränsöverskridande autism till förmån för en generisk action-hjältespersonal. Sammantaget är faktiskt filmen mer konventionell än föregångarna, utan den spikiga, tilltalande snygga individualiteten i den svenska millennietrilogin, eller den stilistiska känslan av Finchers tag på Tattoo. Ibland stöter det mer på en vid-siffror Bond-film – hög på adrenalin, låg på subtilitet.

Ändå är den precisionskonstruerad för att få din uppmärksamhet och hålla den i nära två timmar. Den enda irriterande faktorn är Roque Ba&ntilde, os obevekliga poäng, dundra bort nästan utan stopp vid full volym för att påminna oss om att det här är spända, farliga grejer. Skål, Roque, men vi hade redan sussat det…

Kolla in vad som annars träffar biografer i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:9 november 2018 (USA) / 21 november 2018 (UK)
  • Certifikat:NR (USA) / 12A (UK)