The Sinking City-recensionen: “Ett detektivspel fristående från upptäcktsglädje”

Sinking Citys förtjusande premiss förrådas slutligen av motintuitiva system och dyster monotoni.

• Vackert insåld värld
  • Verkligen Lovecraftian karaktärer och berättelse

• Dum, monoton spelslinga
  • Massor av buggar och en generell brist på polering
  • Livlös strid

Du är vaken, din båt fångad i käftarna hos en eldritchgud – hysteriska sånger från sprickor på havsbotten har snekat sig in i hjärnan hos invånarna i The Sinking City – och det är ditt jobb att undersöka källan.

Frogwares kärleksbrev till Lovecraft börjar som sådant – att introducera spelaren till denna dystra efterflödvärlden, där gatorna är fodrade med koraller och viscera, mutanta Cthulhu-katter och fiskmässiga Innsmouthers delar de smala gränderna mellan kanalerna.

När introduktionerna går börjar The Sinking City starkt. Du kommer snart att hitta dig själv på en förödande visselpipa-rundtur i Lovecrafts höga berättelser, utforska fördömda grottor för förlorade expeditioner och hantera genealogiska besatta tyranner. I stället för obetydda kartmarkörer måste du ofta själv söka gatuhörn, placera stift och ansluta prickarna för att avslöja ett bredare mysterium.

Snabbfakta: The Sinking City

Granskningen av den sjunkande staden: & quot; Ett detektivspel som är fristående från upptäcktsgläden & quot;

Utgivningsdatum: 27 juni 2019
Utvecklare: Frogwares
Utgivare: Fokus heminteraktivt
Platform (s): PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch

Spelens visuella stil är obestridlig – från den mystifierande outforskade havsbotten direkt till de komplicerade miljötillgångarna på torrt land. En som sticker ut var en Gramophone som använde en conch-shell som en högtalare, vilket perfekt kompletterade den septiska sjukhuset. Det finns gott om små detaljer att märka – en tacksam bar där Innsmouthers kan dricka tillsammans med nykomlingar har väggar fodrade med fisknät, och det finns en hagelgevär parkerad precis vid ägarens fötter. Bara i fallet, du vet…

En kosmisk kapris

Det mest kraftfulla när du reser genom skumma kanaler i din skördig roddbåt, passerar strandade, gnagda havsliv och sönderfallande arkitektur, tentakler som sticker ut ur vattnet på ett olyckligt sätt. Det är en chaser för depression-eran för skottet som kommer att vara Kojima’s Death Strandinglater under året.

Det sjötänkta köttet från The Sinking City är ett undersökningsarbete. Som Charles Reed gör du dialogval och utvärderar bevis för att lösa berättelser. Ibland kan ledningen köra lekfullt torr och du måste dyka ned i sidojakterna för att jaga (eller snubbla i de flesta fall) på några avgörande svar.

Granskningen av den sjunkande staden: & quot; Ett detektivspel som är fristående från upptäcktsglädje & quot;

När du granskar brottsscener kommer du ofta att stöta på Wylebeasts och andra nervösa fiender – stirra för länge på dem eller vårda ditt sinnes öga och du kommer att inducera The Sinking Citys vansinneeffekter. Dröja sig övergiven och väggarna kommer att bli statiska när din vision varpar, och halvt opacitet överlagda klipp av fiender lutar mot dig i klaustrofob kaos. Det är inte riktigt Eternal Darkness, men det gör tricket – även om jag hittade en av de vanligaste visuella frightsna av Charles som hängde halta från ett brus ganska otillräckligt…

De booriska djuren kommer fram i spelets infekterade områden som är utformade för att hitta extra hantverksmaterial och kulor. Efter att ha hanterat små pommes frites i det tidiga spelet öppnade jag så småningom en dörr till en av spelets mer betydande eldritch-skräck – jag skrek högt i mitt vardagsrum vid två på eftermiddagen. Hur de är animerade är djupt oroande, och de köttiga designen bar verkligen vägen in i ditt huvud. Det är så synd att de är så tråkiga att döda.

Livrädd

När du har kommit över jittarna kommer du snart att inse att strid i The Sinking City är livlös. Vapen känns som ärtskyttare och att försöka landa ett anständigt skott kan vara outhärdligt. Vissa fiender rör sig alltför snabbt för att du någonsin ska läsa om dem – andra kastar förödande viscera-hårbollar mot dig från alla vinklar. Jag avslutade mig så småningom för att missbruka geometrien – tända sina huvuden genom en vägg när lemmarna förvrängdes och snördes – jag kan se att du bedömer mig, men om de kan använda samma logik för att ragdoll mig så tycker jag att det är rättvist spel!

Du kan snubla i olika slutsatser för varje utredning, och det finns en mycket tillfredsställande känsla att sammansätta faktoider i ditt sinnspalats – vilket kan resultera i allvarliga berättelsekonsekvenser. Luriga dialogval och reaktiva slutsatser säkerställer att du alltid ifrågasätter dina uppdragsgivare – även om deras ansikten är för styva för visuella berättelser.

