The Walking Dead säsong 9 recension: “Den bästa showen har varit i år”

The Walking Dead säsong 9 recension: & quot; Den bästa showen har varit i år & quot;

Vad kommer TheWalking Dead-filmer att handla om?

Med sin kreativa omskiftning bakom kulisserna (Angela Kang tar över från Scott Gimple som showrunner), avgår stora namn (Andrew Grimes och Lauren Cohen avslutande som Rick respektive Maggie), ochtrecurveball tid hoppar, The Walking Dead har äntligen upptäckt en sen spelidentitet som kan upprätthålla den till säsong 10 och därefter. Innan vi går in på detaljerna om detta, varnar vi dock att följande recension innehållerstora spoilersför The Walking Dead säsong 9, inklusive finalen.

Säsong 9 börjar blygsamt nog, som ställs 18 månader efter händelserna i det nämnda kriget. Rick försöker samla samhällen, inklusive de motvilliga Frälsarna, kring byggandet av en bro som representerar den första springbrunnen till Karls posthumma vision om en harmonisk framtida. Till och med under dessa tidiga avsnitt, där plotten medvetet mäts i takt, kan du berätta att något är annorlunda med The Walking Dead, där att lägga ögonen på showens rikare ton och försäkrade riktning är som att hämta en vän som äntligen har haft så mycket behövs frisyr.

Inte allt landar naturligtvis under detta tidiga skede (den mycket publicerade resan till Washington D.C. visar sig vara en fullständig icke-sekviterare), men fröen av löften är ordentligt planterade från premiären och framåt. Viktigare är emellertid att dessa initiala kapitel markerar de sista avsnitten för Rick Grimes, där författarna gör ett fantastiskt jobb med att visa fram karaktärens bästa kvaliteter innan den oundvikliga tragedin slår till.

Slutet på en era

Men det är avsnitt 4, What Comes After, där The Walking Dead säsong 9 vänder sin zombie-apokalyp upp till DEFCON 5. I anledningen till Ricks sista uppträdande vid den tiden, hade AMC ännu inte meddelat sina planer på att göra en rak-till- filmtrilogi i huvudrollen i Lincolns ädla sheriff, men även om jag vet att nu med fördel av efterhand är den känslomässiga effekten av denna panegyriska utsändning inte mindre försvagande.

Littered med minnesvärda kamor, smarta antydningar till showens förflutna, och fina föreställningar från Lincoln, Norman Reedus och resten av huvudrollen, det är här där The Walking Dead säsong 9 återförtjänar vår respekt och förtroende som långsiktiga tittare, som säkert bevisar att showen har en framtid utöver historien om sin ikoniska huvudstjärna. Vissa kanske har känt sig förväxlade av polisen (ordet mycket avsedd) för Rick undkommet döden, men det är allt hanteras så bra att du skulle vara dum att argumentera att karaktären inte hade förtjänat hans icke-dödliga utgång.

Det som är riktigt förnamnet, Det som kommer efter är inte nöjd med att rida av jackorna på Rick’s farväl, utan slutar på en tidsresande vridning som blinkar vår historia framåt flera år framöver. Det är en smart överraskning som fungerar som ett uttalande om uppfriskande ambition från showrunners, samtidigt som publiken kan hoppa över flera potentiellt vardagliga avsnitt av våra karaktärer som mopar runt och sorgar efter sin fallna vän (en Walking Dead trope som länge har övervänt sitt välkomnande). Ändringen är dock inte en total framgång, eftersom följande avsnitt är där The Walking Dead säsong 9 börjar sjunka både vad gäller kvalitet och takt.

Nyinförda karaktärer Luke, Yumiko, Connie och Kelly gör inte en bra första introduktion, som ursprungligen karakteriserades som en homogen grupp snarare än individer som kan interagera utanför sin klik, medan AMC: s beslut att rädda The Whisperers stora debut för en mitt -säsong cliffhanger lämnar de prekursiva avsnitten som kämpar för att generera fart. Den finalen slutar med Jesu död, som också kommer över som inget annat än ett godtyckligt fäst på checklistan för en Walking Dead-säsongskriterier. Som senare avsnitt bevisar, behöver showen inte längre döda karaktärerna i mellanslag så ofta för att förbli övertygande, och denna onödiga avsändning ringer som en ihålig relik från showens blodigare förflutna.

