Trials Rising review: “Att dra mig bort från styret är alltid en kamp”

Prövningar Rising review: & quot; Att dra mig bort från styret är alltid en kamp & quot;

10 väsentliga försök Stigande tips innan du spelar

Förutom den globala förutsättningen, gör Trials Rising sina spelare en massiv tjänst med det fantastiska handledningsläget University of Trials. Dessa teststadier är värd av professor FatShady, en expert som testar YouTuber, som nu är odödligad som din spelinstruktör i spelet, och gör det lättare till grundläggande med hjälp av användbara kommentarer. förbi slutspelspåren och deras extrema svårigheter.

FatShadys skript och leverans är bara så bra gjort: du kan be honom om några uppmuntrande pekare när som helst under ditt test, och han kommer att göra lekfulla jabs på experter som bara vill gå förbi hans förklaringar av viktiga drag som Bunny Hop eller fladdrande. Att äntligen korsa mållinjen längs din motorcykelsensi för att få ett A + -klass är en så djupt tillfredsställande känsla, och det är fantastiskt att veta att du blir uppsatt för framgång inför allt mer krävande bandesign. Till och med att ha spelat varje spel i Trialserien lärde jag mig så många ovärderliga färdigheter från University of Trials som förbättrade mina grundläggande faktorer på konkreta, topplista-klättrande sätt.

Den medfödda känslan av progression – skarpare färdigheter, mekanisk behärskning och förtroendet att ta på sig vad ett spår kastar åt dig nästa – är drivkraften i Trialserien. Så det är förbryllande att Trials Rising känner behovet av att svika dig med ett konkret, klumpigt framstegssystem, när du får erfarenhet och nivå upp för att låsa upp nya kurser. Varje gång du planerar dig får du en “gearkasse” -lådor som innehåller kosmetiska kostymbitar, klistermärken och ryttaranimationer. Dessa är till stor del oskyddande när loot boxes går, även om jag slutade öppna dem helt när jag insåg att deras innehåll – vanligtvis ointressanta klistermärken du kan smälla på din cykel – aldrig skulle ge upphov till glädje.

Men från början kommer du att möta uppdrag som kallas Contracts, doled ut av statiska bilder av NPC: er som kommer från verkliga cykelmärken. Till att börja med kan dessa kontrakt tyckas vara frivilliga, underhållande avledningar, som ber dig att utföra speciella uppgifter som att slå en viss tid, showboating med några vändningar och hjul, eller avsluta nivån med inte mer än några få fel. Men om du vill se allt som Trials Rising har att erbjuda, kan jag försäkra er att slutföra kontrakt för deras dyra XP-belöningar är mycket ett krav.

Arbeta före lek

När du först börjar välja spår från den jättevärldskartan, verkar det som att helt enkelt fylla spår tillräckligt snabbt för en guldmedalj är allt du behöver för att fortsätta spela nya spår på ett stabilt klipp, som i tidigare Trials-spel. Men runt nivå 50 kommer en skrämmande insikt att sjunka in: du har smuttit in i en vägg med innehåll som är gated av branta nivåkrav, och det enda sättet att gå framåt är att slutföra dessa kontrakt oavsett om de låter roligt eller inte. Själva kontrakten är dåligt balanserade: vissa är lätta att döda men ger massor av XP, medan andra kräver mästerlig körning men ändå erbjuder knappt allt i gengäld.

Att göra erfarenhetspoäng och Kontraktsuppdrag så utbredda har negativa effekter av att göra dina prestationer billigare. Tidigare tillbringade jag en timme på att försöka rensa en extrem utmaning, bara för att gry på det faktum att från en tid till XP-förhållande, mina ansträngningar i huvudsak slösas bort, och det var mer effektivt att ge upp och slutföra ett annat kontrakt det var lätt men unengaging. Ja, det känns otroligt att äntligen få ett särskilt tufft kontrakt – som att göra guld medan du gör ett visst antal främre flippar och aldrig släpper bort bensin – men återigen att ha den känslan av prestation kokta ner till ett piddly XP-värde kan verkligen ta oomph av din tillfredsställelse. Från ungefär nivå 60 kommer du att vara desperat att bara hoppa framåt och prova några nya spår, istället för att utgå XP med Kontrakt i etapper du redan har erövrat.