Förmågan att närma sig ärenden på flera sätt var intressant – men jag kände fortfarande att det fanns en mycket mindre nyans för The Sinking City än de flesta av dess spel. Detektivarbete i The Sinking City är lika enkelt som 1,2,3. Nej, allvarligt – du ordnar bara tre rekonstruerade fantomvignetter i ett scenario och Reed kommer att berätta om hans slutsats. Jag skulle ha velat mycket mer variation, särskilt när det finns en så rik premiss som stöder det – och det faktum att spelet vägrar att hålla din hand.

Före och efter återuppbyggnaden är The Sinking Citys spelslinga fylld med massor av ensam promenader och monoton frustration när ditt sinne försöker dechiffrera de allt mer vaga ledtrådarna. Är detta en av dem som du behöver för att triangulera i ett arkiv eller den typ där du springer runt och krossar A tills du på mirakulöst sätt hittar bevistillgången? Du ser snart skogen för de ruttnande träden när du vandrar runt ett bostadsområde som springer in i dörrar för att se vilken som är interaktiv.

Röda sill

Ibland kommer spelet att vinjettera hörnen på skärmen för att säga att du måste använda ditt övernaturliga sinnes öga för att få mer information – i huvudsak lutar sig i tomrummet för att se fantom och ledtrådar. Problemet är att den visuella prompten är så otroligt subtil ibland att du troligen kommer att sakna den.

Istället för att göra någon verklig slutning lämnas du ofta rusa runt i hus och letar efter förfrågningar och stirrar vakant när tecken virvlar och pussel löser sig själva. I vissa fall kanske det inte finns bevis på en plats förrän en specifik NPC berättar om det. Jag undrade hur ett detektivspel kunde vara så fristående från upptäckten av glädjen – ibland kände jag att det enklaste alternativet var att göra bästa gissningar snarare än att ta reda på hela historien eller utforska – konkreta stövlar för ett spel i den här genren.

Som karaktär är Charles Reed endimensionell – hans anhedoniska känslomässiga sortiment blir snabbt trött. Även om han ibland kan piska ut det udda spetsen, så är de så avlägsna och offpist att du nästan vill svänga honom och fråga honom om han gör ok. De olyckliga ansiktsanimationerna fördömer resten av skådespelarna till styv leverans också – oavsett om de är maniska eller förstörda, deras stoiska ansikten förblir glibra.

Detta är olyckligt på grund av det ofta välskrivna utbytet mellan karaktärer. Den sjunkande staden försöker belysa och lufta ut några av Lovecrafts egen rasism inom berättelserna om hans den återspeglar – främst genom berättelser som berör främlingsfientlighet och eugenik med Innsmouthers och Throgmortons. Spelet måste applåderas för att jag inte valde att undvika de inneboende fördomar som är vävda i dess källmaterial, men jag kände fortfarande att den övergripande känslan var försvårad av dålig animering.

Charles ‘torterade bakhistoria avlägsnades också genom några välgjorda snedstilar när han bekämpade hysteriets grepp – och jag gillade det verkligen när spelet bröt bort från den öppna världen och introducerade lite linearitet. Introduktionen hade rätt tempo, och det finns också utrymme för fascinerande utflykter till havsbotten, melankoliska dyk till de äldre hjärtländerna, harpun i redo.

Det R’lyeh behöver polska

Förutom de läskiga crawlies som du möter, finns det många buggar att tävla med i The Sinking City, från prestandaproblem till gameplay. Jag skulle ha haft överraskningen av att hitta ett pentagram på taket på ett förfallna hotellrum – om jag bara inte kunde se alla skurrande pixlar. Det finns också en generell brist på konsistens i strukturer – medan Charles läderhandskar glittrar fantastiskt i regnet, jag inspekterar också en lerig skalle och kan se alla toppar.

Det finns också mer allmänna buggar – NPC: er upprepar ofta samma rader i tandem, deras rudimentära animationer driver hem budgeten känns – liksom det försvinnande organet när de försvinner. NPC: erna arbetar ofta mot att få världen att känna sig levande! Det finns massor av dem men såvida de inte är berättelser relevanta känner de sig som Disneyland animatronics – promenader mållöst och spottar ut liknande fraser. När du ser dem engagera sig i en kooperativ animation fungerar det vanligtvis inte ordentligt.

Ändå omfattar spelet realism på platser – i ett spel med lite plattform eller vertikalitet finns det fallskador av någon galet anledning. På grund av det faktum att du ofta hittar dig klippa genom tillgångar och klättra på omöjliga avsatser, kommer du utan tvekan att falla frustrerande foul av det.

Tyvärr finns det en gigantisk klyfta i kvalitet mellan spelet och The Sinking Citys värld. Jag älskade blötläggning i dess karaktärer och atmosfäriska miljöer – det gav mig samma surrealistiska känsla som att gå vilse i en av Lovecrafts noveller. Ändå är det helt annorlunda att spela spelet. Tack vare ett antal motintuitiva system som ofta undergräver varandra, kände jag mig som att jag drunknade i atmosfär utan några bra sätt att engagera sig i det.

Recenserad på Xbox One.

Den sjunkande staden