The Kid Who Could be King recension: “Ett roligt familjeäventyr”

Det kanske inte bländar lika mycket som Attack the Block, men Cornishs andra funktion är ett roligt familjeäventyr.

Det har varit några år i apokrifiska engelska folkhjältar: förra årets Robin Hood missade märket, medan Guy Ritchie’sKing Arthur var en dyr flopp. Båda filmerna misslyckades genom att hålla moderna känslor på anakronistiska periodinställningar. The Kid Who Could be King vänder denna formel genom att berätta en äldre skolans äventyrshistoria i det moderna England, vilket gör ett mycket fräschare tag.

Det hjälper naturligtvis att The Kid Who Should be King skryter Joe Cornish som författare / regissör, ​​tillbaka för sin försenade andra funktion åtta år efter Attack the Blockwowed. Hans tid borta har inte slösats bort, Kid är en ambitiös uppföljning, om än mindre förvånande. Louis Ashbourne Serkis (son till Andy) spelar huvudrollen som Alex Elliot – en skolbarn som varje dag är arvingen till Excalibur. Tillsammans med bestie Bedders (Dean Chaumoo) och mobbare Lance (Tom Taylor) och Kaye (Rhianna Dorris), satte de unga Knights of (Ikea) Roundtable ut för att döda en återuppvaken Morgana (Rebecca Ferguson) innan hon kan förslava landet . Så långt som Arthurian-fantasier går, är det strömlinjeformat till en förenklad gräns.

Men vad The Kid Who Could be King saknar i fantasimaseringar, det kompenserar i tankeväckande teman. Utan att vara tunghänt är det en meningsfullt relevant film: Morganas återkomst uppmanas av att de sociopolitiska uppdelningarna kännas akut i väst. Och genom att vägra uttryckligen binda Alexs status som en gång och framtidens kung till hans blodlinje (det finns ett påverkande mysterium kring Alexs frånvarande far), förstärker det idén att hoppet för framtiden ligger i den ärade uppträdandet av en yngre generation.

Men missa inte allvar för värdighet. Kid är ofta förtjusande dumt, medan den moderna miljön möjliggör gott om uppfinningsrika vändningar på Arthurian ikonografi. Bevis på att han inte har tappat sin skicklighet för att sätta ihop en ung ensemble. Cornishs tonårskast är en varm, liksom gäng – om det är lite grovt runt kanterna – medan Fergusons läckra onda Morgana är en slående design, men en liten anmärkning. Patrick Stewart framträder också som Old Merlin för en handfull scener när manuset kräver en injektion av gravitor, men han är upprepad av Angus Imrie (Son till Celia) som en ung, lustig konstig kärl av guiden.

Som ett komplett paket är The Kid Who Could be King inte lika lyckad som Cornishs superlative debut. Det finns paceproblem på grund av en svagt uppblåst två timmars körtid (en falsk slutlig kamp känns som en särskilt onödig bit av stoppning). Men en klimatisk högstadium belägring där Alex och hans kamrater avvärja en armé av de döda är full av uppfinningsrik blomstrar, skickar dig ut på en väldig höjd. Kungen har återvänt.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa eller komma på bästa filmer 2018 du kanske har missat.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 15 februari 2019 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (USA) / PG (UK)