The Walking Dead S7.13 recension: “En påminnelse om varför showen kan vara så gripande”

• Ekonomisk berättelse, överraskande leverans av förutsägbara händelser
  • Fokusera på vad som krävs för att överleva – och varför det är värt att kämpa för
  • Carol’s tårögda inre oro känns trovärdig, liksom dess slutsats

• Kärnkaraktärbesluten – och chockmomentet – förväntades
  • Morgan stirrar till explosionens punkt under en nyckelscen
  • Ett bra avsnitt har vanligtvis lett till en duff-episod den här säsongen

Efter att förra veckans The Walking Dead avspalades av den minst övertygande CGI-hjorten i den senaste TV-historien, konfronterades veckans program verkligheten på ett helt mer trovärdig sätt – genom att undersöka hur svårt det är att behålla ditt grepp om det, när du lever under sådana dystra omständigheter . Kort på vandrare, avskuren av CGI-distraktioner, &lsquo, Bury Me Here ‘var så nära som The Walking Dead har varit på sitt bästa sedan den svimlande oron under säsong 4 – i sig själv, en åtal för hur långt showen har tappat sin väg. Liksom så många av dess karaktärer har showen varit i förnekande av dess riktiga kallelse, men &lsquo, begrava mig här “påminde oss om varför det kan vara så gripande, genom att undersöka vad det är att vara mänskligt och hur vi går framåt från djup personlig förlust.

Det korta svaret är: det gör vi inte. Vi klarar oss. Det här avsnittet tvingade flera karaktärer att möta tuffa frågor de har kört från. Kommer Ezekiel att överge kungarikets illusion av säkerhet för att bekämpa Frälsarna? Hur kommer Richard att provocera Ezekiel till att fatta det beslutet? Kommer Morgan att omvända sitt löfte att skydda livet i alla dess former? Hur länge kan Carol stanna i exil utan att ta ställning? Avsnittets framgång var hur det sammanflätade dessa beslut, eftersom karaktärer provocerade framgångsrikt hos andra, men inte alltid på förväntade sätt.

*** Spoilers för S7E13 av The Walking Dead framåt ***

The Walking Dead S7.13 recension: & quot; En påminnelse om varför showen kan vara så gripande & quot;

Handlingen handlar om en försörjningsnedgång från kungariket till Frälsarna, som snabbt går fel när det visar sig att en melon saknas … mycket till Ezekiels förvåning. I en tydligt skyltad men skickligt hanterad vridning visar det sig att Richard saboterade försörjningsfallet själv. Han gömde en av melonerna i den övergivna staden utanför kungariket och visste fullständigt att det skulle provocera Frälsarna till våld och driva Ezekiel mot krig. Richard hoppades att han skulle dö – "Det var tänkt att vara jag … Det var vad Gavin (den främsta Frälsaren) sa. Att jag skulle vara först." senare försöker han förklara – men naturligtvis blir det inte som planerat.

Det är inte Richard som blir skjuten, utan Benjamin, vars naivitet och optimism är de två karaktärsdragen som nästan alltid markerar dig för döden i den här showen. Benjamin blir skjuten i benet av – överraskning – den komiskt hatiga långhåriga Frälsaren som tidigare stal Morgan personal. Kungariket besättningen gör en desperat streck för att hindra Benjamin att blöda ut, och krossade Karls hus för hjälp, men till ingen nytta. Det är flampunkten som får Richard till spiral till skuld och förtvivlan, plus utlöser något mer djupgående i Morgan, som inte är uttryckligt förrän senare i avsnittet. Det är ett bevis på skådespelaren Lennie James närvaro att hans karaktär ofta är på sitt mest uttrycksfulla under kontemplativ tystnad. Under hela avsnittet är det ofta Morgans starka bländning och prickande rykt, som tvingar de omkring honom att bekänna sitt förflutna. Han är en spegel av tystnad och ber de som möter honom att konfrontera sig själva.

Tillbaka i säkerhet i kungariket erkänner Richard sin böjda plan för Morgan, vars raseri raslar bakom ögonen som en kokande kastrull och öppnar upp hur han förlorade sin fru … och senare sin dotter … eftersom han inte lyckades ta ansvar för deras desperata situation.

"Jag var i ett läger när det började.

Det var enormt, oändligt, en stad med – av tarps och latrines och trärök och spädbarn gråt.

