Tom Clancy’s Ghost Recon Predator-recension

• Bruten till trevligt
  • små bitar
  • Bra vapenval

• Arocious AI
  • Frustrerande kontroller
  • Ofta ful och icke-övertygande

Innan du hoppas upp, bör du veta att detta inte är ett taktiskt skjutspel baserat på filmens klassiska rovdjur. Om det var, kan det ha varit roligare, och det är verkligen synd att Ubisoft inte har gjort någon form av licensmagi för att få det att hända.

Tom Clancy's Ghost Recon Predator-recension

Istället är Ghost Recon Predator ett traditionellt tredje person Ghost Recon-spel, bara det är för PSP och har många problem. Det är inte så illa, men det finns säkert tillräckligt med problem för att alla som inte är ett hardcore Tom Clancy-spel fans kanske vill hålla sitt avstånd.

Du kontrollerar en grupp av tre spöken som du kan växla fram och tillbaka från när som helst, vem du väljer från en pool av åtta soldater innan varje uppdrag startar. Spöken finns i fyra olika klasser, med olika vapenstyper och specialiteter för varje. Genom att fullfölja uppdrag med varje Ghost, tjänar de erfarenhetspoäng och nivå upp och ökar deras statistik. Som sådan kommer du mer än troligt att hålla fast vid samma grupp med tre soldater under hela spelet, såvida du inte verkligen vill prova en annan klasskombination.

Historien är till stor del obetydlig och är aldrig riktigt övertygande. Detta stöds inte av utdragen av röstspel som i bästa fall är underpar. Allt du kanske kommer ihåg i slutet är att du tillbringade mycket tid på Sri Lanka, några killar dog och vissa saker sprängde. Du får aldrig anledning att bry dig om dina lagkamrater, situationen eller de medborgare som spelet ibland ber dig om att rädda.

Eftersom detta är en shooter som försöker arbeta med en PSP, kan du förvänta dig att detta är en annan anledning att förbanna bristen på en andra analog pinne på systemet. Du skulle ha rätt i att tänka det. Spelet uppmanar den analoga nubben till både rörelse och sikt, med möjlighet att växla in och ut ur "fritt mål" läge med ett tryck på X-knappen. I fritt målläge kan du fortfarande flytta och strappa om du håller ner L-axelknappen, vilket är bättre än ingenting, men hela processen känns klumpig.

Det känns ännu klumpigare när du försöker använda skyddet. Du kommer in och ut ur omslaget genom att trycka på fyrkantknappen, som i sig själv är helt bra. Men för att dyka upp för att skjuta fiender, måste du slå X för att gå in i fritt mål, och medan du är i fritt mål har du inte ett särskilt stort utbud att skjuta. Så om en fiende väljer det ögonblicket att gå upp bredvid dig och börja skjuta, är processen att försöka komma ihåg vilka knappar du ska slå för att komma ur skyddet, vända dig, komma tillbaka till fritt mål och sedan skjuta är mycket mer komplicerat än det borde vara och kan leda till mycket frustration.

Det här är kanske inte så illa om dina lagkamrater kunde se din rygg, men sanningen är att AI i spelet är helt hemskt. Dina allierade kommer att spendera större delen av sin tid på att stöta på föremål, försöka skjuta igenom murarna eller göra absolut ingenting medan de eller du blir skjutna till helvetet. Och om du bestämmer dig för att kontrollera dem själv, kanske du upptäcker att de på ett oförklarligt sätt har vandrat bort från striden, eller vänt helt i fel riktning. Du kan spela med ett par mänskliga kompisar om du vill försöka lösa detta problem, men du måste spela lokalt, och alla behöver kopior av spelet.

Fiende AI är dock ibland smart. Lysande, faktiskt. Ibland kommer en fiende att bestämma sig för att helt enkelt sluta slåss och cower bakom skyddet, och aldrig dyker ut igen. Detta är ett genialt drag, särskilt för att du inte kan fortsätta många avsnitt förrän varje fiende är död, vilket tvingar dig att klöva det hela vägen till den kränkande soldaten och skjuta honom från nära håll. Ibland är det en lång promenad.

Du har viss förmåga att beordra dina lagkamrater att antingen attackera en viss fiende eller åka till en viss plats, men de är vanligtvis inte bra på att följa order. Även om de var det, är spelet faktiskt inte utformat på ett sådant sätt att du verkligen behöver smarta taktiker, åtminstone på den normala svårighetsinställningen. Du kan enkelt springa och skjuta dig till seger utan att behöva öppna din taktiska karta.

Genom att ignorera dessa och andra problem är spelet fortfarande inte fängslande. När du inte skjuter fiender, tillbringar du större delen av din tid med att plantera C4 på saker och titta på den ganska smula explosionen. Sedan sköljer du och upprepar i cirka sex timmar tills spelet är slut. På vägen ser du några riktigt fruktansvärda karaktäranimationer som ser ut som om de rör sig i cirka tre bilder per sekund, särskilt när karaktären är långt borta.

Allt det hemska som sa, det fanns några ögonblick då vi hade legitimt kul med Predator, och det får oss att känna som tanken på en bärbar Ghost Recon kanske inte är så dålig. Men Ubisoft kommer att behöva lägga några allvarliga ansträngningar i kontrollerna och mekanikerna om de vill att denna franchise ska ha en ljus framtid på handdatorer. Som det är har Ghost Recon Predator mycket ambition men inte tillräckligt polskt.