Tjernobyl-recensionen: “Bedövande och splittra i lika stor mått”

Med prisvärt skrivande, sensationella föreställningar, ett helvetet ljudbild och vackert skarp design lyckas det inte bara att berätta Tjernobyls historia, det triumferar.

Ankom till ingen av fanfare från några andra HBO-TV-program för 2019, förvandlades miniserierna Tjernobyl till ett tv-evenemang nästan över en natt. Och det gjorde det inte med styrka av en kändisbesetning, högprofilerade showrunners eller överdimensionerade uppsättningar, men för att vi här, helt enkelt, kan ha det största TV-dramaet i detta decennium.

Kronikera de verkliga händelserna av den ödesdigra Tjernobyl-katastrofen i april 1986 berättas utvecklingen av denna fruktansvärda tragedi i fem tätt stickade, medvetet tempo och felfritt utförda kapitel.

Naturligtvis, medan kärnkraftsnedbrytningen i Tjernobyl är en fråga om historiska poster, bör det naturligtvis säga att den här recensionen kommer att innehålla spoilers om showens plot, och nivån på dess anslutning och avvikelse från sanna händelser.

Chernobyl öppnar i direkt och avsiktlig motsats till de flesta program som krönar ett dramatiskt skådespel och börjar med en sjukligt Jared Harris som talar in i en bandspelare innan han hänger sig själv. Ja, det är den typen av show.

Till och med katastrofen själv, när den först bevittnades, ses bara genom ett avlägset rumsfönster, och rumets beboare märker inte ens den. Vi kastas sedan in medier i kontrollrummet i Reactor 4, det som just har exploderat, men även där verkar inte allvarligheten i situationen uppenbar. Vi ser män som förnekar den terror som de har släppt ut, tragedin som utspelar sig. När de står inför verkligheten i det registrerar de ansvariga antingen inte det, eller helt enkelt beslutar att ljuga.

Lögner, lögner, lögner

Tjernobylgranskning: & quot; Bedövning och sprängning i lika stor utsträckning & quot;

Och det är detta tema som fortsätter att genomsyra de fem timmar långa avsnitten som kommer. Anläggningsoperatörer och tjänstemän utgör lögner för att få sig att se bättre ut och förnekar verkligheten i vad som händer även när de rycker ner och tappar galla på sina skrivbord när de undergår strålningsförgiftning. Brandmän är ljög för när de flockas på scenen och hanterar den dödliga grafiten från kärnan som strös över scenen med bara händer. Politiker konstruerar större lögner för att hålla befolkningen och världen i stort i mörker om katastrofens skrämmande omfattning.

I hjärtat av att avslöja dessa lögner ligger Jared Harris Atom Energy Expert, Dr Valery Legasov (Jared Harris). Legasov, kallas av den sovjetiska centralkommittén Boris Scherbina (Stellan Skarsg&aring, rd) för att undersöka händelsen och samordna det lokala svaret, ser snabbt att inte mycket lägger till i den officiella versionen av händelserna, och blir snart hjälpt av den drivna Dr Ulana Khomyuk (Emily Watson) i att försöka avslöja sanningen och samtidigt spara anläggningen – och i förlängningen, världen – från en ännu större katastrof.

Medan flera strängar följer flera olika karaktärer genom en del av eller hela avsnittet, är det de tre karaktärerna som är det bankande hjärtat i Tjernobyl, och det är inte alls en liten del tack vare Harris, Skarsg&aring, rd och Watson. De är alla, i ett ord, sensationella.

Jared Harris är en skådespelare juggernaut

I sin skildring av den diskreta men alltmer smärta och desperata Legasov ger Harris en föreställning som kan komma att definiera hans karriär. I det gemensamma medvetandet kommer det att finnas pre-Tjernobyl Jared Harris, respekterad karaktärsskådespelare och dimension-hoppande terrorist i Fringe, och det finns post-TjernobylJared Harris, en av de finaste jävla skådespelarna på planeten. Naturligtvis har han varit exakt så länge, men här får han äntligen visa oss. I Harris händer navigerar hans tysta akademiska inte bara publiken genom en intrikat tapestry av en berättelse, utan får oss verkligen att känna rädslan, spänningen, frustrationen och den moraliska konflikten han själv står inför på sin resa. Ge honom Golden Globe redan.

