TowerFall Ascension granskning

• Strategiska men kaotiska lokala multiplayer-matcher
  • En oändlig mängd anpassning
  • Massor av scen- och artikelsortiment

• Enspelares lägen är begränsade

Att lura någon över ditt headset är en sak, men att knabba någon i tarmen för att skryta med sin senaste vinst är så mycket mer glädjande. Det finns något med att spela ett spel på soffan med ett gäng kompisar som en trådlös anslutning inte kan replikera – skratt, tårar, besvärliga bekännelser av kärlek. Och om ett spel erbjuder en sådan dynamik, anpassning och förenklad glädje som TowerFall Ascension, är du inne på en bra tid. Så om du har de här vännerna (och styrenheterna till hands), är TowerFall det festspelet ditt vardagsrum har väntat på.

TowerFalls största kvalitet är hur lätt det är att plocka upp och spela. Varje match låter upp till fyra bågskyttar göra det på en 2-skärms scen med en skärm där du måste vara snabb på dina fötter och skjuta ner dina fiender innan du skjuts ner. Ett skott är allt du behöver för att rundan ska vara över, och eftersom du kan ha upp till fyra spelare i en liten etapp, kommer matcherna säkert att bli trevligt kaotiska och ganska tärande. Du börjar bara med ett litet antal pilar också, så du måste vara listig och plocka bort dem av lik, väggar eller stöta på fiender för att ladda om din päls. En streckknapp låter dig undvika fiendens eld, men att klocka den korrekt betyder att du fångar en pil i luften. Rundorna kan vara över på några sekunder, men i händerna på skickliga spelare blir de spända stand-offs som sätter alla dina färdigheter och noggrannhet på provet.

TowerFall Ascension granskning

I själva verket är det ögonblicken när du slut på pilarna som TowerFall visar upp en imponerande nivå av djup och strategi under dess 16-bitars fanér. Att till exempel ha en tom kvävling betyder att du måste stjäla pilar från någon annan, vänta på att skattkistorna kommer att leka mer, eller riskera att hoppa på dina fiendes huvud för att ta dem ut. Det är lätt att flytta runt på scenen och undvika fara när en match förvandlas till ett spel av katt-och-mus, men ett felaktigt drag innebär vanligtvis att skjutas genom huvudet eller klämma uppifrån. Att hoppa in i gropar eller springa mot den ena änden av skärmen kommer att få dig att dyka upp igen på motsatt sida, vilket gör sakerna ännu mer kaotiska samtidigt som du eller dina fiender får ytterligare sätt att planera ett angrepp.

TowerFall Ascension granskning

Den bästa delen av allt detta bågskytte är att du kan ställa in hur matcher spelas ut genom att anpassa och spara olika alternativ efter din önskan. Vad sägs om att göra det så att det inte finns några pilar alls? Eller vad sägs om att få spelare att explodera efter att du träffat dem? Eller kanske du vill ha några power-ups som exploderande pilar, borrbitar eller ett par vingar för ökad rörlighet? Dessa tweaks låter dig förvandla TowerFall till en ännu mer konkurrenskraftig upplevelse, eller till nästa lustiga festspel som dina vänner kommer att prata om i flera dagar.

Naturligtvis betyder allt detta prat om fester att TowerFall bäst spelas med andra människor i vardagsrummet. Du kan inte spela mot läge mot datorn, och det finns inte heller någon online-multiplayer. Till och med att ha en eller två extra personer är inte det mest optimala sättet att spela, eftersom matcher är mycket mer spännande när fyra bågskyttare springer runt i trånga kvarter. Om du planerar att plocka upp detta (som du borde), så gör det med att veta att du måste antingen göra konsten att klona själv, eller ha några kompisar som är villiga och redo att spela.

TowerFall Ascension granskning

TowerFall levereras med ytterligare två enkelspelarlägen som är bra för sig själva, men de tjänar bara till att ge spelarna ett prov på hur mycket kul de kunde ha om de hade andra att spela med. I Trials-läge, till exempel, ger du mål att skjuta ner så snabbt som möjligt och introducerar power-ups du använder i jämförelse med matcher. Quest-läget utmanar dig att överleva vågor av fiender och inkluderar till och med en tuff bosskamp för att kulminera resan. Införandet av online-topplistor skulle åtminstone ha gett incitament att ständigt förbättras, men som det ser ut kommer du att tävla mot dig själv hela tiden.

TowerFall Ascension är ett av dessa spel som belönar dig för att du delar det med dina vänner. Men istället för grupp kramar och chummy skratt, kommer alla att uppleva stunder av intensiv panik, tillfredsställande seger och skott mot huvudet som kan vara så konkurrenskraftiga eller så lättare som du vill. Dess enkelspelarlägen är begränsande, men det är fantastiska sätt att döda tid tills dina vänner drar sig över till din plats. De kommer snart att få reda på att det var väl värt resan.

TowerFall Ascension granskning

Detta spel granskades på PS4.