The Spy Who Dumped Me recension: “Den här genren mishmash visar verkligen underhållande”

En innovativ genrenblandning som övervinner dess bagginess tack vare skarp karaktärkomedie och en väldigt tilltalande central dynamik.

Även om det inte finns någon brist på framdrivande action-uppsättningar på boxen i sommar, drar ingen av en mer tillfredsställande bete-och-switch än adrenalin-pumpande öppningen av The Spy Who Dumped Me. Justin Therouxs CIA-operativa, passande och anspända, förföljs genom Litauens gator av skuggiga angripare som vill ha den vitala intelligensen som han bär på en tumme-enhet.

Hittills, så Bourne – men Therouxs Drew är i själva verket en fotnot i den här berättelsen, som snart svänger med brusande lätthet för att fokusera på sin spurned flickvän Audrey (Mila Kunis) och hennes ride-or-die bästa vän Morgan (en pålitligt fascinerande Kate McKinnon).

Efter att hon redan på ett oöverträffligt sätt har dumpats av sin pojkvän – som hon trodde arbetat i radio – är Audrey snart också saddlad med sitt livshotande uppdrag, som skickar henne och Morgan på en högstake världs-trav med olika gangster, MI6 och brottsbekämpning alla varma på svansen. Båda karaktärerna vet att de är helt okvalificerade för detta, filmen plockar dem bokstavligen ur en romcom i LA och släpper dem i mitten av en spionberättelse i Wien, och den här genren mishmash visar verkligen underhållande tack vare ett skarpt observerat manus och vinnande föreställningar.

Recensionen av Spy Who Dumped Me: & quot; Den här genren mishmash visar verkligen underhållande & quot;

Det är ingen hemlighet för närvarande att McKinnon är en smällare av en komiker, och hennes oåterkännliga off-kilter karisma är överlägset det framstående elementet här, där Kunis spelar den ändå tilltalande raka kvinnan. När paret tar sig runt i Europa i en ömtålig rusning av biljakt, smala flykt och hand-till-hand-stridsituationer, är det Morgans oroväckande iver för äventyr som håller saker och ting från att bli sammanhängande, så länge hon är ombord, så är vi.

Kommande filmer

Ta reda på vad som annars träffar biografer snart med de bästa kommande filmerna från och med 2018

Och även om Audreys uppdelning är katalysatorn är det Morgan’s sårbarheter som dyker upp på de mest övertygande och överraskande sätten. För all hennes bravado, hon är en felaktig och McKinnon utmärker sig för att spela sin charm tillsammans med hennes djupa sociala besvärlighet. En av filmens mest känslomässigt smarta stunder kommer när Drew – som vi kommer att lära oss inte var en särskilt bra kille redan före dumpningen – berättigade Morgan att hon "lite mycket". Det är oväntat klippt och får något djupgående om hur män kan undergräva kvinnor.

Författar-regissör Susanna Fogels sista film var den lilla såg men förtjusande Life Partners, en lågmässig komedi om två kvinnliga bästa vänner vars intensivt nära förhållande förändras när man slutar att vara singel. Trots att han nu är i en storskalig skala och en studiobudget, ger Fogel samma nivå av detaljer och värme till Audrey och Morgan’s bond, och det är en sådan glädje att se en välutvecklad kvinnlig vänskap i mitten av en film i denna genre att du kan förlåta mycket av dess andra slapphet och brister. Det finns en repetitiv kvalitet på mycket av handlingen i andra och tredje lagen, och den oändliga litanin av skurrande våld blir så småningom bedövande, vilket är dåliga nyheter för varje komedi.

De stödjande karaktärerna är också en blandad väska: Outlanders Sam Heughan är extremt stilig som den antiheroiska MI6-agenten Sebastian, men eftersom hans hela syfte är att tjäna som ett potentiellt nytt kärleksintresse för Audrey är han överflödig. Filmen är uppenbarligen bara intresserad av en kärlekshistoria, och du hamnar i slutändan att Fogel och hennes skrivpartner David Iserson hade tarmarna – eller den kreativa friheten – att helt enkelt låta sina ledande damer hamna tillsammans, platoniskt eller på annat sätt. Som det är, känns slutet som en något överdriven kompromiss, som samlar in den seminonsensiska spionage-plottet samtidigt som den undergräver den centrala vänskapen med ett romantiskt klimax som ingen bad om.

Men det finns andra stödjande spelare som mer än tjänar sin plats tillsammans med McKinnon och Kunis – mest betydelsefulla kvinnliga skurk Nadedja (Ivanna Sakhno), en rysk catwalkmodell och gymnast som månljus som mördare. Hennes obevekliga jakten på paret kulminerar i en härligt galen fysisk konfrontation med McKinnon under en Cirque du Soleil-föreställning, vilket bevisar en gång för alla att McKinnon är spel för allt. Det finns också en liten men tillfredsställande vändning från Gillian Anderson som en oföränderlig MI6-chef med vilken Morgan är besårad, någon behöver grönljusa en spin-off som helt fokuserar på denna dynamik.

En oförstört kvinnlig-första action-komedi är en sällsynt sak, och The Spy Who Dumped Me skickar på ett skickligt sätt det subtila med den osubbla, gifta sig med utlandslagen med resonans karaktärshumor.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 22 augusti 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:117 minuter