Thimbleweed Park recension: “Ett absurt, ofta lustigt, ibland frustrerande kärleksbrev till en svunnen tid”

Thimbleweed Park är som HD-remasteren av ett förlorat LucasArts-äventyr från 80-talet, med all den underbara, självmedvetna dialogen och ibland frustrerande designen av eran som fördes fram till 2000-talet.

• Framkallar känslor av klassiska LucasArts-äventyr som bäst
  • Okonventionell stimulering håller berättelsen oförutsägbar
  • Intressant premiss och karaktärer spricker av verkligt rolig dialog

• Förhållandet mellan huvudpersoner känns godtyckligt
  • Har många av samma problem som är endemiska för äventyrsspel

Att spela Thimbleweed Park är som att avslöja en tidskapsel. Allt med det väcker känslor av äventyrsspel från förra året, särskilt de från LucasArts (ursprungligen LucasFilm Games) under slutet av 80-talet och början av 90-talet. Detta är meningsfullt, eftersom det är hjärnskölden till Ron Gilbert och Gary Winnick, medskapare av Maniac Mansion (och den förra var en av sinnena bakom Monkey Island-serien), som specifikt fakturerade det som en andlig efterföljare till dessa klassiker i dess 2014 Kickstarter. Thimbleweed Park vaknar i nostalgi, fylld till randen med allt du kan förvänta dig av ett LucasArts-äventyrsspel – vittig dialog, pusseldesign som är kreativ, smart och ibland stöt och en lekfull atmosfär som inte är rädd för att spränga den fjärde väggen varje chans det får – men den använder också den nostalgi för att spela med dina förväntningar på några smarta sätt också.

Thimbleweed Park öppnar 1987 i den titulära sömniga podunkstaden, som för närvarande vänder sig till ekonomiskt fritt fall efter stängningen av stadens kuddfabrik och efterföljande död av PillowTronics grundare och välgörare Charles Edmund. Du börjar som en utländsk investerare som anländer för att göra en affär med fabrikens nuvarande ägare – och hamnar omedelbart mördad och lämnas för att sönderdelas i en dike. Speletverkligenbörjar när du tar kontroll över Agents Reyes och Ray, skickas till Thimbleweed Park för att undersöka investerarens mystiska död, även om de alla har sina egna hemliga skäl för att komma till staden. Med scenuppsättningen och ditt ursprungliga mål igång, kommer du att spendera merparten av din tid på att göra det du normalt gör i ett äventyrsspel: prata med en färgglad cast av konstiga, plocka upp allt som inte är spikat ner och använda ett handfull verb för att lösa olika pussel. Att göra allt detta är lika underbart – och ibland irriterande – som det var på 80-talet.

Thimbleweed Park-recension: & quot; En absurd, ofta lustig, ibland frustrerande kärleksbrev till en svunnen tid & quot;

Att prata med Thimbleweed Parks medborgare hanteras alla med samma dialogträd som du skulle se i ett SCUMM-motorspel som Monkey Island, och dina första timmar kommer du att spendera att få marken och prata med alla du kan för ledtrådar. Det är sheriffen som lägger till "är nej" till alla andra ord, systrarna som driver Pigeon Brothers VVS, stoner-närbutikens operatör som kan vara släkt med en karaktär från Day of the Tentacle och ett gäng andra konstiga människor med sina egna historier att berätta. I ett spel där hälften av din input helt enkelt väljer från en lista med dialogalternativ, hjälper det när alla du pratar med har något roligt eller underhållande att säga till dig.

Det blir ännu mer intressant när dessa människor plötsligt ger upp en flashback som beskriver backstory av en av tre extra huvudpersoner som du så småningom får full kontroll över. Detta är inte bara en skärscen, utan snarare en helt interaktiv sekvens med sin egen skiva av pussel att lösa innan du flyttar tillbaka till kärnplottet. Förutom de två agenterna kommer du också att spela som en förolämpningsklovn med namnet Ransome, för evigt förbannad att bära hans smink och clown näsa efter att en stand-up rutin gnuggar en av medlemmarna i publiken på fel sätt, Dolores Edmund, den ung arvtagare till PillowTronic-imperiet som lämnar hennes förmögenhet bakom för att göra äventyrsspel för MMucasFlem (jag sa att det här spelet bryter den fjärde väggen), och hennes far, Franklins spöke, som dog under mystiska omständigheter. Ögonblick som dessa – tillsammans med en handfull andra överraskningar – händer ofta ingenstans, och gör mycket för att hålla dig engagerad mellan de mer traditionella utmaningarna.

