Thronebreaker: The Witcher Tales recension: “Den nya guldstandarden för hur kortspel kan höja sig själva”

Ett fantastiskt äktenskap med berättelser i världsklass och strategiskt kortspel, Thronebreaker: The Witcher Tales är en fantastisk RPG i sin egen rätt.

• Bäst i klassen berättelse
  • Underbar estetik
  • Tillfredsställande kortstrider

• Några typfel här och där
  • Att behöva leva med beslut som du ångrar

Halshöggs. Sådant var slutet för en av mina tidigare partimedlemmar i Thronebreaker: The Witcher Tales, efter ett domskall som jag gjorde i hopp om att möta rättvisa som effektivt dömde honom till döds. Och även om detta grymma utförande aldrig visades på skärmen – bara nämnt i en enkel, enkel mening – det träffade mig hårdare än någon annan videospel död i nyligen minne. Allt detta från ett kortspel, inte mindre. Som en fullfjädrad enkelspelare RPG som kompanjong till CD Projekt Reds Gwent (i sig själv den fristående versionen av The Witcher 3: s djupa samla kortspel), har Thronebreaker satt den nya guldstandarden för hur genren kan lyfta sig långt utöver grunderna i byggnadsdäck och floppkort på ett virtuellt kort. Föreställ dig om Hearthstones solo-äventyr och Dragon Age: Inquisition hade ett barn, som sedan måste kämpa för sig själv i samma hårda, monsterfyllda värld som Geralt från Rivia. Det är Thronebreaker.

Thronebreaker: The Witcher Tales recension: & quot; Den nya guldstandarden för hur kortspel kan höja sig själva & quot;

Men Geralt är inte stjärnan i Thronebreaker – den ära tillhör Meve, den svärdkyndiga drottningen av Lyria och Rivia som bara har nämnts här och där i Witcher-spel tidigare. Hon är den sorts kungliga hjälten vem som helst kan älska: ädla, envisa, aldrig lida dårar men ändå uppvisar en skarp humor. Det är en tid med högt fantasikrig: Meves kungadömen i norr överskrids av de hänsynslösa krafterna från Nilfgaardianerna, och hon har tagit det på sig att slå tillbaka mot sitt folks förtryckare trots att hennes armé hopplöst överskrids. Du börjar med bara din betrodda befälhavare Reynard (inte att förväxla med Hearthstone-personlighet Reynad) vid din sida – men under en betydande kampanj som varar 30+ timmar kommer du att samla ett parti av knäppa, älskvärda karaktärer som konkurrerar med alla BioWare cast och kommer ständigt att chimma in exakt när du vill höra deras ta på något.

Thronebreaker återspeglar de tarmvridande besluten och de effekta förlusterna av The Banner Saga, och krönar en lyriisk armé som alltmer beläggs av överväldigande odds, medan Meves närmaste förtroende erbjuder motstridiga råd om de tuffa samtal hon måste göra regelbundet. Dina alternativ är aldrig uttryckligen märkta som moraliskt bra eller dåliga, eller med tydliga resultat för de inblandade, de enda vissa återverkningarna av resurserna du samlar runt den isometriska övervärlden, som används för att uppgradera dina trupper och skapa nya kort och en enkel moralskala som kan stärka eller försvaga dina styrkor under nästa kamp. Ofta kommer domar du fattar tillbaka till att spöka dig eller resultera i någon oförutsedd välsignelse som hjälper dig att känna att du gjorde rätt sak. Thronebreaker sparar ständigt automatiskt efter varje incident, så du måste leva med dina beslut oavsett hur mycket du ångrar dem. Den gången avvisade jag till exempel oavsiktligt en karismatisk partimedlem som kunde – borde ha, till och med – varit med mig hela spelet.

Tungt är huvudet som bär kronan

Det stora utbudet av medeltida problem som Meve behöver lösa när hon utforskar de olika områdena kommer sannolikt att känna sig bekant – adels som grälar över land, tjuvar med en rättvis sak, civila tvingas att begå brott i desperation och så vidare. Men du kommer att lyssna med ropande uppmärksamhet på hur dessa händelser utvecklas, eftersom var och en blir gripande berättat på sätt som du helt enkelt inte är van vid. Jag har stött på massor av hög fantasirasism under min tid, men Thronebreaker är det första spelet som verkligen får mig att tänka djupt på mina egna fördomar och mina råd. Du kommer att finna att du stirrar på några beslut för hur det känns som åldrar, osäker på vad som i slutändan kommer att sitta rätt med dig. Det berättar att Thronebreaker version av Telltale’s "De kommer ihåg det" registrering av viktiga beslut är "Du har valt en ondskan till förmån för en annan." Inte varje RPG kan få dig att tänka länge och hårt på etiken för sympati, hämnd och det större goda, gör Thronebreaker. Men för de många dystra stunder finns det också ett imponerande utbud av skratt-högt utbyten, inklusive några av de bästa comeback-linjerna du någonsin kommer att höra.

