Twin Peaks S3.07 recension: “En anmärkningsvärd timme med TV”

Detta är Twin Peaks på sitt emotionella, störande bäst. En anmärkningsvärd timme med TV.

Få regissörer väcker känslorna lika effektivt som David Lynch, och detta avsnitt av Twin Peaks har en av de mest kraftfulla, minnesvärda scenerna i serien hittills. Inte bara det, utan staden Twin Peaks spelar en alltmer huvudroll och gamla mysterier dyker upp med ett spännande nytt sammanhang. Minnet om den mördade hemkomstdronningen Laura Palmer hemsöker staden igen och två gamla vänner har en orolig återförening.

Hawk (Michael Horse) presenterar pappersbitar han hittade i badrumshallen till Frank Truman (Robert Forster). Som förutsagt saknar de sidor i Laura Palmers hemliga dagbok, som inkluderar en nyfiken passage om "den goda Dale" fångas i Black Lodge och hur detta meddelande överfördes till henne i en dröm av Annie Blackburn.

Detta är en återuppringning till filmen Fire Walk With Me där vi ser Annie&mdash, Cooper’s säsong 2 kärleksintresse, spelat av Heather Graham&mdash, säg dessa ord till Laura strax före hennes mord. Hawk tror att hennes far Leland kan ha gömt sidorna under ett av hans många besök på Sheriff’s Station, och föreslår att &lsquo, Cooper ‘som kom ut från stugan var någon annan helt.

Twin Peaks S3.07 recension: & quot; En anmärkningsvärd timme med TV & quot;

David Lynch tullade inte när han sa att Fire Walk With Me var en viktig del av Twin Peaks-pusslet. Och när det gäller Annie som dyker upp i Lauras säng månader innan hon anlände till stan, för att inte tala om Cooper innan han ens satt fot i Twin Peaks, verkar det som att tiden i Black Lodge inte flyter på samma sätt som i vår värld. Detta kan förklara MIKE: s upprepning av "Är det framtid eller förbi?" när Cooper möter honom i Red Room inepisode 1.

Truman ringer Will Hayward (Warren Frost) på Skype. Frost, far till seriens medskapare Mark Frost, dog tyvärr i februari i år, så det var en trevlig överraskning att se honom dyka upp i showen för att återupprepa sin roll som Twin Peaks läkare en sista gång. Hayward minns att han tog Cooper till sjukhus efter att han lämnat stugan och att han vandrade till intensivvård&mdash, eventuellt för att kontrollera Audrey Horne, som var i koma efter bankexplosionen under säsong 2. Teorin om att Richard Horne (Eamon Farren) är avkomman till Evil Cooper och Audrey får lite störande vikt.

Vid Great Northern försöker Ben Horne (Richard Beymer) och assistenten Beverly Paige (Ashley Judd) hitta källan till ett konstigt ljud i väggarna. Josies Packards plågade skrik kanske? Beverly ger en nyckel till Ben, som råkar vara för rum 315&mdash, rummet Cooper kallade hem under sin vistelse i Twin Peaks. Du kanske kommer ihåg att detta skickades till Washington av Jade (Nafessa Williams) efter att det föll ut av Cooper’s ficka tillbaka i Nevada. Ben verkar förbryllad över upptäckten och noterade att Great Northern växlade till nyckelkort för år sedan. Jag upptäckte en viss sjunkande sexuell spänning mellan Ben och Beverly, men den vanligtvis skurkhotellhotaren verkar motstå att göra ett drag. Har han äntligen vänt ett nytt blad?

Och anslutningarna till den ursprungliga serien fortsätter i Buckhorn, South Dakota. En amerikansk flygvapenlöjtnant som heter Knox (Adele Rene) träffar detektiv Dave Mackley (Brent Briscoe) för att diskutera fingeravtryck som togs från det huvudlösa liket som hittades i Ruth Davenports hem. Hon är bedövad efter att upptäcka att trycket tillhör Major Garland Briggs, och att hans kropp inte verkar ha åldrats. Det är intressant att notera att den nya serien fram till nu har hållit den ursprungliga mytologin och berättelsen mestadels på armslängd, men nu verkar de två slås samman mer exakt.

Knox ringer överste Davis (Ernie Hudson) för att rapportera sina resultat och informerar Mackley med ett allvarligt blick i ansiktet att detta inte kommer att bli hans utredning på mycket längre tid. När hon ringer till Davis hör vi kraften i elektricitet&mdash, ett tydligt tecken på att hytter sprit finns i närheten&mdash, och se den kusliga figuren som lurade i fängelsecellen i avsnitt 2 som gick ner i korridoren. David Lynch sa i en ny intervju att vi borde leta efter hans karaktär i framtida avsnitt, så det verkar som om han kan vara värt att hålla ett vakande öga på.