Skarsg&aring, rd kan vara bäst känd för mainstream tittare som den excentriska Dr Selvig i Marvel’s Thor-filmer, men det är här där en skådespelare i hans kaliber verkligen hör hemma. Hans Scherbina verkar som en karriärpolitiker i början – enapparatnik – hängivna till partiet framför allt annat, men när han fördjupas i den otrevliga sanningen i Tjernobyl, katastrofen, svaret och hans överordnade intransigens blir han alltmer förvirrad av den situation han befinner sig i.

Dynamiken mellan Harris och Skarsg&aring, rd är elektrisk. Spela upp varandras rikliga statiska energi, det finns samarbete, konflikt och till och med det enstaka ljusa ögonblicket mellan dem, som erbjuder väsentlig andning mellan showens förtryckande spänning. Vi börjar ta hand om dem båda, och djupt så, vilket gör deras eventuella öde ännu svårare för oss att bära än det skulle ha i mindre händer än deras. Någonstans i mångfalden finns det en slapstick kompisföreställning med dessa två, och det är lika roligt som Tjernobylär hjärtskärande.

Och som hon har gjort så många gånger under sin berömda karriär, lyser Emily Watson i en roll som så lätt kunde ha blivit ett roteinstrument för olika plotapparater. Hennes Khomyuk, en driven forskare i obeveklig strävan efter sanningen, är den enda fiktiva karaktären i huvudrollen, eftersom hon samlas från en grupp verkliga forskare som hjälpte Legasov och Scherbina efter katastrofen. Ändå hamnar hon långt in i berättelsen, även när hennes berättelse går parallellt med huvudplottet för stora delar av serien, ofta används för att illustrera rädslorna i efterdyningarna, KGB: s kraft eller helt enkelt representera oss tittare som vi frågar, "vad i helvete hände här?"

Medan skådespelet ersätts av lufttätt berättelse, finns det säkert massor av hisnande, hjärtslagande ögonblick av spänning i hela serien, och den härliga skadadetalen är ibland noggrann i magen, särskilt när vi följer de olyckliga kontrollerna som gick in i det utsatta reaktorer och brandmän som hanterade radioaktiv grafit sönderfaller bokstavligen på sjukhus. Och eftersom dramat hanteras så fint, både av skådespelarna och författaren och regissören, fördubblas dessa scener av den djupa empatin vi känner för varje person som vi möter.

Ganska vacker design och tyst undertryckande soundtrack

Andra höjdpunkter inkluderar produktionsdesignen, slaviskt trogen på historiskt faktum på många sätt men ändå påfallande filmisk, med hjälp av utmärkt film och redigering.

Och så finns musiken. Hildur Gudnadottir är en framtida kompositör som tidigare imponerat med sina poäng för A Hijacking, Mary Magdalene, Sicario 2: Soldado och isländska brottsserier Fångna. Men det här där hon åldras, komponerar ett ljudbild som omsluter tittaren så mycket som det stöder dramatiken. Inspelat med hjälp av ljuden från en verklig kärnkraftverk (en nedlagd i Litauen som användes för att filma stora delar av den här serien), är musiken helt organisk för det visuella, vilket lyfter ett redan stort drama till en helt ny nivå. Hon kan ha varit en protege av den sena, stora Johann Johannsson (Ankomst, The Theory of Everything), men här stämplar hon sin auktoritet som konstmästare själv.

Konsistensen mellan uppträdanden från huvudspelarna till mindre karaktärer är ett bevis på verket av regissören Johan Renck, som hittills främst har varit känd som en respekterad musikvideo och kommersiell regissör, ​​och författaren / producenten Craig Mazin, som har lyckats balansera anslutning till historiskt faktum med ett fullständigt gripande drama. Där den avviker, gör det så medvetet, förbättrar och skärper berättelsen – vi hoppar över den del där sarkofagen är byggd runt reaktorn i slutet av 1986, till exempel – och fokuserar på huvudtemat: lögner.

Tjernobylär inte en anklagelse av kommunismen och inte heller en kampanj mot kärnkraft. Istället fokuserar det på det vanliga mänskliga draget att ljuga, och hur mycket det kostar, inte bara i stor skala av geopolitiken, utan ännu mer på en personlig nivå. Och genom att fokusera på det vanligt mänskliga i stället för att fastna i politiken eller frestas av locket från ett centralt scenstycke, är det där Tjernobyl sticker ut. Det berättar för oss något, inte bara om Tjernobyl, och det gör det i spader, utan om oss. Det kan låta pretentiöst, men den här showen är allt annat än.

Tjernobyl recension: "Häpnadsväckande och krossande lika stort"