The Outer Worlds recension: “Obsidian fungerar högst upp i sitt spel”

The Outer Worlds review: & quot; Obsidian fungerar högst upp i sitt spel & quot;

The Outer Worlds frontloads sina djupa dialogsystem eftersom Obsidian vet att det är där dess styrkor ligger, men det är fortfarande synd att spelets strid fortfarande känns relativt krävande och rudimentär i jämförelse. Det är inget särskilt fel med det, i sig, men spelets uppsättning av första personens eldstunder och melee-bråkar inte helt entusiastiska på samma sätt som dess samtida, även med ett ganska omfattande arsenal av vapen till ditt förfogande.

Ta Tactical Time Dilation, en biverkning av din karaktärs plötsliga uppvaknande från cryosleep som låter dig sakta ner tiden när du vill. Det är den yttre världens ersättning för Fallouts VATS-läge, men saknar ändå systemets strategiska inriktning och minnesvärda inverkan, vilket slutar som en glömsk gimmick som ger lite djup eller färg för att bekämpa. Smygaentusiaster kommer sannolikt också bli besvikna av The Outer Worlds repiga stealthmekanik, vilket gör det frustrerande svårt att utföra dolda död utan att varna andra närliggande fiender, särskilt i avsaknad av olika verktyg som korsbågar eller ljuddämpare.

Det finns åtminstone en full roll av rekryterbara kamrater, varav två kan gå med på dina äventyr när som helst, och ta med sina egna smaker till blodbadet genom speciella attacker som ger en massa, filmisk stil till kritiska träffar. Att se dem sticka, krossa, släppa och släppa sparka igenom fiender var tillräckligt för att hålla slagsmål underhållande, även om ansträngningarna från mina egna attacker aldrig kopplade till så mycket panache eller påverkan.

Det här är dock att du kan undvika The Outer Worlds kampsträffar nästan helt om det inte är din kopp te, eftersom valen om vilken typ av rymdfarare du vill vara påverkar spelarupplevelsen från topp till botten, vilket betonas från när du startar upp spelet och börjar skapa din karaktär.

Investera dina skicklighetspoäng i teknik och stealth, till exempel, och du borde kunna hacka och låsa upp dig runt alla närliggande aggressörer, medan de med gabens gåva (alias en hög dialog och temperament bygga) vanligtvis kan följa verbala alternativ till våld, i första hand undviker man behovet av konflikter. Friheten att utveckla din karaktär genom The Outer Worlds ‘svimlande brygg av attribut, skicklighetspoäng, förmåner, brister, följeslagare, rustning och vapenhantering och rykte gränsar till obegränsade, och kräver praktiskt flera spel genom sin 25-30 timmars kampanj.

Beslut beslut

Den kampanjen är lika förtjusande och öppen som The Outer Worlds gamla skola RPG-stiftelser också, börjar som en enkel uppdrag att rädda ditt övergivna kolonibåte från att bli kvar i bana av Halcyons regerande megakorporation styrelsen och utveckla sig till något annat helt under dina planethoppande eskapader. Det är tack vare Obsidians mästerligt konstruerade förgreningsberättelse, en som är helt fri från alla binära moraliska system för att väga ner det.

Du kan döda vänner, samarbeta med tidigare fiender eller terrorisera hela städer om du vill, men Obsidians omsorgsfullt lagrade system av misslyckade kaféer och alternativa vägar innebär att det alltid finns en trolig väg för dig att följa varje uppdrag utan någon godtycklig mätare av rätt och fel att driva dig i vissa riktningar. På ett sätt gör detta några av The Outer World’s narrative val ännu svårare att ta sig till, eftersom de alla sitter i läckra obehagliga grå områden utan spelad moralisk kod att lita på för att få svar.

Jag kan inte räkna hur många gånger jag skulle stänga böckerna på en av The Yuter Worlds många flerskiktade linjer med ett beslut, innan en faktor i sista minuten (kanske en av mina kamrater plötsligt uttryckte sin åsikt i frågan, eller en otäckt datorlogg som avslöjade en ny sida i berättelsen), fick mig att överväga mina val igen. De yttre världarnas multipla avslut är en oundviklig utskjutning av den vätskestrukturen, men – oavsett hur du ser i krediterna – vet du att du har lämnat en bestämbar inverkan på denna värld, en som har förändrat kursen av dess framtid.

