Transformers: Rise of the Dark Spark recension

• XP och utmaningsbaserade belöningar är ett roligt sätt att gå vidare
  • Upptrappningsläget är fortfarande oerhört roligt
  • Att slå Decepticons som Grimlock är kul

• Flat stimulering
  • Frustrerande ojämn svårighet
  • Mycket liten spelvariation

Det var egentligen bara en tidsfråga innan Activision mossade sina duellering Transformers universum tillsammans. War for Cybertron och dess uppföljare, Fall of Cybertron, är relativt kritiska framgångar på sina egna meriter, medan filmbunden-spel har den omedelbara cachet att kopplas till sommarblockbuster. Det är lätt att föreställa sig att en kombination av dem skulle få fram det bästa i båda franchisetjänsterna eller åtminstone slå guldmarknadsföring. Istället är Transformers: Rise of the Dark Spark en slapp, plodding shooter som gör lite för att höja filmuniverset, och drar Cybertron-serien ner i processen.

Genom att etablera Cybertron-spel som förutsättningar för filmerna delar Dark Spark sina 14 kapitel mellan filmkontinuiteten – som ser Autobots Optimus Prime, Humla och Drift som försöker brottas den titulära macguffin från den nya skurken Lockdown – och Cybertron-tidslinjen, där perspektivet växlar mellan Autobots och Decepticons när de kämpar om Dark Spark i vad som motsvarar en utökad flashback. Det är ett potentiellt intressant tillvägagångssätt, men de båda bitarna känner sig aldrig riktigt som om de ansluter. Faktum är att de moderna nivåerna är så fula och generiska att de känner sig som eftertanke menade att stödja en kortare än vanlig Cybertron-kampanj.

Spelning – i allmänna termer – som Fall of Cybertron, ägnar Dark Spark varje kapitel till en annan karaktär (eller grupp av tecken) med en speciell förmåga, vissa mer användbara än andra. Sideswipe, till exempel, kan klättra runt snabbt med en mångsidig gripande krok, medan Drift omedelbart kan rista alla fiender med tanke på bitar. Optimus har en sköld, Soundwave kan distrahera fiender med sin fågelvisa sidekick Laserbeak, Sharpshot blir osynlig och så vidare. Bortsett från deras förmågor, men alla känner sig mer eller mindre lika, varje robot förvandlas till antingen ett vapentäckt hjulfordon eller ett flygande fordon (båda med förvirrande kontroller), och alla kan bära två enorma, imponerande destruktiva skjutvapen åt gången , från en uppgraderbar, låsbar stash på 20.

Likheterna med Fall of Cybertron slutar inte med grundläggande spel, faktiskt känns Dark Spark som ingenting så mycket som en oinspirerad utvidgning, som om scener skrapades ihop från FoC: s klädrumsgolv och kulllade till ett nytt spel med samma tillgångar. Oavsett vilken inställning som helst, handlingen handlar om lite mer än att trampa runt och skjuta samma i stort sett oskiljbara robotar – eller ännu värre, robotbugs – om och om igen. Och det kanske inte är så illa, förutom att berättelsen och stimuleringen är så beslutsamma att det inte finns någon verklig känsla av syfte eller brådskande att dra dig genom brandskydd efter repetitiv brandskydd.

En hand bakom ryggen

Vill du tjäna mer XP i en hast? Rise of the Dark Spark är valfritt "hacka" kan ge dig feta bonusar, men de kommer till ett brant pris. Om du är säker på ditt mål, till exempel, kan du stänga av din HUD, inklusive din riktningsnät och alla knappmeddelanden. Du kan också strama upp dina fiender, göra det så att din sköld bara laddas upp med mördningar eller få fiender att explodera när de dödas. Dessa är utmärkta för utmaningssökande och dedikerade spelare, men de som helt enkelt syftar till att släppa igenom en gång kanske vill gå.

