The Witch and the Hundred Knight recensionen

• Stark gameplay och beroendeframkallande stridsystem
  • Expansiv öppen värld
  • Söt humor

• Oberoende historia och karaktärer
  • Påträngande skärningar
  • Brist på instruktion

Det är en viss kul till det obegripliga. Nippon Ichi (mest känd för sitt arbete med Disgaea-serien) känner till denna idé, ett faktum som bevisats av dess senaste ansträngning, The Witch and the Hundred Knight. Med det sagt kan konstant nyckfullhet vara utmattande, och det faktum visas också i Witch. Även om det är en trevlig absurditet på många sätt – tack vare det udda humoristiska märket, beroendeframkallade stridsystemet, spännande spelelement och expansiva miljöer – kommer det så småningom att glädja dig. Du kanske bara önskar att en sida av strukturen ska gå med det galna.

Den största nackdelen med Witch kommer i sin berättelse och karaktärerna som fyller den. Du spelar som en stum av mörker med namnet Hundred Knight och är regisserad av en lustig och obehaglig häxa som heter Metallia, härskaren över träsket. Hennes mål – och därför ditt – är enkelt: aktivera gigantiska skyddspelare som är spridda över hela världen för att (på något sätt) utvidga sin sumpiga dominans. Handlingen fungerar till stor del som en ursäkt för att få hundra riddare från punkt A till punkt B och berättas genom onödigt långa snitt, där karaktärer på 10 minuter säger vad de kunde ha sagt i två. Det är också alltför påträngande i spelet och skär handlingen till skonhornet i fler snitt som gör nästan ingenting. Lägg till det faktum att karaktärerna till stor del är en-dimensionella, och det kommer inte att ta lång tid innan du kommer att gnaga din controller för att komma tillbaka till att spela Hundred Knight, för åtminstone är han tyst.

För att lägga till lite färg i detta enkla ramverk, häxa heaps på en generös hjälp av bisarra, fåniga och rakt vulgär humor. Medan skämt om att känna människor upp och Metallias kreativa förolämpningar (undertexter som # *&amp,! ^, naturligtvis) bli run-of-the-mill, spelet hittar ett sätt att chockera spelaren på nya och ibland oroande sätt – om Metallias riddare "vän" visas inte naken i träsket, bedårande critters kannibaliserar en intet ont häxa som Metallia cackles med glädje. Medan vissa spelare med mjukare känslor kan hitta dessa skärmar råa, kommer många sannolikt att pressa på sig av nyfikenhet över vad spelet kommer att lösa sig nästa gång. Dessutom kommer fans av metahumor att vara nöjda med Witch, eftersom det erbjuder en massa lampskuggningar och fjärde väggbrytning för att öka finessen.

Medan humor sätter ton, kommer Witch’s kött i spelet, som försöker kompensera för spelets förenklade premiss genom att vara nästan alltför komplicerad. Stridssystemet, en realtidsuppsättning som kan spelas eller knappas mossas med lika lätthet är ingen anledning till oro, men användargränssnittet kan vara skrämmande. Det finns inte mindre än sju olika mätare att hålla reda på, från grundläggande HP till en mätare för enstegsnivåökningar, utöver vapen (av vilka du kan utrusta fem) och statskiftande jobb som kallas fasetter. Spelet känner faktiskt behovet av att säga att det verkligen är enkelt, oroa dig inte när saker och ting rullar. Men till sin kredit är dessa element bara oroande i början, och de spelar in varandra tillräckligt bra för att de snabbt blir intuitiva.

Unik bland dessa spelmekaniker är GigaCal-mätaren, som börjar på 100 när Hundred Knight kommer in i ett område och närmar sig 0 när han spenderar energi. Även om det kan vara frustrerande att upprätthålla GigaCount till en början (särskilt när det hämmar framsteg), blir det så småningom en intressant utmaning, vilket gör att spelaren överväger hur man bäst kan hantera varje situation när högenergilösningar skulle vara till hjälp nu, men kan kosta dig senare . Med alla dessa faktorer att tänka på börjar Witch ta en känsla av resurshantering, vilket gör den mer tankeväckande än en enkel hack-och-snedstreck. Det ger sedan spelaren en expansiv öppen värld för att använda de verktyg som hon har fått, med Hundred Knight utforska, raiding och slåss genom en serie färgglada landskap.

Det är värt att notera att det här spelet inte kommer att hålla handen. Även om det ger en kort introduktion till grundläggande koncept, skjuter det efter dig från den djupa änden och berättar att du ska simma. Det finns ingen lektionsmeny, inga objektiva ledtrådar, och om du inte är uppmärksam är det lätt att missa det (väldigt) väl dolda objektet du behöver för att gå längre än en viss punkt. Information om kritiska aspekter av spelet, till exempel insamling av objekt och vilka knappar som gör vad, förflyttas till slumpmässigt genererade bilder på laddningsskärmen, så förvänta dig inte ett snabbt svar om du råkar glömma. För ett spel som kan skryta med spel som sin starkaste komponent, kan denna brist på information förbjuda för spelare som inte är vana vid genren och frustrerar även för de som är.

Häxan och hundra riddaren kan i slutändan vara så mycket mer än den är. Född från en samtidigt enkel och skrämmande premiss, det utmärker sig i att skapa engagerande spelmekanik och en färgstark värld att utforska med dem. Denna starka visning gör att bristen på vägledning och information är frustrerande för alla utom de mest oberoende spelarna, och berättelsen byggd ovanpå den är alldeles för tunn för att kunna sätas in så ofta och insisterande som den är. Om du kan hantera en meh-värdig berättelse och några bisarra utelämnanden för en generell rolig upplevelse, kommer du förmodligen att gilla den här magiska rusan, trots bulor och blåmärken längs vägen.