• Vackra komiska-inspirerade bilder
  • Enkel
  • ändå lyhörd gränssnitt
  • Rougelike-element håller varje spel friskt

• Ibland sätter dig i omöjliga situationer
  • Inget snabbstartalternativ

Om jag lärde mig något som spelade där ute, är det att djupa rymden är en farlig plats. Jag slutar att dö varje gång jag besöker. Ibland har jag slut på syre. Ibland exploderar jag i en dusch av metall och eldblomningar. Men det strandas som är värst – fastnat i ett stjärnsystem och tittar på mina bränsletankar tömda när jag desperat letar efter ett sätt att undkomma mitt eget, oundvikliga slut. Rymden är en farlig plats. Det stora håplösheten i allt är tillräckligt för att inspirera melankoli i den hårdaste spelaren … och det är därför Out There så roligt.

Ut Det finns en central berättelse ungefär så enkel den blir: du är strandad någonstans i djupa rymden (&lsquo, där ute, får du det?) och du vill komma hem. Men som med de flesta roguelike-påverkade spel, är Out There mindre intresserad av din destination eftersom det är i stegen som tar dig dit. Lyckligtvis är resan ganska fantastisk. Nästan varje gång du besöker ett nytt system hittar du en kort textstänk som berättar om en händelse som hände och hur det kommer att påverka din resa. Det finns många olika scenarier, så du hittar inte upprepningar så ofta. I de 30 eller 40 spelen av Out There Jag har spelat har jag lärt mig främmande språk, korsat ett svart hål och släppt ut en ond glödande rymdmaneter på ett intet ont om universum. Bara en genomsnittlig söndagskväll, rätt?

Ut där granskning

Den typen av kul är dock inte billig. Om du vill hålla dig vid liv måste du skaffa resurser för att fylla på din minskande lager av bränsle och syre eller reparera ditt skepps misshandlade skrov. Huvudstatistiken du behöver oroa dig för är bränsle- och skrovintegritet – du kan generellt spendera den ena för att få den andra, och att balansera de två är Out There’s centralmekaniker. Det är svårt att få rätt, men systemet känns alltid rättvist. Kör bränsle lite? Du kan extrahera den från en stjärna, men du borde hoppas att ditt skrov är upp till strålningen. Att balansera dessa nyckelresurser för att säkerställa att du fortsätter framåt är en smart gameplay-loop, väl genomförd.

Ut där granskning

Ut där levererar även anpassning och spelarval. Du börjar alltid med samma fartyg – en kompetent allround med anständigt lastutrymme – men du kan växla till vilket övergivet fartyg du hittar i Black. Främmande fartyg tenderar att vara mer specialiserade än startmotorn, så du kanske handlar med lastutrymme för högeffektiva motorer. När du hittat ett fartyg du gillar kan du uppgradera det med hjälp av främmande scheman som du hittar på din resa. Du hoppas bättre att du hittar några motoruppgraderingar, för Out There har en vana att oväntat teleportera dig till avlägsna stjärnor, vilket kan vara frustrerande om du är oförberedd. Om dina motorer är för svaga för att nå det närmaste systemet, kan du också börja om igen. Det är en blip i ett annars rättvist spel.

Om du inte har gissat från bilderna över hela den här recensionen, kommer Out There att avstå från pixelkonsten som är allt rasande i dessa dagar. Istället behandlas vi med en vacker komisk konst med massa. Konturerna är tunga och Out Det är vild användning av färggränser på det psykedeliska. Det är verkligen ett snyggt utseende, och du kommer sällan att se i samband med interstellar sci-fi. Du kommer definitivt att vilja spela detta på en surfplatta med en näthinneskärm om du kan – det är svårt att uppskatta de underbara bilderna på en telefons mindre skärm. Om du verkligen vill dyka in i Out There is downbeat-stämning, vill du ha hörlurar. Morose synth-spåren på ljudspåret hjälper dig verkligen att komma in i den rätta sinnesramen – men förvänta dig inte att det snurrar sig in i ditt huvud. Det är inte exakt fengande…

Det finns mycket att älska i där ute. Mitt största grepp är bristen på en snabbstart-knapp, vilket innebär att du måste titta på en kort filmupplevelse varje gång du startar ett nytt spel. Mobilspel och roguelikes är designade för att startas om och om igen, så det verkar som en riktig övervakning. Det finns mycket att uppskatta i detta melankoliska rymdäventyret, och även om du dör kommer du fortfarande att ha en explosion. Du kan – och borde – hämta det i App Store eller Google Play. Om du ursäkta mig kommer dessa onda främmande maneter inte att släppa sig själva.

Ut där granskning