Toy Story 4 recension: “Rolig, öm och i äkta Toy Story-stil, vuxen”

Josh Cooley visar sin funktionsdebut efter att ha regisserat ett par Pixar-shorts och samskrivit Inside Out och bevisar att det finns liv bortom trilogin

Till oändlighet och utöver detta är inte en etos som någon vill använda på Toy Story-filmerna. Den ursprungliga trilogin är nästan perfekt, med 2010: s Toy Story 3 (bara den tredje animerade filmen hittills för att få ett bästa bildnick) som sätter ett oklanderligt mössa på berättelsen som delas av cowboy dockan Woody (Tom Hanks) och hans mänskliga ägare Andy (John Morris). Så varför återuppliva franchisennio årsenare?

Det fantastiska med de kreativa kropparna hos Pixar är att de älskar filmer lika mycket som du gör. Vilket innebär att Toy Story 4 varken är överflödigt eller en inlåning. Hela vägen tillbaka 2010 meddelade faktiskt Pixar att det kan finnas möjligheter att återvända till de älskade karaktärerna i framtiden, men bara när tiden och berättelsen är rätt. Det är den tiden,det därberättelse. För medan Toy Story 4 inte riktigt träffar de svimlande höjderna i trilogin, har det varit kärleksfullt utformat att erbjuda en berättelse som samtidigt är separat och en fortsättning – en kanin blandning av färskt och bekant.

Vi öppnar med en flashback som förklarar Bo Peeps (Annie Potts) frånvaro från föregående film. "Woody, jag är inte Andys leksak, det är dags för nästa barn," hon säger, omedelbart sätter upp finalen i Toy Story 3, när Andy presenterar Woody, Buzz (Tim Allen), Jessie (Joan Cusack), Mr. Potato Head (den sena Don Rickles, ingår via arkivinspelningar), Rex (Wallace Shawn), Hamm (Pixar mainstay John Ratzenberger) et al till en liten flicka som heter Bonnie (Emily Hahn), och att etablera ett av de viktigaste teman i Toy Story 4 – en toys osjälviska skyldighet är att skänka kärlek och stöd till den som äger den.

Endast Woody, det framgår, har det svårt med Bonnie (nu uttryckt av Madeleine McGraw). Inte bara är han ofta kvar i garderoben när hon väljer sina lekar, han är inte längre "driver rummet" när människor är frånvarande – Bonnies långtjänande trasdocka Dolly (Bonnie Hunt) har det jobbet. Sedan, på orienteringsdagen i dagis, gör Bonnie en ny leksak av en plastgrisk med en pipeklänning för armarna och en knäppt klubbor för foten. Hon namnger honom Forky (Tony Hale) och han blir hennes främsta tröst vid en försökande tid. Endast Forky vill inte precis jobbet. Han önskade bara att återvända till papperskorgen från vilken han kom, och hans plötsliga svaghet svampar in i en fullständig existensiell kris.

Toy Story 4 recension: & quot; Rolig, öm och i äkta Toy Story-stil, vuxen upp & quot;

Det är Forkys kamikaze-handlingar som leder till ett spännande och ibland skrämmande (det finns hoppskräck här som är värda Sam Raimi, och ett listigt nick till The Shining) -äventyret som involverar en husvagn, ett karneval och ett läskigt antikvari. Naturligtvis går nya leksaker med i trången på vägen och det finns utmärkelser: bickring funfair fluffies Ducky and Bunny (vanliga komediepartner Keegan Michael-Key och Jordan Peele), sinister docka Gabby Gabby (Christina Hendricks) och hennes ventriloquist dummy henchmen, Polly Pocket -likadan Giggle McDimples (Ally Maki), all actionman Combat Carl (Carl Weathers, repisera sin roll från den korta Toy Story Of Terror), och, bäst av gruppen, Kanadas svar på Evel Knievel, stuntrytter Duke Caboom (Keanu Reeves, lustig), vars chutzpah kamouflerar ett ben-djup underlägsenhetskomplex eftersom han inte kan leva upp till sin reklam. Men i mitten av alla virvlande ansikten och fininställda set-bitar är en kärlekshistoria mellan Woody och Bo – rolig, öm och, i äkta Toy Story-stil, vuxen upp.

Inte alla Toy Story 4 landar, med Buzz Lightyear något pressat till sidelinjen för att tillåta Woody och Bo att spela i sin egen romantiska komedi. När han strävar efter en ny riktning känns filmen nästan som en utökad Toy Story-kort, eller kanske motsvarigheten till en av de spinnade Star Wars-berättelserna. Men den är obefläckad gjord, animationen ett steg upp från trilogin men ändå alltid känns i ett med den etablerade världen, och det finns, som alltid, resonanta teman. Med Woody som häller allt sitt mod och hjärta för att skydda Forky, lära honom att vara en leksak så att Bonnie blir lycklig, får vi fråga: behöver Bonnie Forky eller är det Woody som behöver Bonnie? Och så finns det Bo, som har varit "oberoende" (dvs inte ägs av ett barn) i sju år nu, hennes hållfasthet slående i strid med Woodys stora rädsla, ställd ut genom filmerna, att vara "förlorat".

Även på sant Toy Story-mode slutar den här fjärde delen med en kick som Bullseye bara kunde drömma om, säkert att skicka både barn och vuxna blubbande för utgången. Visst, ingen vill &lsquo, till oändligheten och utöver ‘, men Toy Story 5 verkar nu vara en ganska bra idé.

Toy Story 4