Och vilken värld det är. Halcyon har varit noggrant trolllad av Obsidian från topp till botten, med några av de finaste skrifter och världsbyggande jag har sett från ett spel i nyligen minne. Studion sätter sitt fokus på de avargiska ytterligheterna och skrattande absurditeterna av kronikapitalismen, konsumentkulturen och byråkrati med byråkrati, fylld med satiriska liknelser om utnyttjande som är lika tragiska som de kittlar i sina svartvita punchlines.

Alla i Halcyon har en historia att berätta om företags missförvaltning, misshandel eller rakt ut ondska, var och en mörk humoristisk i ton men ändå inte alltför långtgående från berättelserna om girighet och vildhet som du ser i den verkliga världen idag, vilket gör dem till alla starkare som åtal från den härskande klassen. Men det finns en verklig själ i hjärtat av denna dystopiska miljö också, särskilt när det gäller din besättning av brokiga följeslagare. Varje rekryterbar lagkamrat (som också lätt kommer att lämna dina tjänster om du gör något för att pissa dem) stiger ombord på ditt skepp med sina egna personliga världsbilder, känslomässiga bagage och anslutningar till Halcyon, men att se denna grupp främlingar långsamt gel i en enad besättning av vänner påverkar verkligen verkligen.

Från den förtjusande naiva Parvati, till den skurna men ändå alltid överraskande Vicar Max, det sätt på vilket varje följeslagare utvecklar trovärdiga relationer med dig och varandra framkallar den slags rymdbesättningskamratskap som harkens tillbaka till det bästa av Mass Effect 2. I slutet av mina resor var jag helt investerad i Halcyons värld som en levande, andningsplats, och kan bara hoppas att detta är bara början på en helt ny franchise för Obsidian, särskilt nu när det är en första-party-studio med kraft och stöd från Microsoft bakom det.

Var och en av Halcyons olika zoner är relativt små i storlek, men Obsidian kompenserar för den mer fokuserade skalan med en stark känsla av miljömässig mångfald, från drivande megamallar blötläggda i neon till terraformade djunglar av engorged svamp och bröd röd sten. Inte bara det, utan en av The Outer Worlds största distinktioner från sin mest uppenbara jämförelse, Fallout, är dess exceptionella poleringsnivå, åtminstone på PlayStation 4.

Spelar på en standard PS4 Slim, spelet kördes på ett tillförlitligt och stabilt framerate, med bara udda frysning och textur pop-in som förekommer här och där för att ladda in tillgångar för nya miljöer, medan jag kan räkna det totala antalet buggar jag stötte på i mitt första genomslag på ena sidan. Laddningstider är lite krångel med avseende på deras längd och frekvens, men The Outer Worlds är en upplevelse som annars är svår att fel på den tekniska sidan med en glödande, guldålderinspirerad konststil som höjer sin blygsamma grafiska smink till vissa allvarligt öga tilltalande lekplatser.

Obsidians talang för skarpt skrivande, valbaserad berättelse och komplexa system för rollspel har sammanfogats för att skapa en av de starkaste nya IP: erna i generationen med The Outer Worlds. Det finns gott om utrymme för förbättringar när det gäller att göra strider lika övertygande och givande som resten av spelet, men ändå levererar The Outer Worlds absolut på sin premiss som ett fördjupande, fullriktigt RPG som framgångsrikt tar upp stafetten där Bethesda har tappat det för sent.

De som förväntar sig en rakt upp andlig efterträdare till Fallout: New Vegas kanske blir förvånad av Obsidians mer inneslutna och gammaldags inställning till science fiction, men håll dig fast vid denna omotliga pratande tragiska komedi, och du kommer att upptäcka ett av de smartaste spelen i år.

De yttre världarna

The Outer Worlds markerar Obsidian som fungerar högst upp i sitt spel och en stark grund för en ny franchise som verkar avsedd för storhet.