Uppdrag: Omöjligt – Fallout-recension: “Denna snabbklädda, flottan-franchise visar inga tecken på flaggning”

McQuarrie ger nåd och grus, och Cruise ger det, period. Denna snabbklyvda, flottan-franchise visar inga tecken på flaggning.

Det har funnits fem tidigare Mission: Impossible-filmer, var och en utformad av en annan regissör som aktivt har uppmuntrats att föra sin signaturstil till franchisen (att anställa en kvinnlig filmare verkar vara det mest omöjliga uppdraget av alla). Fallout bryter från denna beundransvärda strävan efter friskhet, med Christopher McQuarrie, regissören för femte utbetalningenMission: Impossible – Rogue Nation, återvänder till ordföranden, kanske indikerar att producenten / stjärnan Tom Cruise är den här gången redo att spela det säkert.

Ingen chans. Tricket här är att McQuarrie – "McQ" till sin ledande man, som han också regisserade inJack Reacher – har inget intresse av att upprepa den eleganta berättelsen och spännande uppsättningar som förde Rogue Nation med sådan gammal skolans förfining. Fallout, som titeln antyder, är en mer utsträckt, robust, kaotisk affär som kraschar från Belfast till Berlin till Paris till London till Kashmir i en flur av viscerala actionsekvenser som punkterar en berättelse så snodd att det inte så mycket snurrhuvuden som snäpphalsar.

Komplottet, om du väljer att försöka hålla jämna steg, innebär att vår IMF-hjälte Ethan Hunt (kryssning) ges 72 mätiga timmar för att ta tag i tre kärnkraftkärnor som är på väg till apostlarna, en splittcell av terrorister inrättad av Rogue Nation baddie Solomon Lane (Sean Harris). Hunt och hans betrodda lagkamrater Luther (Ving Rhames) och Benji (Simon Pegg, som den här gången får skjuta maskingevär, dykning med mera) slår jobbet med fruktansvärda konsekvenser: kärnvapen går av i Rom, Jerusalem och Mecka. Och så går Hunt in i handlingen igen, denna gång åtföljd av CIA-vakthunden Walker (Henry Cavill, alla muskler, malignitet och mustasch), som förmodligen är uppkallad efter Point Blanks liknande oöverstigliga antihjälte som spelas av Lee Marvin.

kommande

Uppdrag: Omöjligt - Fallout-översyn: & quot; Denna snabbklädda, flottan-franchise visar inga tecken på flaggning & quot;

De bästa kommande filmerna från och med 2018

Hunts första uppgift är att mysiga upp till vapenhandlaren White Widow (Vanessa Kirby), och sedan … ja, bäst, du tar korkskruvresan för er själva för att upptäcka hur den svimlande tomten rymmer spelare gamla (Harris ‘anarkist Lane, Rebecca Fergusons MI6 agent Elsa, Alec Baldwins regering honcho Alan Hunley) och ny (Angela Bassets CIA-chef Erica Sloan, Liang Yangs knytnäve-terrorist, Kristoffer Joners kärnvapenekspert Nils Debruuk). Det finns dubbla, tredubbla, fyrdubbla kors … När Ethan muttrar "Jag räknar ut det," han hänvisar till de farliga stunts han måste ta itu med i farten (bokstavligen, i några fall), men tittarna kanske vill tillämpa sin underhållande fångstfras på den spännande smart historien.

Men vi nämnde stunts och … wow, just wow. Otroligt farliga uppsättningar har alltid varit detta franchises uppdrag, med M: I: s chopper-in-the-Chunnel-kollision, M: I – 2: s klippa-ansikte dinglar, M: 1 – 3: s broslag, M: I – 4: s Burj Khalifa klättra och M: I – 5: s plan-klamrar starta höja baren för action bio. Tja, M: I – 6 serverar bälte efter corker, från en magknutande HALO-hopp till knoggblekande motorcykel och biljakter till Cruise, den största sprinteren i filmerna, pumpande armar och ben för att driva sig upp, runt ochöverSt Paul’s Cathedral, sedan förbi Tower Bridge och upp till toppen av Tate Modern. Hollywoods ledande man gör allt själv, naturligtvis, till och med att bryta fotleden under ett fullständigt språng mellan hustaken, och han – galet, otroligt – stunt-piloter en chopper i en verkligt kamikaze-strävan.

Lägg till en hel del humor och lite utforskande känslor när Hunt, hittills en chiffer, får utvisa en liten själ under superspy, och du har, osannolikt, det finaste uppdraget ännu. Du skulle vara galen att inte acceptera det.

Mission: Impossible – Fallout review: "Denna snabbklyvda, flottan-franchise visar inga tecken på flaggning"