Världens slutgranskning

Att komma tillbaka med ett gäng kompisar för att återuppleva en notoriskt lysande händelse från ditt förflutna kan vara en svår sak.

Denna benägenhet väger tungt på de centrala karaktärerna iVäldens undergång, ett gäng tidigare skolvänner korrelerade med att återvända till sin mycket ondskapsfulla hemstad för att slutföra en pubgenomsökning som förbättrade dem i tonåren.

Analogin kunde också ha tillämpat sig på filmen, som är full av förväntningar när den efterlängtade närmare den inofficiella Three Flavours Cornetto-trilogin frånSpacedkohorter Edgar Wright (regissör, ​​författare), Simon Pegg (författare, stjärna) och Nick Frost (co-star, scenstealer).

Efter universellt älskad romzomcomShaun of the Deadoch bombastisk polismanHot Fuzzär ingen liten uppgift, menVäldens undergånglever upp till sina föregångare genom att vägra att helt enkelt parafrasera sina bästa bitar till en sammanställning av de mest hits. Visst, ett par siktkuggar och några bekanta ansikten kommer att påminna fansen att detta är en del av en större kroppsarbete, men den påtagliga känslan av nostalgi kommer inifrån själva historien.

Pegg och Frost skördar belöningar från utmaningen att spela karaktärer till skillnad från vad de har tacklat tidigare: kudos till Pegg för att hålla motbjudande manbarn Gary &lsquo, den en gång och framtida “King-sympatisk”. Till skillnad från perma-teen Gary, resten av &lsquo, The Five Musketeers ‘, inklusive Frosts nagelbärande teetotaler, Andy, har vuxit upp (och isär).

Paret stöds briljant av den bästa av brittiska trioen Paddy Considine, Eddie Marsan och Martin Freeman, och den första halvan av filmen är full av skratt. Från den sprickande öppningssekvensen, där vi introduceras till Gary och chums två gånger över (som skolmässiga och i dag), släpper gagfrekvensen sällan, drivs av Wrights varumärke visuella brus.

Med så bra sällskap på pubgen kryper faktiskt påminnelsen om att detta är ett genrer (sci-fi den här gången) som en riktig chock. Därifrån släpper Wright ut sinScott Pilgrim-fäste förmåga på en följd av andfådda barrumsstrålar, som bygger på spänningen i en ny konspiration.

Om du fastnar tomten till 12-stopps pubkrypning innebär det att du kan hitta din energiflaggning av den nionde pint (Wrights energiska stil som erbjuder liten lättnad för lättviktare), och det finns en chans att du kan hitta dig själv som vill sitta ute med en lugn med Rosamund Pike’s oundvikligen på sidan Sam (detta är ju en mycket manlig berättelse).

MenTWEär spikad med tillräckligt med äkta överraskningar för att mer än bibehålla ditt intresse till sista etappen, och det finns en mängd sci-fi-referenser för genrefans. Liksom med dess föregångare (och meta-sitcomSpaced), dess kärlek till filmer är mycket bevis, med nickar tillSaken,Stepford fruarnaochInvasion of the Body Snatchersbara början på kulet.

Som den nugget ren choklad du får i botten av kornetten, detta är ett passande tillfredsställande slut på Cornetto-trilogin.

#odeon_promo a {float: left,} #odeon_promo a.newline {clear: båda,}

Världens slutgranskning