Det var alltid barn som grät.

Jag visste att de hade problem, men jag trodde inte att de var mina att lösa.

Jag trodde att det fanns starkare eller smartare människor än mig.

[Röstbrytande] W-Vem i helvete är jag, eller hur? Så jag gjorde ingenting."

Richards tragiska bekännelse ger ett välkommet sammanhang för hans desperation att provocera Ezekiel i konflikt med Frälsarna, men tjänar uppenbarligen inte Morgans förlåtelse – mer om det senare. Hans ord utnyttjar hjärtat av showens underliggande spänning, genom att * ingen * ville och förväntade sig att leva i världen de befinner sig idag – eller att behöva hantera en sådan oberäknelig förlust – men att ett misslyckande med att acceptera denna verklighet är säker död. Det är hur den en gång ödmjuka, misshandlade, perfekta hemmafru Carol nu är showens mest kallblodiga mördare … och kämpar för att komma till rätta med vem hon har blivit.

Det hela kokar över när kungarikets besättning returnerar den saknade melonen till Frälsarna. Richard försöker förklara den smärtsamma lektionen de har lärt sig och hur de kommer att spela enligt reglerna i framtiden. Hans plan är att tjäna Frälsarens förtroende, så att de senare kan fånga dem utanför. Inte förr börjar han prata, än Morgan slår honom ner och kväver brutalt Richard till döds till chocken från både Frälsarna och Ezekiel. Morgan förklarar vad Richard hade gjort och – i hyllning till Richards ursprungliga plan – hur de planerar att spela enligt Frälsarens regler. Richard dör till det större förmånen, som han hoppades … men inte hur han förväntade sig. Denna triggerpunkt tvingar Morgan att överge sina fredliga principer – långt ifrån en orsak till firande – och drabbas av en nedbrytning, vilket liknar förlusten av Benjamin med sin son Duane, en smärta han hade försökt så hårt att förtrycka. Denna desperation uppmanar Morgan att informera Carol om verkligheten i Alexandria, som han tidigare försökt undvika.

När Carol får veta att Glenn och Abraham dödades – och om Ricks plan att slåss mot Negan – är hennes svar ingen överraskning. Detta gör inte ögonblicket något mindre kraftfullt, och jag ska erkänna att min mage knutar (och ögon dämpas något) när hon återvänder till Kingdom för att berätta för Ezekiel "Vi måste göra oss redo. Vi måste kämpa." I en säsong som är så tappad av karaktärbågar eller inre oro, tror vi verkligen att Carol (spelat med stark återhållsamhet, som alltid, av Melissa McBride) har mött sina demoner för att gå den väg hon lovade att undvika, men ändå inte har något val men att trampa. Som Morgan säger till Carol tidigare i avsnittet, när man ifrågasätter sanningen om hennes självpålagna exil: "Du kom bort från alla. Är det vad du ville ha? Eller var det bara för sent att komma undan?"

Bury Me Here visade The Walking Dead som bäst (långsammare karaktärstudier som informerar stora beslut) och värst (Benjamin död hade förutsagits av fans för veckor sedan, som så ofta händer med icke-kärnfigurer som vågar visa dygd), men på minst levererade det sina tydligare beats med ekonomi och strukturerad repetition (som Katys ryggsäck, eller Benjamin reciterar Morgan lektioner i hans döda andetag: &lsquo, Att skada en motståndare är att skada sig själv), det kände verkligen påverkande. Säsong 7: s verkliga konflikt är inte mellan Alexandria och Frälsarna, utan den förlamande hängivenheten till den grafiska romanens berättelser och dess ledande stjärnor.

Serien kryper mot allt krig, men vi vet att Negan kommer att visas under säsong 8, och Andrew Lincoln är helt enkelt för integrerad för att bli undantagen och neutraliserar spänningen. Bury Me Here bekräftade att showen är bäst när man utforskar sitt eget material utanför den komiska bågen (som den senaste episoden av Eugene), och utforskar de gränsöverskridande hanteringsmekanismerna för dem som bebor dess universum. "Så måste vi existera nu. Det är bara tur att vi inte är alla galna", deadpans Ezekiel, den teatraliska dreadlocked härskaren av ett långsamt misslyckande samhälle, som håller en husdjur tiger.

TV-showen Walking Dead