The Old Man and the Gun recension: “Så jävla charmig att det får ditt hjärta att skimra som Redfords ögon”

Den avgående Redford kommer säkert att vara Oscar-nominerad för sin bländande skärm i en brottsfilm med underbar stil och generös ande.

I början av året bad Daniel Day-Lewis tydligen agera farväl med en spännande prestanda som den snygga fashionistaen Reynolds Woodcock inPantant Thread. Nu, för att stänga 2018, har Robert Redford intimerat att han är redo att åka ut i solnedgången på baksidan av hans omöjligt karismatiska tur som den sanna bankrånaren Forrest Tucker i The Old Man and the Gun.

Baserat på David Granns artikel i New Yorker 2003, är författaren / regissören David Lowerys fantastiskt utformade dramatiska thriller en ode till New Hollywood på 60- och 70-talet – eran som gjorde Redford till en stjärna. Det väver till och med bilder från den åttenskådespelarens gamla filmer, tillbaka när han var liten och solen dansade i håret. Att en sådan teknik, gift med desaturerade 16mm-bilder, inte gör The Old Man and the Gun till ett fossil som är fångat i bärnsten, vittnar om dess blåsiga stil och pratande känslor. Varken för smart för sitt eget bästa eller helt enkelt en nostalgi-resepastiche som endast syftar till hakstrumma cinefiler, det är, på ett ord, kul. Och så förtjusande charmig att det får ditt hjärta att blinka som Redfords ögon.

Vi plockar upp åtgärden 1981, eftersom 76-åriga karriärskrävande Tucker just har bustat ut från San Quentin – hans 16: e framgångsrika fängelsepaus – och mosejer i en bank beväpnad med en lossad pistol, ett aw-shucks-flin, och en förödande blink. Minuter senare, flyr från en trupp med jävla polisbilar, drar han över för att hjälpa en kvinna med motorproblem. Det är en rusk, och poliserna skriker vettigt förbi. Men en omedelbar anslutning flimrar mellan Tucker och hans ovetande lokk.

The Old Man and the Gun-recensionen: & quot; Så förtjusande charmig att det får ditt hjärta att skimra som Redfords ögon & quot;

Hon är Jewel (Sissy Spacek), hästtränare och änka. Han berättar för henne, över kaffe, att han är i försäljning, och sedan tänker bättre på det och skriver sanningen på ett papper. Hon läser det, tror inte riktigt på det och missar det som en del av deras flirt. Under resten av filmen kommer de att träffas flera gånger mer, och deras kemi dyker upp som majs. Samtidigt utvecklas ett annat förhållande mellan Tucker och den obsessiva Texas-tecen på hans spår, John Hunt (Casey Affleck). Dessa är två killar som är beroende av vad de gör, som kommer att beundra varandra, som till och med delar ett band av tillgivenhet. Du kan säga att de är avslappnade, älskvärda, själfulla versioner av De Niros Neil McCauley och Pacinos Vincent Hanna i Heat, och på samma sätt njuter de av en mid-film som säkerställer att man tittar på tittarnas hud.

Där slutar jämförelserna. Inga löpande gatukampar med blomstrande automatvapen här, bara en genial gentleman som växer upp till en följd av bankberättare, ber att bli riktad till chefen och sedan föreslår de, med ett soligt leende, en väska. Det är så Sundance Kid kan ha tillbringat sina skymningsår om han inte hade punkterats av ett hagel av kulor i Bolivia.

Den fåfänga-fria Redford är magnifik, vilket gör att DoP Joe Anderson kan zooma in på varje krage och spricka i hans ansikte i vetskapen om att Father Time är maktlös att dämpa hans glittrande blå ögon, hans stjärnavattning. Redfords föreställning firar renegadånden även när Lowery firar en era av amerikanska filmer lika gyllene som hans stjärnas barn, och, naturligtvis, den stjärnan själv.

Ömheten finns där i filmbeståndets taktilitet, i Daniel Hart’s jazziga poäng, under de lämpliga låtarna (The Kinks, Simon och Garfunkel) … tillsammans utgör de ett poetiskt kärleksbrev som bygger på den bredare historien som nämns ovan men också personliga band: Lowerys eleganta brottsfilm Ain’t Them Bodies Saints bröt ut vid Redfords Sundance Film Festival, och stjärnan lånade all sin nåd och charm till en roll i Lowerys studiodebut, Pete’s Dragon.

Men av avgörande betydelse är kärleken pausad tillräckligt länge för att Lowery kan erbjuda en glimt av den mörkare sidan av Tuckers tvång – vi presenteras kort för den sårade dottern (Elisabeth Moss) som han inte ens vet att han har.

Även högst upp i hennes betydande spel är Spacek, som på samma sätt tar med sig bagage. Juvelen är äldre och klokare, men har spår av Badlands ‘Holly och känner en friss av upphetsning vid tanken på att Tucker drar sig fram. Hon är fascinerande. Men gör inga misstag: det här är Redfords (sista bild) show, och det serverar ett härligt adjö. Vi kan bara hoppas att han ändrar sig och, som Tucker, inte kan sluta göra det han älskar.

Ta reda på vad som annars träffar biografer i år med våra mest efterlängtade kommande filmer , plus de filmer som vi tror redan är bästa filmer 2018 .

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 7 december 2018 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12A (UK)