I Nevada betalar polisen &lsquo, Dougie Jones ‘(Kyle MacLachlan) ett besök, vars exploderade bil&mdash, och resterna av flera kroppar&mdash, hittades parkerade utanför huset där han och Jade var uppskakade inepisode 3. Lyckligtvis Janey-E (Naomi Watts) dyker upp för att slåss mot hans hörn, och poliserna verkar nöjda med att Dougie är omedveten om vad som hände&mdash, särskilt med tanke på att kropparna tillhörde män som var kända för att vara biltjuvar. Naomi Watts fortsätter att vara suverän eftersom Dougies ständigt krånlade bättre hälften, en föreställning som är lika tragisk som den är rolig.

När de lämnar byggnaden, hitman Ike &lsquo, The Spike ‘Stadtler (Christophe Zajac-Denek) försöker skjuta Cooper, men han springer ut ur sin grym och brottar honom till marken. Armen&mdash, det bisarra trädet som knakade med el Cooper mötte i det röda rummet&mdash, visas och skriker "Pressa ut handen!", vilket är överlägset episodets konstigaste ögonblick. Sedan dröjer kameran på Cooper när dammet lägger sig och det verkar nästan som om han äntligen håller på att bryta ur sin sinnelösa dumhet. Men det gör han inte. Det verkar som om vi kommer att spendera mer tid med Dougie Jones.

I den sista episoden introducerades äntligen Diane (Laura Dern), Cooper tidigare diktafonförtroende utanför skärmen. Gordon Cole (David Lynch) och Albert Rosenfield (Miguel Ferrer) besöker en elegant brunsten i New York för att begära hennes hjälp i att avgöra om &lsquo, Cooper som är inlåst i Sioux City är verkligen vår älskade agent. Diane är orolig, röker och dricker ständigt och vill vara ensam. Men hon förlitar sig lite och tar med FBI-agenterna kaffe när de förklarar deras benägenhet.

I Sioux City bevittnar vi äntligen Diane och Cooper som möts ansikte mot ansikte, men under mycket mörkare omständigheter än någon kunde ha förutsett. Hon känner att det är något fel med den steniga ansiktet i cellen omedelbart och frågar honom om han kommer ihåg förra gången de träffades i hennes hus. Det är tydligt att Evil Cooper gjorde något hemskt mot henne, och med tanke på hans historia med andra kvinnor i showen är det inte oerhört förvånande. Laura Dern är sensationell här, fylld av känslor och ilska när hon stirrar på den döda ögonen&auml, nger ner och kämpar för att kontrollera hennes raseri. Jag får gåsbockar bara skriver om det.

Diane lämnar fängelset och faller i Coles armar och berättar för honom att mannen hon träffade inte är Dale Cooper som hon en gång kände. Detta har varit uppenbart för oss från början, men nu vet FBI med säkerhet att detta inte är deras tidigare agent. Jag hoppas verkligen att detta inte är det sista vi ser av Diane, för det finns få krafter lika kraftfulla som Laura Dern regisserad av David Lynch. Förhoppningsvis får hon träffa den verkliga Coop om och när han tappar Dougys skal, även om jag undrar om hon kommer att kunna skilja honom från hans onda tvilling.

Senare begär Evil Cooper ett möte med Warden Dwight Murphy (James Morrison). Evil Coop kräver att frigöras tillsammans med associerade Ray Monroe (George Griffith) och vill att en bil ska komma in också. Warden är redo att borsta av honom, men namnet Joe McClusky stänger omedelbart honom. Senare på kvällen uppfyllde hans krav, Evil Cooper promenerar avslappnat ut ur fängelset med Monroe, vilket gör en slutlig showdown mellan "den goda Dale" och hans olyckliga motsvarighet ännu mer trolig.

Ytterligare ett fantastiskt avsnitt, förhöjd av den fantastiska prestationen hos Lynch-kollegan Laura Dern. Förra veckan blev Twin Peaks själv viktigare för huvudhistorien, och jag är glad att se att det fortsätter här. Lauras dagbokssidor kan leda till Cooper’s räddning på något sätt och återlämnandet av nyckeln till rum 315 vid Great Northern har troligen en roll att spela. Och det verkar som trots att Jacques och Jean dödade, Renault-klanen fortfarande har en kriminell närvaro i staden. Vi ser Roadhouse-bartendern Jean-Michel Renault (Walter Olkewicz, som också spelade Jacques) i telefon som diskuterar en prostitutionsracket. Och när det gäller major Briggs kropp, det kan jag bara gissa. Briggs är en av de mest nära kopplade karaktärerna till seriens större mytologi, och hans närvaro i showen kommer säkert att kännas längs linjen.

Tvillingtoppar