The House with a Clock in its Walls review: “Utmärkt, spik-chomping finale”

En engagerande ny riktning för Eli Roth, som kompenserar den udda tonhaken med massor av galna läckerheter.

Läskiga dockor, en tonad demon och en hemskt deformerad skurk är alla par för kursen i en Eli Roth-film. Men här är en vridning – Huset med en klocka i sina väggar riktar sig faktiskt till familjer, och stjärnor en bedårande 10-årig snarare än en roll av hedonistiska backpackers för en bra mord.

En annan twist: Roth passar perfekt till materialet. Hoppeldirektorn hoppar inte bara på genrer utan också målgrupper, och bevisar ett förvånansvärt kunnigt val för denna energiska adap av John Bellairs ‘roman från 1973, där den unga föräldralös pojken Lewis (Owen Vaccaro) flyttar till Hammer Horror-esque hem för warlock Jonathan Barnavelt ( Jack Black). Fylld med klockor, en vaksam loungestol och ett målat glasfönster som byter paneler på ett infall, är huset också hem för Jonathans lila-kärleksfulla häxpalats Florens Zimmerman (Cate Blanchett).

Om den uppsättningen låter lika mysig som att smutta på varm kakao i Gryffindor-gemensamma rummet är det, och när Lewis försöker passa in i skolan och hans nya hem, finns det tillfällen filmen glider in i den typ av alltför två territorium som gjorde tidigt Harry Potter sjukt söt. Jonathan och Florens gnistrar i irriterande Roald Dahlian-slang, det finns en daft, inkontinent bevingad lejonträd, och Lewis ‘skolunderdel är ren rent-an-Amblin (Spielberg producerad), hans vänskap med en dålig pojke som förblir något underutforskad.

Huset med en klocka i sin murgranskning: & quot; Utmärkt, spikarande finalen & quot;

Men Roth bevisar en dab hand med visuella gags: ett besök i en läskbutik skördar mage skrattar, medan några mardrömmar pumpor upp gore faktorn. Det är när berättelsen tar en tur för den olycksbådande, med introduktionen av det onda krigsslaget Isaac Izard (Kyle McLachlan), att Roth verkligen kommer till sin rätt. Izard lämnade ett arv av skräck i huset, och Roth håller inte tillbaka med sin film verkligen skrämmande stunder.

Som kompensation för bristen på stora överraskningar väver den centrala trioen sitt eget magiska märke. Blanchett i synnerhet både grunder och lyfter hennes något uppenbara material, och Jack Black har kul att göra det som Jack Black gör bäst. Samtidigt är Vaccaro en livlig ung ledare som spikar den slående tonen även när Roth ibland vinglar.

Vid den utmärkta, spikarande finalen, har berättelsen förtjänat sin rätt att dela ut några livslektioner för den yngre publiken – förutsatt att de har funnit sig igenom de läskiga grejerna – och det faktum att Bellairs skrev 11 äventyr i huvudrollen med Lewis och hans farbror lovar bra. På bevisen för denna zingy adap, ett återvändande besök i Jonathan’s house skulle inte vara ovälkommen.

Ta reda på vad som kommer ut i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:21 september 2018
  • Certifikat:PG (US) / 12A (UK)