Värre är att svårigheterna plötsligt plötsligt och oväntat under hela kampanjen. En sekund kan du enkelt klippa ner vågor av Decepticon-bågar, nästa, de kommer plötsligt att svärma och minska dig att skrapa i två träffar. Dark Spark gillar särskilt att få dessa ögonblick på dig under långa, håll-fort-mot-vågor-av-fiender-sekvenser som du oundvikligen måste börja om. Och börja om igen.

High Moon Studios, seriens vanliga utvecklare, fungerade inte på Dark Spark, och det visar. Spelet visar tecken på slarv, allt från sista gen-ser grafik och ljud som blir dämpade när karaktärer pratar, till nagande kraschar under uppgradering av vapen. Ännu viktigare är det att det känns själslöst bredvid High Moons arbete.

Fall of Cybertron vet hur man klarar av sina nivåer, bygger smart spänningar och släpper den i banbrytande, spännande ögonblick. Dark Spark nöjer sig med att nonchalant dumpa dig till halvbakade hinderbanor och fiendefyllda arenor, och sedan hanterar valfria utmaningsmål eller godtyckliga timers genom variation. Fall ger dig ständigt skäl att transformera och flytta snabbt. Dark Spark kommer ibland att komma ihåg att utforma en nivå runt flygningen. Och där Fall har roliga skämtsamma och minnesvärda karaktärer, hanterar Dark Spark den imponerande bristen på att göra en gigantisk, transformerande robot-samuraj på ett oöverträffligt tråkigt sätt genom att ge honom inget annat än whiny linjer om ära.

Så djupt felaktigt som det är, är dock Dark Spark inte ett oändligt fruktansvärt spel. Genom att bygga på samma grundmekanik som gjorde sina föregångare roliga, lyckas den vara en intetsägande men användbar skjutare, och det kan vara roligt när det inte är slumpmässigt orättvist. Det har till och med några framstående ögonblick, som att komma runt som robot T-Rex Grimlock eller Decepticon-jätten Bruticus, även om de inte händer så ofta.

Mer intressant introducerar Dark Spark också ett nytt uppgraderingssystem. I stället för att låta dig få upp ditt vapen och förbrukningsbara power-ups med valuta delar Dark Spark ut belöningspaket baserat på erfarenhetspoäng och utmaningar. Har du precis träffat nivå 12? Du får en prislåda! Dödade du 250 Decepticons, förstörde sex dolda skyltar eller slutförde någon av de andra valfria utmaningar som spelet kastar dig? Prislådor runt omkring!

Var och en är som ett paket med kort, som raderar ut ett slumpmässigt sortiment av flerspelartecken, vapenuppgraderingar och förbrukningsartiklar. Detta fungerar inte alltid till din fördel – du kan uppgradera vapen som du aldrig använder, medan dina favoriter aldrig förbättras – och att öppna lådor blir mödosamma efter ett tag, särskilt om de är fulla av föremål som du redan har låst upp. Ändå är det en rolig idé som skapar en regelbunden känsla av belöning, och i ett spel detta tråkiga, som räknar för något.

Bortsett från sin kampanj, återvänder Rise of the Dark Spark också sina föregångars upptrappningsläge (tyvärr inte närvarande i Wii U-versionen), som låter fyra spelare slåss mot fiender vågor samtidigt (idealiskt) skydda varandra och uppgradera sin bas med automatiserade försvar. Detta är lätt en av Dark Sparks roligaste aspekter, särskilt om du har ett kompetent team tillsammans, även om det är det enda online-läget som du hittar här, de konkurrerande lägena för flera spelare och co-op från tidigare Cybertron-spel är påtagligt frånvarande.

Transformers: Rise of the Dark Spark skapar två olika uppsättningar av förväntningar när de försöker vara både en filmbindning och en interquel till en fan-favoritserie. Ser man på det som ett sommarfilmspel känns det som ett välmenande experiment som gick fel. Och verkligen, med tanke på hur filmspel så ofta visar sig, kunde det ha varit mycket värre. Cybertron-inträde, dålig design och oförändrad action gör Dark Spark till en sorglig besvikelse. Jag kan bara hoppas att det är tänkt som en spin-off och inte en indikator på seriens framtid.

Recenserad på PS4