Uppgraderingsgranskning: “Visst avsedd för kultstatus”

En retro science-fiction-aktör med både hjärnor och brawn – ganska mycket brawn, faktiskt. Visst avsett för kultstatus.

Glansiga, VFX-tunga, högbudget science-fiction blockbuster med global risk är alla mycket bra på dagens multiplexmarknad. Men tittare i en viss ålder hamnar troligtvis en hunger efter den typ av snusiga, muskulösa B-filmer som brukade spela den lokala läran eller dyka upp i hyllorna i deras hörnvideobutik. Vet du, saker som The Terminator, The Hidden (1987) och alla dessa tidiga Cronenberg-kroppsskräck.

Uppgradering ransackar de försvunna klassikerna för att föreställa sig en nära framtid som ser ut som vår (det sparar pengar på det sättet) spärrar några fler drönare som surrar natthimlen och några smarta bilar som glider längs natriumbelysade gatorna. Vår hjälte, Trace Gray (Logan Marshall-Green), är den typen av analog kille som också hör hemma på 80-talet och fixar upp muskelbilar för att leva och sälja dem till tekniska miljarder som Eron (Harrison Gilbertson).

Det är Eron som erbjuder frälsning när Trace och hans fru Asha (Melanie Vallejo) brutalt rånas, vilket resulterar i Ashas död och Trace vaknar upp på sjukhus för att kunna spendera resten av sitt liv som en quadriplegic. Eller åtminstone de kommande tio minuterna av skärmtid tills Eron avslöjar en metallroach med namnet Stem som han kirurgiskt implanterar i Greys ryggraden för att hoppa igång hans lemmar. Only Stem gillar också att viska förslag i Greys torterade sinne och uppmuntrar honom att spåra sina muggar och gnugga dem från jordens ansikte på alla slags härligt våldsamma sätt.

Uppgraderingsgranskning: & quot; Visst avsett för kultstatus & quot;

Författare / regissör Leigh Whannell, naturligtvis, vet allt om att släppa ut en massa grue med att ha samordnat de tre första Saw-filmerna (han skrev också de tre första kapitlen i Insidious-franchisen och regisserade det tredje). Här avslöjar han också att han vet en sak eller två om iscensättning av käkeuttagande (bokstavligen, i en scen) kampsekvenser. "Jag behöver ditt tillstånd att arbeta självständigt," Stem säger på en röst lika lugn som HAL: s monoton, och sedan, beviljat tillstånd, piloter Traces lemmar med hänsynslös ekonomi. Det är spännande att titta på och gör det underhållande också av Traces nedåtvända ögon i ett statiskt huvud – de utvärderas ovärderligt när de ser denna nyligen dödliga kropp gå på jobbet.

Marshall-Green är i själva verket något av en uppenbarelse, vilket tyder på att hans egen karriär förtjänar en uppgradering, han är mycket bättre än de flesta av materialet som har kommit fram för de senaste 15 åren. Kanske är det för att han ser ut som en knock-off Tom Hardy som han tidigare sålts kort. Här passar det snarare uppgradering av Xerox-effekten, med tanke på att Whannell flaunts hans inflytanden samtidigt som en film är tillräckligt bra för att stå högt på sin egen betydande meriter.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 31 augusti 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:100 minuter