The Walking Dead S7.09 recension: “Det finns ingen elegans i denna berättelse”

Klumpig och tråkig, Rock in the Road gör lite för att uppmuntra dig att ställa in nästa vecka.

Krig kräver mycket planering. Det kräver också många människor och vapen, men mer än någonting kräver det planering, vilket är hur vi befinner oss med en halvsäsongåtergång som är lika nödvändig som det är tråkigt. Krig med frälsarna är på horisonten, och därför finner Rick och Alexandrierna (som är namnet på mitt Sinatra-coverband) att de gör massor av promenader och pratar, men väldigt lite annat.

Alla är redan i Hilltop, efter att ha blivit trevligt återförenade i slutet av det sista avsnittet, så kan lika gärna få konversationen med Gregory ur vägen. Men kom igen, han är en rygglös seasel, inte bara kommer han inte att åta Hilltop att hjälpa till i kriget mot Frälsarna, han vill inte ens varasettpratar med Rick och insisterar på att alla går ut genom bakdörren. Enid har emellertid spridit ordet till de faktiska invånarna i Hilltop, och en handfull av dem erbjuder sina kamptjänster i en scen som låter Carl skjuta ett godkännande blick på Enid, bara för att se till att vi alla vet att hon är en del av gänget också . Det är okej om du missade det, eftersom den tunghandiga förutsägbarheten kommer att fortsätta under resten av avsnittet.

Granskningen av Walking Dead S7.09: & quot; Det finns ingen elegans i denna berättelse & quot;

Nästa stopp är – naturligtvis – kungariket, för hur annars ska Morgan och Carol vävas tillbaka i vävnaden hos människor vi bryr oss om? Kung Ezekiel är inte nere med att gå i krig heller, men han erbjuder Daryl-fristad – kom ihåg att Daryl flydde från Negans läger, och det är en ganska säker satsning att Frälsarna kommer att vara på jakt efter honom. De kommer faktiskt aldrig in i själva kungariket, så han kommer att vara säker där … och är det inte så bekvämt att han utan tvekan kommer att stöta på Carol någon gång? Jag vet att det är svårt att säga nu, men jag svär att denna show brukade vara överraskande och chockerande. Ärligt.

På väg hem från att ha skjutits ner av Ezekiel stöter Rick och Rickettes på en trippel täckt med sprängämnen, som Carl bekvämt hörde Frälsarna prata om. Det är en fälla att ta ut en besättning som, i en bekvämlighet som tiggare tror, ​​dyker upp just nu. Kom ihåg att det har gått dagar sedan Carl hörde de frälsare som talade om den här flocken, och ändå här är de, precis vid kö, och trots att de är en bra halv mil längs vägen, rymmer Rick och Michonne på något sätt bara deras förfallna kopplingar. Jag lägger detta vid dörren till dålig redigering, inställningen för faran är rimlig, eftersom alla har tidskrävande, viktiga uppgifter som de behöver utföra när Walkers fortsätter att komma, men hur det framställs, de döda är långt borta, och sedan plötsligt är de ovanpå de överlevande. Det är en chockerande virvlad sekvens för en show som normalt hanterar den här typen av scener briljant men på uppåtsidan finns det en ond cool bit där Rick och Michonne återskapar öppningen av Ghost Ship genom att köra en tråd genom ett par hundra zombies. Åh, och sedan dynamit att Rosita inte gillade utseendet på blåser exakt när det skulle vara mest praktiskt för det, för det är så den här episoden går.

Medan de lekte sprängämnena ur tripwire hörde Rick och vänner Negan beordra frälsarna att gå till Alexandria för att leta efter Daryl. Visst är det bra att de hade den radioen på dem, eller hur? Hustling tillbaka till Alexandria – efter att först ha sprutat sprängämnen på ett säkert ställe – låter dem uppleva en annan scen för att påminna oss om att Frälsarna är rövhål, för vi har inte riktigt fått den punkten ännu, och upptäck att far Gabriel rensade skafferi och skedaddled. Han lämnar efter sig en anteckning som helt enkelt säger &lsquo, båt “, som leder Rick, Aaron och några andra tillbaka till den båten full av saker de rensade för några avsnitt tillbaka. Du kanske också kommer ihåg att någon såg på dem göra det – båten ägare, antar man. Följande spår som leder bort från båten leder dem till … tja, ett bakhåll, för att inte sätta en alltför fin punkt på den. De är snabbt omgiven av en hel del mycket välbeväpnade människor och hej, tror du att de kanske kan bli allierade i kriget mot Frälsarna? Gosh, det skulle svälla!

Tagen händelse för evenemang, det finns verkligen inget oerhört fel med Rock in the Road, händelserna är vettiga och lägger grunden för vad som kommer att komma. Problemet är att allt hanteras så klumpigt som möjligt. Det finns ingen elegans till denna berättelse, ingen mognad. Om du någonsin har bett ett barn att förklara en berättelse för dig, så är det i princip hur de skulle göra det: "Och sedan gick Rick till tigermannen, men tigermannen sa nej, så Rick åkte hem men han hittade några sprängämnen och sedan skulle zombies äta honom men han skar upp zombierna och sedan sprängde de upp!"

Den ensamma ljuspunkten i avsnittet var Carol, som insisterar på att hon vill vara ensam, men ändå på något sätt lyckas stöta på människor. Hennes utbyte med Benjamin är både knaprig och förtjusande, även om det gör ganska tydligt att han är avsett att bli Walker-mat. I ett skådespel som snabbt håller på att bli en anteckning är Carol fortfarande en komplex individ som spelas med stark nåd av Melissa McBride. Jag kan inte låta bli att känna att hon är en stand-in för publiken, står där med en rynk, och väntar på att alla runt omkring får sina skit ihop.

TV-showen Walking Dead