Så småningom kommer du att kunna växla fram och tillbaka mellan var och en av dessa huvudpersoner när du vill, dela ut föremål och använda deras unika personligheter för att lösa de otaliga pussel och komma till roten till mysteriet som ligger begravd i Thimbleweed Park. Även om detta skapar några okonventionella lösningar, leder denna struktur också till en otrolig logisk koppling: Thimbleweed Park gör inget för att förklara varför dessa olikartade karaktärer till och med skulle hjälpa varandra, än mindre samverka utöver grundläggande förhör, även om deras mål oundvikligen skulle leda dem mot samma mål. Det är väldigt konstigt att ha en scen där två huvudpersoner möts under fientliga omständigheter på en minut, och sedan i nästa gång kan du få en av dessa karaktärer att överlämna en viktig uppdragspost med noll förklaring eller fanfare. Det känns godtyckligt och inte i det fräcka, roliga sättet som äventyrsspel är vanligtvis – mer som en konstig övervakning i ett annars noggrant utformat spel.

Lyckligtvis är de flesta andra pussel logiskt överensstämmer med den värld Thimbleweed Park presenterar, och varje karaktärs anteckningsbok håller en löpande checklista över allt du behöver göra för att utveckla historien som hjälper dig att hålla dig på rätt spår om du börjar bli överväldigad av din ständigt ökande inventering. Det finns till och med en avslappnad svårighet, som tar bort många av de mer irriterande pussel för en mer strömlinjeformad upplevelse (ungefär som Monkey Island 2’s "tidskriftgranskare" läge). För ett spel som har varit förankrat i det förflutna som Thimbleweed Park är, gör det mycket för att ge nyare och mindre erfarna äventyrsspelare många chanser att lyckas utan att konsultera en strategi guide.

En sak som återstår har dock varit en kärlek på äventyrsspel sedan början: pixeljakt. Du måste skura varje rum du är i och interagera med och försöka plocka upp allt du ser, för om du inte gör det kommer du förmodligen att befinna dig på en plats som liknar mig, där du vet exakt vad du behöver göra men har ingen aning om var du hittar det objekt du behöver för att det ska hända. Världen i Thimbleweed Park är relativt liten, men det är fortfarande en ork när ditt enda alternativ att få din hjärna tillbaka på rätt spår är att gå fram och tillbaka in i varje rum och interagera med varje hylla, låda och objekt.

Men återigen är många av dessa problem bara endemiska för äventyrsspel som helhet, särskilt LucasArts-spel som det som Thimbleweed Park emulerar, och din tolerans för dem kommer sannolikt att hämma på huruvida du har goda minnen om att ta reda på hur du ska använd den gummikycklingen med remskivan i mitten. Jag tycker det är förtjusande att Thimbleweed Park är så djupt att det förlorade LucasArts-spelet jag aldrig fick en chans att spela, mysteriet bakom dess coola karaktärer och vridande komplott som drar mig in för att driva framför det brister. Ju mer du gräver i det, desto mer förvandlas det från ett enkelt fånigt förfarande till Twin Peaks genom Chuck Jones och förvandlas sedan tilligentill en dekonstruktion av en hel genre av speldesign och arbetskroppen i en studio som gjordes under ett mycket specifikt ögonblick. Det är ett absurt, ofta lustigt, ibland frustrerande kärleksbrev till en svunnen tid, med tillräckligt moderna detaljer för att få det att känna att det tillhör 2017 så mycket som 1987.

Detta spel granskades på Xbox One.

Thimbleweed Park