The Good Place säsong 4 avsnitt 1 recension: “En snabb öppning som sätter upp showens sista säsong”

The Good Place fortsätter att vara lika charmig som alltid, men den här episodens huvudsakliga installation

The Good Place är tillbaka! Och även om det verkligen är något att glädja sig (vem vill inte världens mest charmiga show tillbaka på TV?), Finns det en bittersöt vind i luften. "Kapitel 40" markerar början av slutet, med säsong 4 som den sista säsongen på The Good Place. Betyder det att serien kommer att sluta på hög nivå utan att anstränga sig för att fylla ett studiobeslutat avsnitt? Att döma efter premiären verkar det vara fallet när avsnittet snabbt sätter upp den kommande säsongen utan att lämna andningsrummet för mycket annat.

Säsong 3 avslutades med Eleanor (Kristen Bell) och gänget som lärde sig att poängsystemet som avgör om en människa kommer in på det goda eller det dåliga stället har riggats i hundratals år. Domaren (Maya Rudolph) erbjöd våra hjältar en chans att bevisa att människor faktiskt kan vara bra, och uppdraget dem att bygga en ny bra plats (på Medium Place) och släppa loss fyra människor i den nybyggda världen. Om de tjänar tillräckligt bra poäng, kommer hon att medge att systemet är riggat. Men det finns en vridning – monsteren från Bad Place fick välja de fyra nya marsvinen. Så härligt ondt.

Vi har redan sett John, en skvaller-spaltist, och Simone, en professor som gick ut med Chidi på jorden, kommer in i det nya bra stället. Under säsong 4-premiären upptäcker vi att Simone tror att hon faktiskt är i koma och kommer att vakna upp varje minut. Avsnittet introducerar också de andra två medlemmarna i gruppen: Linda (en kvinna som skapar "Neutral Janet ser ut som Disco Janet") och Brent, en "lika opportunistisk brottsling" vem är en kliché&eacute, Mellanamerikas sexist. I slutet av avsnittet blir Linda uttagen som en demon i förklädnad (en ganska rusad slutsats till sin historia), och ett ersättande testämne hittas snabbt: Chidi (William Fitzgerald Harper).

Vi vet redan att Chidis minne har torkats, något som sätter både hans och Eleanors relationstatus tillbaka till singel. Premiären plockar upp med Eleanor, nu arkitekten på The Good Place, som visar Chidi runt, med filosofen med rätta nerver när han insåg att böcker kan flyga i hans händer. Tyvärr visas inte Chidi på skärmen igen förrän nästan avsnittets slut, när Eleanor retiskt introducerar honom för Simone i hopp om att han kan prata henne till att tro att, ja, The Good Place är verklig och inte en produkt av hennes undermedvetna. Sedan kommer de sista ögonblicken, Chidi ersätter Linda och därmed får alla bitarna på plats resten av säsongen.

Det är verkligen allt som säsong 4-premiären är – installation. Tahani (Jameela Jamil) och Michael (Ted Danson) tittar knappt in, med Tahani förflyttade sig till att göra popkulturreferenser om hennes berömda vänner (även om en om Peter Skarsgard är en borrning, även om den är på Xanax, är ganska rolig). Samtidigt är Jason, Janet och Derek (spelad av den troligtvis bästa trioen i showen: Jason Mendoza, D’Arcy Carden och Jason Mantzoukas) engagerade i en kärlekstriangel som är genial, men i detta skede är det bara mer spår för senare på.

Naturligtvis är det att förvänta sig en 20-minuters introduktionsavsnitt som sätter upp en sista säsong. Och även om de bästa avsnitten av The Good Place är de som ger karaktärerna mer andningsutrymme, fortsätter showen att vara helt underbar tv. Det här avsnittet pekar verkligen på en säsong där Eleanor och Simone kämpar över Chidi, demonerna försöker sabotera experimentet och både John och Brent fungerar som social kommentar till dagens Amerika. Bör vi vara intresserade av vart The Good Place håller på att gå? Säkert. Var det ett avsnitt med alla timrar? Inte riktigt.

The Good Place säsong 4 avsnitt 1 recension: "En snabb öppning som sätter upp showens sista säsong"