Watchmen avsnitt 1 recension: “Levererar det omöjliga: början på en viktig uppföljare”

Inte nöjd med att bara vara en Watchmen-uppföljare, smyckar HBO-serien sin egen väg med en helt övertygande premiär fylld med mysterium och intriger.

Showrunner Damon Lindelof har levererat det nästan omöjliga: början på en väsentlig uppföljare till Alan Moore och Dave Gibbons ‘seminalsverk, Watchmen.

Det första avsnittet av Watchmen HBO-serien markerar en av de bästa TV-timmarna du kommer att titta på i år. När den anländer helt formad och med en cocksure swagger, presenterar premiären en öppningssalva som vanväckligt stöt, tät och fängslande som källmaterialets första sidor. Och som med alla Lindelofs bästa verk (Lost, The Leftovers), börjar avsnittet på ett verkligt oförutsägbart sätt.

En ung pojke tittar på en svartvit film. Vi är i Tulsa, Oklahoma, och året är 1921. Inte precis början Watchmen-fans som vill se Minutemen och Doctor Manhattan väntade sig. När pojken lämnar biografen uppstår kaos. Detta är Tulsa Race upplopp, känt "den enda värsta incidenten av rasvåld i amerikansk historia," och de riktas livligt av Nicole Kassell, dammmoln som blandas med kulor och kroppar dras bort av en häst-och-vagn på gatorna. Saker kommer i huvudet när pojken befinner sig i ett mörkt fält när en bebis gråter bredvid honom – ett mysterium viks inuti ett annat mysterium, och om du är bekant med Lindelofs tidigare verk, är det en du kommer att vilja behålla i framkant av ditt sinne.

Trots att nutiden nästan 100 år senare erbjuder den viscerala första scenen ett fönster till en värld fylld med rasism – ett ämne som återspeglas under resten av avsnittet när poliser kämpar mot en ny klan av vita supremacister känd som den Sjunde kavalleri, en Rorschach-inspirerad grupp som pryder den välkända fläckade masken från antihjälten. Kampen mot terroristerna är Regina King’s Angela Abar, som arbetar i hemlighet med Oklahoma Police Department som den dräktade hjälten Sister Night. Efter att en medlem av den tidigare tänkta vilande sjunde kavalleri skjuter ner en officer – i en intensiv, andfådd scen – går Sister Night på jakt efter alla med information.

Watchmen avsnitt 1 recension: & quot; Levererar det omöjliga: början på en väsentlig uppföljare & quot;

Spännande, spiral saker snart in i en original berättelse som både är fristående från Watchmen-serierna och helt sett för dem. Detta är en uppföljare, gör inga misstag, men en som också kan stå ensam. Det finns nickar och referenser i överflöd, var och en inbjuder en återvakning för att hämta en dold, outforskad betydelse som finns i kanterna av den mästerligt konstruerade världen. I en särskilt surrealistisk scen regnar gigantiska bläckfiskar ner på Angelas bil. I stället för att få panik, torkar hon sakligen de oserande slemmen från vindrutan.

Detta, som komiska läsare kommer att veta, är de återstående effekterna av Ozymandias diaboliska, men ändå världsbesparande, schema – ett som såg skurken skapa en befolkningshalverande gigantisk bläckfisk som fick världen att förena sig för att besegra. Men i Lindlofs show finns det ingen ursprungshistoria, ingen dialog som förklarar varför himlen regnar bläckfisk. Det är ett djärvt kreativt val och även om du inte är en Watchmen-aficionado kommer du att bli lika hypnotiserad och förbryllad. Vissa läsningar kan behövas i ett senare skede, men eftersom det inte finns några tecken på serien som smälter dig med detaljer om vad som hände med doktor Manhattan eller hur Robert Redford blev president.

På tal om komikerna är Ozymandias tillbaka, med Jeremy Irons som karaktär. Ändå har Adrian Veidt, urmakarens son faktiska namn, förklarats död. Denna felkorrigering genomsyrar hans smattering av skärmtid, som punkterar premiären med en handfull förvirrande scener som på något sätt gifter sig med Downton Abbey med Twin Peaks. Strykare tycker tydligt om att spela den udda karaktären, en man som har sjunkit tillbaka till en lantgård fylld med prickande tjänare, honungskaka jubileumskakor och smaklös skrivmaskiner. Tillsammans med King’s exceptionellt jordade och intensiva prestanda som Angela, är de två skådespelarna höjdpunkter i ett avsnitt snört med omedelbart ikoniska scener och rikt ritade karaktärer (och det är allt utan att nämna det förtryckande soundtracket komponerat av Trent Reznor och Atticus Ross).

Naturligtvis är det de sista scenerna som får dig att slingra timmarna fram till nästa söndag. Efter back-and-theths med den misstänksamt svetsade polischefen Judd Crawford (spelat skin-kliande väl av Don Johnson), retirerar Angela så småningom för en sena nattförbindelse med sin make. Sedan börjar skräcken – en mystisk uppringare, hotet om att någon eventuellt kommer in i hemmet och en vit man lynkade från ett träd. I serierna frågade vi &lsquo, Vem dödade komikern? ‘ Här är det &lsquo, Vem dödade Judd Crawford? ‘ Utan tvekan kommer hans otydliga bortgång att kännas genom de kommande åtta avsnitten.

Därför omfattar Watchmen-öppnaren sin rena ambition. Avsnittet går från att vara ett historiskt drama, till en superhjälte-show, till en serie mysteryboxar som öppnas, allt innan det slutar med en kylning närmare. Till och med Alan Moore skulle vara hårt pressade för att inte tillräckligt applådera Lindleofs vision.

väktare