Ett lysande spelheadset, perfekt för skyttar. Det är bekväma, snygga och låter bara ned av brist på ljudsidighet när det gäller filmer, TV och annat ljud

• + Fantastiskt surroundljud
  • + Riktigt tydligt för tillfälliga ljud
  • + Trevligt och skönt

• – Saknar rikt ljud för filmer och TV
  • – Värmar upp öronen väldigt snabbt

Turtle Beach Elite Pro 2-spel headsetet är en nyfiken teknik. Turtle Beach i sig är ett av de mest spännande och tillförlitliga namnen inom spelljud, och Eliteserien är tillverkarens premiumuppsättning burkar – riktad fyrkantigt mot den proffsiga och mycket seriösa konkurrentgamergruppen. Medan Elite Pro 2 levererar extremt bra för den här gruppen … är det mycket svårare att rekommendera för den genomsnittliga PS4- eller Xbox One-ägaren. Vad ärgörErbjudandet är extremt specialljud, ofta på bekostnad av en mer generaliserad rikedom till dess ljud, som du kan förvänta dig för vardagligt bruk och mer avslappnade offline-spel. Tillägget av SuperAmp förbättrar trovärdigheten för den typ av tillfälliga ljud som potentiellt kan ge dig en allvarlig fördel i spel somRainbow Six SiegeandCall of Duty Black Ops 4, och ljudkvaliteten här är nästan oöverträffad. Men som vi kommer att diskutera senare, är Elite Pro 2 inte den bästa alla rundare, så om du letar efter ett headset som kan överföra sömlöst mellanGod of War, Game of Thrones och Lady Gaga, blir det mer diskussion om vad duverkligenvill ha det mest. Och det är värt att notera här att jag testade PS4-versionen av headsetet.

Turtle Beach Elite Pro 2 – Design

Turtle Beach Elite Pro 2 är dessutom ett av de bästa designade headseten som finns tillgängliga. Hörlurarna själva är superkomfortabla, med mjukt läder som dämpar örat perfekt för utökade spelsessioner. Om du bär glasögon är hörlurarna tillräckligt mjuka för att rymma dem för anständiga bitar av tid (jag bär inte glasögon, men lånade några för att testa headsetet i ett par timmar), och det finns ett ProSpecs-glashjälpsystem som ytterligare formar till formen på armarna på dina specifikationer. Den enda frågan jag hade är att Elite Pro 2: s öronkuddar är så mjuka och välkomnande, att dina öron tenderar att bli riktigt mysiga och varma efter ungefär en timme. Att ta regelbundna pauser och ta bort headsetet i några minuter är ett måste, eftersom de täcker mycket av ditt faktiska örat.

På andra håll är Elite Pro 2 snyggt underskattad när det gäller hur den ser ut. Det finns ett metallband med en tygkudde under, som erbjuder god byggkvalitet och komfort, och flexibiliteten mellan öronkuddarna och själva pannbandet är bra – det finns tillräckligt med vridning och flex här för att passa de flesta huvudformer och storlekar. Allt är antingen svart plast och metall på PS4-versionen, eller vit plast och metall i Xbox One-versionen, och de ser båda snygga ut – den typ av burkar som du lätt kan bära utanför hemmet utan att folk någonsin vet att du gungar ett spel headset (om den typen av saker stör dig).

Turtle Beach Elite Pro 2 – Funktioner

OK, låt oss dela upp detta &lsquo, normal drift ‘och &lsquo, SuperAmp aktiverat ‘. När du bara är ansluten till PS4-styrenheten via ett kabelanslutet hörlursuttag är funktionsuppsättningen minimal. Du har en stängningsknapp på själva kabeln och möjligheten att ha mikrofonen ansluten eller ta bort den. Så om du spelar offline är det praktiskt att bara ha headsetet utan att något hänger framför munnen.

Lägg till SuperAmp så har du … ja, några fler ledningar säkert. SuperAmp är en liten rund knapp som gör att du kan justera volymen via en behagligt solid ratt. Den lyser rätt färg, den matas direkt från din PS4 Pro: s optiska ljudport och drar ström från ett av USB-uttagen på framsidan av konsolen. Om du inte har en nyare PS4 med en optisk port, fungerar den fortfarande via USB. Vad SuperAmp verkligen lägger till är trohet i de tillfälliga och surroundljud som är ovärderliga när det gäller konkurrerande skyttar. Så i ett spel som Black Ops 4 kan du höra fotspår och närliggande skott med anmärkningsvärd klarhet. Och jag menar anmärkningsvärt – Elite Pro 2 erbjuder en äkta, märkbar fördel i en brandbekämpning på grund av den. Men det gör det på bekostnad av rikare, djupare omgivande ljud, så saker som karaktärsdialog låter som om det talas i ett litet, tomt rum. Det är inte ett stort problem, och utjämnaren på SuperAmp kan ändras via Elite Pro: s iOS / Android-app (det finns massor av ljudalternativ här), men det betyder att du måste göra lite ljudkonfigurering beroende på vad du spelar faktiskt. Funktionerna är här, och de är bra, men du behöver tänka ofta, vilket kan vara för mycket ansträngning för någon som bara vill plocka upp och spela. Med SuperAmp kan du till exempel också spela musik eller ringa samtal medan du spelar.