Meves saga är detaljerad av en berättare helt enkelt känd som berättaren, som fungerar som det bankande hjärtat i Thronebreakers oerhört roliga berättelse. Skrivningen i Thronebreaker är immaculate, med den typ av vackert beskrivande språk som så tydligt sätter scenen i ditt sinne, med hjälp av enstaka fortfarande

Om du har spelat massor av Gwent i The Witcher 3, så har du en bra känsla av hur Thronebreakers matcher spelas ut: turn-baserade, en-mot-en-slaget av vett, där omgångar vinns av den som har högst kombinerad kraft från alla enheter på deras sida. Men Gwent har genomgått några väsentliga förändringar sedan du såg det senast. Trefeltslayouten på vardera sidan av brädet har reducerats till två rader i Thronebreaker, vilket gör det mycket lättare att ta tag i “melee vs. ranged” -dynamiken (och bättre uppskatta korten själva). Du har också en ledarförmåga som du kan använda på en nedkylning (med olika effekter beroende på vapnet du har utrustat Meve med), och en uppsättning av prydnadssaker som fungerar som kraftfulla trollformler och alltid börjar i din öppnande hand.

Hjärtat av korten

Efter att ha dubblat i multiplayer-versionen av Gwent, är jag medveten om att det är mycket roligare i en spelare som Thronebreaker. Till skillnad från Hearthstone, där en hel del av strategin bygger på att få minions att träffa varandra på fördelaktiga sätt, bestäms Thronebreakers kortstrider av makronivåplanering och en eventuell känsla av oundviklighet, eftersom de flesta kort inte aktivt gör något av sig själv efter de har spelat in. Istället för att rita genom ditt däck och behöva reagera på din motståndares varje rörelse, är du mer fokuserad på att helt enkelt hålla dig till planen som anges av din öppnande hand medan du försöker sabotera fiendens ansträngningar vid viktiga ögonblick. Normala matcher är bäst av tre, men första omgången kan ofta bestämma hela shebang när du spelar ut dina bästa kombinationer för att säkerställa en tidig seger (jag finner ofta att jag internt citerar Ethan Hawke i Gattaca när han ropar "Jag har aldrig sparat någonting för badet tillbaka!").

Den typen av “jag har definitivt fått den här” mentaliteten kan vara eländig för den förlorande spelaren när två människor går head-to-head – men det är oerhört tillfredsställande när du slår snotten från ett AI-monster eller bandit. I de odödliga orden från A-lagets Hannibal älskar jag det när en plan sammanställs. För att hålla saker trevliga och varierade fungerar Thronebreaker också i en mängd valfria pussel mellan standardstriderna, som alla är briljant designade och aldrig upprepar samma trick två gånger. Det känns alltid fantastiskt att äntligen knäcka lösningen av en särskilt tuff hjärnteater, och jag var någonsin ivrig efter att se vilka slags specialkort och unika vinstvillkor som nästa pussel skulle tjäna.

Själva korten, som alla andra aspekter av Thronebreaker’s presentation, är underbara. Alla är prydda med färgglada, stämningsfulla konstverk, och många är animerade i så livliga, fängslande scener att, när de är parade med känslor-som-du-där-ljudeffekter, helt enkelt skämmer Hearthstones gyllene kort. Samlingen är full av förtjusande signaturfraser när ett kort kommer in i spel som bara blir bättre med tiden (en personlig favorit för mig: "Har du några vittles? Hungrig som en varg är jag"). Det finns många fler små detaljer som får Thronebreakers estetiska glans, från hur karaktärer subtilt svänger och andas under snitt (i motsats till de statiska utskärningarna i en visuell roman), till de intressepunkter som prickar varje miljö och till och med synkroniserade- upp munrörelser under dialog. Det är så underbart att jag lätt kan förlåta de mindre ögonblicken som fick min inre redaktör att ropa, som när en skrivfel skulle växa upp, eller det fanns ett felaktigt extra utrymme, eller de talade linjerna passade inte perfekt med undertexterna.

Det är som om folk på CD Projekt Red vapenat ett spel för att specifikt rikta in mina intressen, trots att jag inte har använt en enda minut på att spela som Geralt. Thronebreaker uppmanar den högsta polisen i Hearthstone, Diablo 2: s rika isometriska världar, eterisk skrivning a la inkle’s 80 dagar, uppgraderar mitt basläger i Darkest Dungeon, de svåra valen och hjärtskakan från Telltale’s The Walking Dead. Jag har gjort mitt bästa för att undvika spoilers för Thronebreaker historia och överraskning pusselelement för denna recension, eftersom du förtjänar att uppleva dem själv. Thronebreaker är det inte

Thronebreaker: The Witcher Tales