Total Film-tidningens Star Wars: The Force Awakens-recensionen

Du behöver inte ha en dålig känsla om detta. J.J. Abrams film kommer att spänna unga och transportera miljoner mer tillbaka till sina barndom långt, långt borta.

Blå bokstäver på svart: För länge sedan, i en galax långt, långt borta … Och sedan: STJÄRNA WARS. Och om det inte framkallar gåsbockar, den avtagande genomsökningen som följer – rakt fram, lockande, med inte en sprut av gobbledegook om handelstullar – ekar spännande öppnarna för den ursprungliga trilogin.

Det här är old school-grejer, som är helt rätt, och så är det med de flesta filmer som följer. Glöm de överdrivna, överpolerade, överpixlade, underväldigande prekarna av George Lucas. Utseendet ochkännaav J.J. Abrams sjunde avsnitt i den älskade rymdsagaen är precis vad fansen har väntat på sedan 1983: s Return of the Jedi. Det är dags att festa som en Ewok: styrkan är stark med den här.

Men tillbaka till den genomsökningen. Den första ordningen har stigit upp från kejsarens aska, och motståndets (nee-uppror) general Leia Organa har skickat sin mest vågiga pilot till Jakku-planeten på ett desperat uppdrag (vi parafraserar här). Piloten är Poe Dameron (Oscar Isaac). Han kommer att slå sig ihop med Finn (John Boyega), en AWOL Stormtrooper, och paret kommer att leta efter Damerons BB-8 droid, transportör av en viktig del av en vital karta…

På Jakku, som rensar för att överleva, bor Rey (Daisy Ridley), den första tvivelaktiga men allt mer stolta ägaren av (du gissade det) en BB-8 droid. Men inte tidigare har Rey och BB-8 börjat rulla ihop än de finner sig riktade av en dödsgrupp. "Sluta hålla min hand!" Rey skriker på Finn, som har dykt upp för att dra henne i säkerhet. Påpekad, spännande, greppar hon sedan hans hand för att dra honom in i ett rostande fartyg, deras enda hopp om fly…

Om något av detta låter invecklat – och vi har inte ens nämnt First Order’s Big Bads General Hux (Domhnall Gleeson) och Kylo Ren (Adam Driver), och dess ännu Bigger Bad Supreme Leader Snoke (Andy Serkis, mo-capping en gång till ) – det är inte. Abrams och medförfattare Lawrence Kasdan (som tillsammans skrev The Empire Strikes Backoch Return of the Jedi) och Michael Arndt (Toy Story 3, The Hunger Games: Catching Fire) ger klarhet och renhet till berättelsen och återgår till den del-mytologiska, del-lördag-serien vibe av ett nytt hopp.

Bilderna är också okomplicerade och otrevliga. Precis som Abrams spricker den antiseptiska glansen av prequels till förmån för den klumpiga, inbyggda världen av originalen, och använder CGI mer för att ta bort än att lägga till (väljer praktiska effekter och rekvisita där det är möjligt), så avstår han från kamikaze-kamera och ADD-skärning av så många moderna blockbuster. Ja, det finns en rörlighet och omedelbarhet till striderna som inte var möjliga för 30 år sedan, men det burkar aldrig. Användningen av iris och wipe-redigeringar antas under tiden för husstil.

I den nya karaktärstriangeln ger Boyega intensitet och en förvånad komisk timing ("jagkärlekmotståndet," han gabbar när Rey frågar honom om det är vem han är med), Isaac är älskvärd och stilig och en välkommen throwback i hans ansträngande derring-do, och Ridley, alltid eftertraktad, övervinner viss initial trähet för att hantera den tunga lyftningen av senare emotionella scener.

Av den gamla triangeln, som här ger fan-behaglig återgång, säger Han Solo (Harrison Ford) och Leia (Carrie Fisher) bottenläpparna a-darrande när de delar skärmen, medan Luke (Mark Hamill) … det skulle vara talande. Låt oss bara säga att det finns goda skäl J.J. har bevakat denna aspekt av handlingen med tätheten av en Force choke, och istället fokusera på Chewbacca (Peter Mayhew), som fortfarande gungar den största motsatsen i filmer. Den håriga killen har också skärpt sin känsla för humor under de senaste 32 åren – hans knarkande dubbelverk med Han kommer att få dig att kväva skratt som om du tar upp en pälsboll.

Men det är förarens Kylo Ren som stjäl showen, en match för Darth Maul när han spelar sin bilgrillmask och något annat helt när han tar bort den. Star Wars handlar på många sätt om tydligt definierade linjer och svartvitt, men det är den typen av ångest och självsökning du kan förvänta dig i en Ingmar Bergman-film. Om än med en riktigt cool lyssabel.

Star Wars: The Force Awakens är inte perfekt eller kunde någonsin vara det. Men för varje niggle (Snoke är ren Voldemort, ett tentacular djur hör bättre in i Män i Black 3) finns det 10 saker som är exakt rätt, och det säger mycket att ingen kommer att lämna besviken trots att gå in med hysteriska förväntningar.

Det finns bilder här som märker hjärnan: Rey dvärgades av en kraschad Star Destroyer när hon toboggans ner en enorm sandkulle, Hux adresserar tusentals stormtroopers som att det är en nazistisk propagandamall som är filmad av Leni Riefenstahl, Starkiller Base, och skryter med eldkraft för att göra Death Star (s) ser ut som en Zippo-tändare och förstör flera planeter.

Och omAvsnitt 7 är nästan för slaviskt vördnadsfulla, det är varje del-plot som speglar eller vänder på de som har gått tidigare, och dess nickar och blinkar så rikligt att gränsa till det distraherande, det är bättre detta än att upprepa Lucas prequel-misstag.

Detta är utan tvekan den film som fansen ville ha, den filmen som fansen förtjänar. Och det är bara passande att det är en film om föräldrar och barn, om den ena generationens effekter på nästa, om arv, under den lysande handlingen och slående världsbyggande. Star Wars: The Force Awakens kommer att ses och överlämnas under många år framöver.

stjärnornas krig kraften vaknar