Veronica Mars granskning

En snarkig gymnasieskolmånad som en privat utredare låter som grunden för skrattande högt dålig tv, ochVeronica Mars“Tre säsonger hade låga betyg för att bevisa det. Men Kristen Bells PI-storlek PI var bland de rikaste karaktärerna någonsin för att nådja den lilla skärmen, och hennes mirakulösa, Kickstarter-finansierade uppståndelse spelar som lika delar fan service och fristående triumf.

Nio år från seriens nedslående slut har den tidigare obsessiva och lagböjande Veronica "gått legit", bytte farorna med detektivarbete för en blomstrande juridisk karriär på Manhattan mycket till hennes fars (Enrico Colantoni) lättnad. Men hon dras oemotståndligt tillbaka till sin hemstad i Kalifornien av ett mordmysteri som involverade flera tidigare klasskamrater och hennes ex-pojkvän Logan (Jason Dohring), för vilken hon fortfarande har starka känslor.

Thomas och medförfattaren Diane Ruggiero är tydligt medvetna om den bokstavliga skulden de är skyldiga sina fans (det första skottet av serien heartthrob Logan gränsar till meta) men nybörjare kommer inte att förmedlas.

Den här skarpa och plottande dialogen med den här dialogen kräver ingen introduktion, och medan kemi mellan skådespelare – särskilt Bell och Dohring – är påtaglig finns det ingen anledning att känna igen bandet. Vissa bekanta ansikten är oundvikligen kort förändrade av den smala körtiden, Tina Majorinos kunniga hacker Mac och Ryan Hansens ständiga frat pojke Dick är utstående, medan Chris Lowells trevliga men tråkiga Piz känns överflödiga.

Seriens gumshoe tropes är närvarande och korrekta – Veronicas hårkokade berättelse och skräp för förklädnader, de korrupta poliserna står i hennes sätt – och medan fallet är väsentligen generiskt utspelas det med en gripande som visar Thomas affinitet för den mörkare sidan av unga sociala dynamik.

Neptune är fortfarande en stad som drivs av klasskrig och berömmelse av kändisar, och den senare inspirerar till en härlig självparodierande komo från James Franco. Det stora nöjet här är att titta på Bell återinvånar en äldre, klokare men ändå skrämmande Veronica, vars blandning av starkt beslutsamhet, skarpa instinkter och känslomässig sårbarhet förblir spännande.

Tänk inte på Kickstarter-framgångshistorien – ett karaktärsdrivet brottsmysterium som förlitar sig på utredning snarare än handling är en sällsynt, förtjusande sak i sig.