The Hateful Eight recension

Hateful Eight märker det västra med ett stort &lsquo, QT’. Allt du kan förvänta dig av en Tarantino-film och mer förutom. Sadla på.

Tarantinos vapenskydd får hyttfeber…

Ingen kunde någonsin anklaga Quentin Tarantino för brist på egenvikt.De hatade åtta, hans första västerländska om du följer hans uppmaning att seDjango Unchainedsom en &lsquo, södra ‘, börjar med en skiss av en hästritad stagcoach dvärgad av röda, snöklädda berg, ordet OVERTURE tryckt på skärmen. Nämnda overture varar flera minuter.

Ennio Morricons musik är på en gång frodig och hotfull, de fulla orkestrala svullna i lager med musiklåddinkar, olycksbådande trummor och knurrande horn. Bergen bleknar, musiken dör. &lsquo, The Weinstein Company Presents ‘fyller skärmen och försvinner för att säkerställa att nästa titel har skärmen allt för sig själv: &lsquo, den 8: e filmen av Quentin Tarantino. ‘

Det är naturligtvis allt en del av Tarantinos strävan att göraDe hatade åttaen händelse, tillsammans med den 187 minuter långa tiden, en 12-minuters paus och beslutet att skjuta i Ultra Panavision 70, vilket gynnas av mitten av 1900-talets epiker somBen Hur,Romerrikets fallochThe Greatest Story Ever Told(ja, om det är tillräckligt bra för Gud …). Men händelse eller ingen händelse, du måste leverera ganska gåvan om du ska paketera den så uttömmande. Tack och lov är Tarantino en generös sonofagun…

The Hateful Eight recension

Ställ in några år efter det amerikanska inbördeskriget,De hatade åttaberättar om åtta främlingar som ligger i en timmerstuga medan en snöstorm rasar utanför. Vi introduceras först till John Ruth (Kurt Russell) och Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh), den förra en skottjägaren som tar den senare, en galen förbannelse, till staden Red Rock för att hänga.

Deras stagcoach möter två gånger vandrande främlingar på den iskalla vägen: Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson), en före detta fackföreningssoldat vände dusjjägare, och sedan Chris Mannix (Walton Goggins), en sydlig renegade som är på väg mot Red Rock för att ta upp sheriffens position.

Dessa fyra möter fyra till när snöstormen tvingar dem att söka tillflykt vid Minnies Haberdashery i djupaste Wyoming. Inuti är Bob (Demian Bichir), en mexikansk som sköter skarven medan Minnie besöker sin mamma, plus Red Rocks flamboyanta engelska hangman Oswaldo Mobray (Tim Roth), den stilltiande cowboy Joe Gage (Michael Madsen) och Confederate General Sanford &lsquo, Don’t Give a Damn ‘Smithers (Bruce Dern). När Mobray galar, "Det ser ut som att Minnies Haberdashery håller på att bli mysig de närmaste dagarna…"

The Hateful Eight recension

Med Robert Richardsons kamera nu fastlåst i (in?) Detta veritabla häckarbo – endast sällsynta slogar till stallet eller uthuset, och en magnifik återblickning i ett viktigt ögonblick, tillåter den orörda 70mm att ta ut den stora naturen – en del av det roliga är att försöka ta reda på vem som biter först. Tarantinos språklösa spolar, tunga på exposition men lika tillfredsställande att suga på som de överdimensionerade rör som utövas av dessa gripna karaktärer.

Det är snabbt uppenbart att backstories förenas, lojaliteter finns, klagor lurar. Men precis vem är i cahoot med vem? Det är en knepig verksamhet som blir desto mer halt genom ständigt förskjutande karaktärsdynamik, stämningssvängningar på en dime och genusomkopplare: västerländskt till mordmysteri till grand guignol farce.

De hatade åttaär inte alls så snäv och dynamisk somReservoir Dogs – det bevisar igen författarens / regissörens migration till romanfilm, fylld med kapitelrubriker, ryck av berättande voiceover och makligt tempo – men det är en överlägsen underhållning som markerar Tarantinos mest mogna utflykt sedanJackie Brown.

The Hateful Eight recension

Teman som alltid har perkolerat i hans arbetsbubbla till ytan, med tidsramen efter inbördeskriget som underlättar en öppet politisk film. "Den enda tiden svarta människor är säkra är när vita människor avaktiveras," kommer Warren’s riposte till de oändliga ras-slurs som hatat kastade sin väg, de flesta av dem från Mannix.

Åtgärden kanske påbörjades på 1870-talet, men dess uppspelning på ras och vapen är fortfarande deprimerande relevant, och för alla dess berättande vändningar, exploderande huvuden och flimrar av anakronistisk musik (The White Stripes ‘ &lsquo, Apple Blossom ‘, David Hess’ klagande &lsquo, nu är du ensam frånSista huset på vänster sida), det erbjuder ofta en ovanligt mörkare ton.

När det gäller föreställningarna är de allt annat än hatliga, med Jackson, Roth och Leigh som stjäl showen. Den breda linsen innebär att flera karaktärer normalt finns i något skott, undangömt i de djupaste, mörkaste hörnen av stugan, och rollspelets nöje med teatraliteten i Tarantinos dialog passar perfekt med tanke på de karaktärer som varje don maskerar för att dölja deras verkliga syfte.

Leigh förtjänar särskilt utmärkelser, på något sätt upprätthåller Daisys onda glitter genom en serie straffande prövningar, med hennes ansikte på olika sätt stansade, blötade i gryta, kräkas på och dränkta i splatterade hjärnor.

de hatiga åtta