Om det finns något jag hatar mer än nivelleringssystemet, är det Trials Rises insisterande på att jag ska delta i Stadium-lopp. Du kan tänka på dessa som bosskämpar, där du tävlar mot AI-ryttare på flerspåriga spår över tre värmar, tills bara en av åtta cyklister står segrande. På egen hand är dessa tävlingar bara bra – men Stadium Finals som du måste slå för att se Grand Finale är helt helvetet. Du måste överleva alla tre tävlingarna i rad, och om du tappar är det tillbaka till början – vilket helt strider mot Trials-principen att det finns rikliga checkpoints för att låta spelare på alla nivåer njuta av varje spår i sin egen takt. I Stadium Finals är ett fel i huvudsak en omedelbar omstart, som fångar dig i en cykel med belastningsskärmar när du spelar upp värmen om och om igen kontra nästan felfria motståndare.

På tal om lastskärmar känns tiden det tar att komma i nivåer (att spela på PS4) lite för länge – men när du är inne är du gyllene. Återställning till en kontrollpunkt eller omstart av hela banan sker direkt, vilket är viktigt för ett spel som ställer så exakta krav på dina kör- och plattformsförmågor. Jag märkte att några konstiga strukturer dyker upp på många spåråterställningar, men det är ett litet pris att betala för så snabba omstarter. Vad som är mindre ok är enstaka problem där allt slutar röra sig i en sekund, vilket tack och lov aldrig förstörde några av mina körningar men alltid upprörde min känsla av flöde under körning.

När det gäller mindre irritationer, har jag ett ben att välja med Trials Rises soundtrack. Detta är det första spelet i serien som använder licensierad musik, och det är en trevlig, eklektisk blandning av rock, hip-hop och dubstep som får Tony Hawks Pro Skater till minnet. Men av någon anledning slingrar varje spår bara ett mjukt tre låtar, och gör låtar som en gång låter alldeles till galna hymner som säkert kommer att skicka mig till ett raseri om jag någonsin skulle höra dem ut i världen.

Kom med och åka på en fantastisk resa

Trials Rises regelbundna metod för multiplayer är inget för speciellt: tävling i realtid mot andra spelare representerade av genomskinliga spöklister, eller zooma över stadierna med flera banor i lokalt spel. Men Trials Risings gör ett genialt tillägg med Tandem-cykeln, så att två spelare kan köra samma långsträckta motorcykel och be att de kan samordna sina rörelser för att göra det levande. Det är roligt att hoot, holler och gnälla dig igenom ett spår på den tyngre, potentiellt snabbare cykeln, och jag kan inte vänta och se vad speedrunners gör med det.

Varje gång jag slår i en progression, känns det som om Trials Rising försöker pumpa bromsarna utan någon god anledning. Och ändå är det alltid en kamp att dra mig från styret varje natt. Varje gång jag sätter en ny rekord eller slår ett särskilt grymt kontrakt, behöver jag bara hoppa rakt in i nästa spår. Ingenting slår den tå-curling spänningen av att starta i luften, gå för en iffy dubbla backflip, sedan justera smidigt din balans för att hålla fast landningen och spränga framåt med en bristning av hastighet.

Utjämning lägger till ett extra lager som Trials egentligen inte behövde – det har alltid handlat om att jaga efter snabbare tider och felfria körningar, inte att slipa efter nivåer och byte. Kanske skulle det vara lika enkelt att fixa utjämningsfrågorna som en patch efter lansering som stämmer in några kontrakt för belöningsnummer. Men när du aktivt återvänder din cykel i Trials Rising, faller XP-faff bort, och allt du kan tänka på är att behålla din smidiga, snabba resa.

Detta spel granskades på PS4.

Trials Rising

Även med ett klumpigt progressionssystem är Trials Rises livliga spår, snäva kontroller och utmärkta tutorials några av de bästa i serien.