Vice granskning: “Christian Bale överträffar alla sina tidigare omvandlingar”

Mindre biopiskt än ett jubel av frustration är Vice politisk satir som mest angelägen. Flytta över, Michael Moore

Richard Bruce Cheney var den tysta mannen i amerikansk politik – den ultimata DC-insideren som gick upp genom rankningarna, väntade på sin tur och gav sin tid. Den tiden kom i juli 2000 då den republikanska presidentkandidaten George W. Bush bad honom att vara hans löpande kompis, ett erbjudande som gjorde det möjligt för honom att – av de flesta vitsordets uppskattning – bli den mest mäktiga och inflytelserika vice presidenten i USA: s historia . Skulle du fråga en genomsnittlig Joe vad han visste om Dick Cheney, men du skulle troligt rita en tom.

Ja, han kanske kommer ihåg den pinsamma händelsen från 2006, då han sköt en kollegajägare i ansiktet, eller ett nyare missöde när han övertalades att underteckna ett vattenbordsats av Sacha Baron Cohen. Men för det mesta förblir detaljerna i Cheneys liv och arv lika svårfångade och gåtfulla som mannen själv – vilket man misstänker är exakt hur mannen själv gillar det. Över 132 lustiga, akerbiska och koruskerande minuter tar Vice en förstörande boll till den vägg av hemlighet. I kartläggning av en kurs från Cheneys oförutsedda ursprung som en berusad Yale-drop-out på 60-talet Wyoming till hans de facto skuggpresidentskap i Dubyas Vita hus, målar författare-direktören Adam McKay sitt ämne som en omärklig medelmåttighet som lärde sig att stealthly interpolera sig själv i korridorer av makt.

Eftertänksamt, stillsamt och väsentligen omedvetet, Cheney som vi ser i Vice är en fullständig antes av en offentlig person. Ändå var det just denna anonymitet, föreslår direktören, som gjorde att han kunde gå upp obemärkt, utöka och konsolidera sin auktoritet till den punkt där han kunde fortsätta sin aggressiva konservativa agenda (och OK, de kontroversiella "genomförda förhörstekniker") helt orubbligt.

Viceöversyn: & quot; Christian Bale överträffar alla sina tidigare omvandlingar & quot;

Anställda samma take-no-fångar, den fjärde vägg-sprängande estetiken som han brukade för att plocka upp den globala finansiella krisen i The Big Short, och McKay fyller sin film med ett skurkligt galleri av Beltway notables. Titta, det finns Steve Carell som en flamboyant Donald Rumsfeld! Tyler Perry som en po-faced Colin Powell! Bill Camp som Gerald Ford och LisaGay Hamilton som Condoleezza Rice! Den fortsätter och når sin topp när Sam Rockwell vaggar in i bilden som en kycklingvingar-chompande, kontrollerad tröjor som bär George Bush Junior.

Det finns till och med en komo från Donald J. Trump, flyktigt sett i en montage på 80-talsöverskottet tillsammans med Jane Fonda och The-Teams Mr. T. Ganska mer avgörande för berättelsen är Amy Adams som Cheneys blond-coiffed fru Lynne, en strävande Lady Macbeth vars shakespeareaska ambitioner hamras hem i en vågig scen där hon och hennes man funderar på Dubyas förslag i iambisk pentameter. Det är hennes beskrivning av den unga Cheney som "ett stort, fett, pissblött noll" som inspirerar honom att samla sin handling, medan hans hårda hängivenhet till henne avslöjas i en begravningssekvens där han hänsynslöst berättar för sin far att de inte vill ha något mer att göra med honom.

Det tar längre tid att fastställa relevansen av den icke nämnda berättarfigur som spelas av Jesse Plemons (Fargo), även om det visar sig att denna karaktär också har en avgörande roll att spela i Cheneys livshistoria. I slutet av dagen kan du dock inte berätta den historien utan en mäktig stor Dick. Och Vice har en massiv avdelning i varje avdelning i Christian Bale, den walisiskfödda skådespelaren överträffar alla sina tidigare transformationer på skärmen (The Machinist, The Fighter, American Hustle) med en skrymmande, tonad, protetiskassisterad makeover som är en shoo-in för årets bästa make-up Oscar.

Så fantastiskt som det yttre är, men det är hur Bale försvinner inuti den som verkligen imponerar. Vittne i ögonblicket den 9/11 då han kallt beordrar kommersiella flygplan att skjutas ner om det misstänks att de har kapats eller hans slutliga adress till kameran när han berättar att han "kommer inte att be om ursäkt" för de många kränkningar av mänskliga rättigheter och andra överträdelser som har ägt rum på hans vakt.

Det är inte så länge sedan som McKay bara var känd för sådana goofball-fares som Step Brothers, Anchorman och Talladega Nights. På några korta år återskapade han sig som en Oscar-vinnande gissling av den amerikanska höger, en metamorfos nästan lika hisnande som hans nuvarande ledande man.

Ändå är Vice också en förmaning till vänster, för att inte tala om en svåra bestraffning till en väljare som gjorde det möjligt för deras land att tas över inifrån. Vi får de ledare som vi förtjänar, filmen verkar varna oss – särskilt när vi inte uppmärksammar.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över de mest spännande kommande filmer i butik för 2019 – och medan du är på det, varför inte ta en titt på bästa filmer 2018 som du kanske har missat?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 25 januari (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:132 min