The Souvenir review: “En omedelbar brittisk klassiker”

En vinnare av World Cinema Dramatic på Sundance, Hoggs bästa film ännu är en omedelbar brittisk klassiker.

Ett semi-självbiografiskt porträtt av en konstnär som är svår och medkännande, måleri och spontan, formellt rigorös och flytande (mycket av dialogen improviseras). Souvenir ser författaren / regissören Joanna Hogg ge mening till minnen från hennes formande år som filmskapare. Det erbjuder också en fascinerande studie av samberoende, krånglig kärlek.

När vi träffar Julie (Honor Swinton Byrne, dotter till Tilda Swinton, som spelar sin mamma i filmen), bor hon i Knightsbridge i början av 1980-talet – en 24-årig filmstudent som sätter ihop en debutfunktion på varven av Sunderland. En välmenande strävan, men ger hennes iver att sprida sin egen bubbla av privilegium henne rätt att anpassa en sådan berättelse? Det är en fråga som hon åtminstone är medveten om.

Julies professorer, alla män, rynkade på henne varje förslag – bland många andra berör The Souvenir, med kirurgisk precision, på tystnad av kvinnor i konsten – och hon får på samma sätt spetsig feedback från Anthony (Tom Burke), med vilken hon blir förälskad efter möte på en fest. Anthony arbetar för utrikesbyrån. Äldre än Julie verkar han omöjligt sofistikerad och exotiskt världssliten. Han ser också spännande Julie, även om han ofta är nedlåtande och ibland fullständigt föraktlig.

Ovanstående synopsis börjar inte uttrycka komplexiteten i karaktärsbilderna och förhållandets dynamik, med Byrne och Burke som skalar tillbaka lager för att skrämma vid varje tur. Dessa överraskningar är inte filmöverraskningar – en Keyser S&ouml, ze avslöjar, säger – men organisk, och desto mer fascinerande för det. Masker glider, stämningar växlar och hemligheter och lögner bubblar till ytan när livet skjuter och drar. Nästan all handlingen är inställd inomhus (det mesta i Julies lägenhet, som är närbild på Hoggs egen vid den tiden), och toxiciteten sprider sig till varje hörn, vilket gör det svårt att andas. Men inte på bekostnad av nyans med kärlek och sympati som aldrig förlorats i mixen.

Liksom Hoggs tre tidigare filmer (Inrelated, Archipelago, Exhibition), kämpar The Souvenir med frågor om klass och engelska, medan tidens politik informerar ramen. På en tidpunkt skakar Julies lägenhet till ljudet av en osynlig sprängning – IRA-bombningen av Harrods 1983. Det är dock inte av en slump att en diskussion mellan Julie och Anthony tar upp filmerna från Powell och Pressburger. Liksom de klassikerna svänger The Souvenir på näsan meddelandetillverkning och trotsar enkel kategorisering. Det är ett slående personligt drama som fångar en tid och en nation. Titta på det så kommer du att gagga efter uppföljaren som Hogg håller på att göra.

The Souvenir review: "En omedelbar brittisk klassiker"