Också värt att notera att öronkuddarna faktiskt lossnar, så det är praktiskt för rengöring. Och du kan ta bort plastens yttre skal på kuddarna för att lägga till mer personliga design (om det är din sak). Det är en fin touch.

Turtle Beach Elite Pro 2 – Performance

Nu är detta biggie – hur exakt är ljudet på Turtle Beach Elite Pro 2? Som ett spelheadset är det utmärkt. En av de bästa. SpelaSpider-Man PS4I satt Spidey på en tak och lyssnade på staden nedan med otrolig tydlighet, särskilt när det gällde att identifiera var buller kom från. Det var, även om det låter kornigt, lite som att ha faktiska Spidey-sinnen. Jag testade den med SuperAmp av och på – och versionen utan Amp erbjuder ett rikare, mer rundat ljud, vilket är bättre för en mer filmupplevelse som Spider-Man. En spelsession medFortnitere avslöjade headsetets verkligaste styrkor – förmågan att fastställa fiendens rörelse. Det här är vad Turtle Beach kallar “Superhuman Hearing”. Det var nästan för bra, med klarheten av fotfall och skottvakt som faktiskt gjorde mig mer paranoid och helt medveten om att någon kryper upp bakom mig med en hagelgevär. Fullständiga poäng här. Mikrofonen, som har TruSpeak-teknik (enligt Turtle Beach) gjorde tricket snyggt, och kommunikationen med andra spelare i mitt fyrpersons lag var alltid tydligt (om inte nödvändigtvis respekterat) av mina lagkamrater.

Efter det testade jag det med Assassin’s Creed Odyssey, och ljudet höll sig mycket bra även om jag förlorade lite trohet med dialogen i det här spelet. Slutsatsen är att det passar högre actiontitlar, snarare än långsammare spel som RPGs och äventyr somRed Dead Redemption 2, där omgivande ljud och atmosfärens rikedom är viktigare. Bas och lägre toner är bra, men långt ifrån de bästa, och medan öronkuddarna är bekväma har de begränsat värde när det gäller brusreducering. Inte illa, på något sätt, men inte heller det bästa.

Därefter testade jag Elite Pro 2s med andra media och plockade en handfull saker från Netflix (och det är värt att notera att jag använder Netflix Ultra, så strömma TV och filmer i 4K och HDR där det finns tillgängligt). Det klarat sig ok med Lord of the Rings: Fellowship of the Ring, och erbjuder lite trevligt ljud under stridscener men mindre rikedom kring dialog. Att titta på shower som The Chilling Adventures of Sabrinaand Elite (jag kunde inte motstå ironin, och Elite är lysande) framhöll ytterligare bristerna med dialog och mer humöriga scener som förlitar sig på atmosfäriska ljud. Det är säkert bättre än TV-högtalare … men det hamrade verkligen hem det faktum att Elite Pro 2 är ett fullblodsdesignat för spel.

Slutligen testade jag det med musik, via en Samsung Galaxy S8 med en kabelanslutning. Även om bristen på brusreducering och lite underliggande bas är en fråga jämfört med specialhörlurar som Bose och Sennheiser, är den totala ljudkvaliteten med musik ganska bra. Det gynnar tyngre rock och metal framför mer pop och r’n’b, men justering av nivåerna hjälper verkligen till att få det bästa ur vissa genrer.

Övergripande – Skulle du köpa det?

Om du letar efter ett rent spelheadset, och du letar efter ett försprång i titlar som Fortnite, Black Ops 4 ochBattlefield 5 … ja, det här är ett jävla bra burkpar. Kristallklarheten som SuperAmp erbjuder när det gäller surroundljud och tillfälliga ljud är lysande och lätt Elite Pro 2s bästa funktion. Men om du letar efter ett headset som ger fantastiskt allround-ljud och ett som ger samma trohet med filmer, TV och musik kan du få bättre hörlurar för dina pengar. Elite Pro 2s är inte billiga ($ 250 /? 220) och om du spenderar den typen av pengar måste du veta exakt vad du vill. Om den saken är ett överlägset headset för actionspel … så är det åt dig.

Turtle Beach Elite Pro 2