Det är i senare hälften där The Walking Dead säsong 9 börjar färga in sin nya grupp skurkar mer i detalj, men utförandet av den karaktären är ojämn. The Whisperers skräckfaktor rider på mysteriet med deras konstiga beteende, men Omega (säsongens värsta avsnitt på en mil) undergräver fullständigt det inslaget av det förnaturliga via en serie flashbacks som avslöjar allt om deras ledare, Alpha. Ezekiel och Karolos adopterade son Henry börjar också ta en mer framträdande roll i berättelsen, men fortsätter att vara en bugbear på publikens empati under resten av säsong 9.

Tack och lov tar säsongen snabbt tillbaka sig från Omegas nosediva strax efter, börjar med Chokepoint och dess spända avstånd mot The Whisperers på bakgrunden av en highrise-byggnad, som kulminerade med en Daryl-Beta-kampscen som inte skulle se ut på sin plats i en hårkokt action-thriller. Vilket ger oss till ärr. Var och då släpper The Walking Dead ett bombskal av ett avsnitt som påminner om varför vi fortfarande tittar på det i första hand, och säsong 9: s fjortonde är inget undantag.

Oväntat tar oss tillbaka till en period några månader efter Ricks försvinnande, är Scars en upprivande portal till Michonnes förflutna och förklarar skickligt varför hennes härdade hållning som Alexandrias ledare kommer från en plats med förödande trauma. Sanningen är ungefär så mörk som en Walking Dead-berättelse kan bli, men går aldrig in i nihilistisk exploatering, kontekstualiserar våldet med tematisk import och grundar det med Danai Guriras exceptionella prestanda. När showen lyckas gå den gränsen mellan skräck och humanism är dess tidigare misstag bara mindre ackord i en upphöjd melodi.

Vindar av förändring

Efter ärr, säsong 9: s sista två avsnitt centrerar runt mässan mellan de allierade samhällena, men efter allt som byggs upp, visar festligheterna sig vara kortlivade. Avsnitt 15, The Calm Before, sjunger till en annan melodi än dess tidigare berättelse, men är inte mindre imponerande som en av de bästa Walking Dead-episoderna genom tiderna, och på mästerlig vis drar av en Game of Thrones-inspirerad tragedi med taktfull stimulans, utsökt filmbild och en kunnig struktur som håller tittarna på tårna och ständigt gissar andra.

Kanske till följd av The Calm Before: s påverkan känns den mycket mer metodiskt tempo (och långt mindre dramatiska) säsongfinalen, The Storm, nästan som om det borde ha varit säsong 10-premiären. Den estetiska makeover som åstadkommits av "Vintern av missnöje", och den berättelse som drivs av The Kingdom’s exodus till Hilltop, är välkomna förändringar, som fortsätter Kangs framgång med att apa en annan filmgenre med varje avsnitt (den här är en västerländsk).

Ändå kan du inte låta bli att känna att finalen är lite glänsande, mer upptagen av att ställa in The Walking Dead nästa säsong än att erbjuda något av omedelbart värde utöver några viktiga ögonblick i karaktärsutveckling. För två år sedan, under showens mörkare dagar, kanske jag blev ilskad av en säsongfinale som trampar så noggrant. Med tanke på kvaliteten på avsnitten som kom före den, är Stormen dock bara en förgivbar fuktig squib på säsong 9: s mest enastående körning, som framgångsrikt har vänt showen från sin slow motion härkomst till irrelevans.

De flesta tittarna kommer att bli glada för The Walking Dead säsong 10 för att avslöja vem som är i andra änden av den darnade radioen, men – för en gångs skull – det är inte bara en billig klipphanger som har människor som söker efter mer av det åldrande zombiedramat. När du tittar tillbaka på långt showen har kommit sedan Negan-eran är det inget annat än ett mindre TV-mirakel.

Alla bilder gav tillstånd av AMC.

TV-showen Walking Dead

En vändning i kvalitet som är så effektiv att det är svårt att tro, The Walking Dead säsong 9 är den bästa showen har varit i år.