The Greatest Showman-recensionen: “Trevlig till en viss grad, med tå-knackande låtar”

Trevlig till en viss grad, med topp-tappande låtar och fint arbete från Jackman, Ferguson och Zendaya. Men saknar verklig känslomässig vikt.

Originalfilmmusikaler är ett riskabelt förslag. Utan stöd för en Broadway-körning har ofta nybörjade sång-och-dans-filmer ofta floppat. Tror att Francis Coppola’sOne from the Heart (1982) eller James L. Brooks manglade I Do Anything (1994). Så belöna före detta reklamdirektör Michael Gracey och stjärnan Hugh Jackman för att ha bedrivit The Greatest Showman, en glittrande feelgood-musikal baserad på livet från 1800-talets cirkuspresentation P.T. Barnum.

Naturligtvis hjälper det att La La Landproved att du kan ha en original musikal utan inbyggt publikigenkänning och fortfarande ha en (mega) hit. Klokt tappade Showman talangarna till låtskrivare Benj Pasek och Justin Paul, som vann en Oscar för sina La La Land-låtar (och även en Tony för deras show i gymnasiet Dear Evan Hansen). I kombination med den karismatiska Jackman som Barnum, och ett manus som är samskrivet av Dreamgirlsdirektor Bill Condon, borde det vara en no-brainer, rätt?

The Greatest Showman-recensionen: & quot; Trevlig till en viss grad, med tå-tappande låtar & quot;

Tja, inte riktigt – även om det knappast är felet av Jackman, som oser av Barnum-liknande showmanship från första ram till sist. Berättelsen tar upp när Phineas Taylor Barnum gifter sig med kvinnan i sina drömmar, Charity (Michelle Williams), trots hennes förälders invändningar mot hans låga status. Med sina två barn att stödja skapar Barnum – en inveterat drömmer – American Museum of Curiosities, en flopputställning som nästan lämnar honom konkurs.

När det föreslås att levande handlingar kan vara mer spännande, börjar han samlas "oddities" – som hans skäggiga dam (Keala Settle), en trebent man (Jonathan Redavid) och dvärgartisten Charles Stratton (Sam Humphrey), bättre känd som general Tom Thumb.

Dessutom ansluter sig till truppen en skicklig trapesartist Anne Wheeler (Spider-Man: Homecoming’s Zendaya), även om det är Barnums partnerskap med den (fiktiva) dramatikern Phillip Carlyle (Zac Efron) som verkligen hjälper till att etablera sin cirkus rikstäckande. Det finns ytterligare utvidgning när han besöker England, träffar drottning Victoria (Gayle Rankin, spelar henne som en tappande mule, i en väldigt udda sekvens) och sätter sin operarsångare Jenny Lind (Rebecca Ferguson), &lsquo, den svenska nattergalen.

En packad räkning, då. Problemet är att Showman är lite för beräknad för att verkligen engagera sig. Från romantiken som blommar mellan Anne och Phillip till &lsquo, var allt du vill ha ett meddelande, det har en Hollywood-av-kommittén känsla för det. Det är riktigt att siffrorna är snygga och polerade, och låtarna av Pasek och Paul (inklusive The Greatest Show och From Now On) är infernallyt fängslande, men det är allt mindre relatabelt än den ödmjukare, mer trasiga världen La La Land.

Vad beträffar karaktärerna är de till stor del tvådimensionella, särskilt de kvinnliga – Williams för en sitter kvar med lite annat än att se strålande ut. Barnums exploaterande sida gör honom också problematisk som en huvudperson du helt kan rota för. Fortfarande, om du är ute efter glittrande, krävande underhållning, ger Showman en solid prestanda.

The Greatest Showman recension: "Trevlig till en viss grad, med tå-knackande låtar"