Vox Lux-recensionen: “En ledning från Natalie Portman som skadar den show-stjälande skalan”

Ger en potent pop-arthouse-provokation i millennial drag. Och Portman? Hon är elektrisk

Med sin författar- / regissedebut, The Childhood of a Leader (2015), anatomiserade Brady Corbet en diktators uppväxt i svåra tider. För sin följeslagare-uppföljning flyttar Corbet fokus till en tyrann med en röst, en sångare svepte upp i en cyklon av tusenårsskrik och pop-berömmelse. Om föregångarens små problem kvarstår – stora teman halvutvecklade, modiga skulder till Euro-arthouse hauteur – upprätthåller Vox Lux också sin resonansfulla mod och lägger till något nytt: en ledning från Natalie Portman som skadar utställningsstjälskalan.

Ingen öppningspotential förblir outnyttjad av öppningen, i vilken Willem Dafoes ärkeöverskridande, avant-rockveterinären Scott Walks broderande poäng och undertexten &lsquo, A 21st Century Portrait ‘trumpet Corbet ambitioner. Raffey Cassidy spelar 13-åriga Celeste, som överlever en krossande, Columbine-ekande klassrumstragedi 1999 för att få viral kändis som sjunger en helande låt skriven av sin syster. Hjälpt av en brysk chef (Jude Law) raketer Celeste till orolig stjärna. På sjutton år senare, finner vi Celeste återimaginerad av Portman som en spritdöva, skandal-marred tabloidmagnet och giftig mamma som iscenesätter ett comeback precis som en terroristgrymhet återspeglar skjutningen i hennes skola.

Vox Lux-recension: & quot; En ledning från Natalie Portman som skadar utställningsstjälskalan & quot;

Även om Corbet på ett smart sätt undviker att överdriva implikationerna bakom dessa ekon, förenklar han kanske det oförlustiga avtalet mellan generationstrauma och popikonografi. Medan en stjärna är född jublad i musik, ritar Corbet rösten mot pop, särskilt när Vox Lux tar på sig ett brash-konsertföreställning som framställs glättigt ihåligt av Celestes platt effektiva, Sia-skrivna låtar.

Men det råder inget tvivel om den rena delen av Corbet uttömmande kulturella PTSD. Oro förstärks genom slo-mo-nedbrytningar, pap-kamera-blixtar, förtryckande inramningar och breakneck-montages. De bakåtlöpande öppningstitlarna sätter den desorienterande tonen, även om Corbet domstolar överdrivet när han upprepar knepet vid slutet.

Portman fördjupar positivt överdrivet. Röst som framkallar Cyndi Lauper via Joan Jett, hon ger ut sura kolhydrater vid 140 bpm, harangues dotter Albertine (spelas av Cassidy i en smart dubbelgjutning conceit) och slurper vin för kära liv, allt medan man gungar en look som skriker &lsquo, framtida dystopisk despot ‘. Om Celestes substanseldade implosion riskerar att luta Corbets agenda i kliché&eacute ,, det riskerar också att kväva några sidoroller: Laws pitch-perfekta moduleringar håller fast, men Martin och Cassidy är överskuggade. Vox Lux, som en studie av hur nyanser kan förmörkas av stjärnstjärns fyrverkerier, bevisar snarare sin egen poäng. Men det tar sitt steg med gusto och tarm, och vägrar att lämna tills det får en reaktion.

Upptäck det bästa kommande filmer kommer 2019, eller sätter dig på de stora fem att se upp för i år i videon nedan.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 3 maj 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)