Watchmen avsnitt 2 recension: “Ett solid andra kapitel i årets mest fängslande mysterium”

Det andra avsnittet matchar inte förra veckan, även om slappna flashbacks och röda sillar inte dämpar en rikt dragen värld som vi är angelägna om att se mer av.

Att sätta upp en whodunnit är en sak, men – som Watchmans andra avsnitt visar – att följa upp det är en annan fråga helt. "Martial Feats of Comanche Horsemanship" dyker rakt in i efterdyningarna av Chief Judd Crawfords brutala bortgång, vilket gör för ett solidt andra kapitel till årets mest fängslande mysterium – men ett som allt mer går runt i cirklar.

Efter en återblick till Tyskland sparkar avsnittet i redskap med Regina Kings maskerade vigilante Sister Night som viftar till en mystisk äldre man, Will Reeves (Louis Gossett Jr.), till henne &lsquo, bageri ‘där hon börjar förhöra honom. Det som följer är avsnittets mest underhållande, omedelbart återvakningsbara ögonblick. Will – en möjlig ättling till Bass Reeves från seriens öppnande svartvita film, och bestämd förfader till Angela / Sister Night – sticker och pratar på Sister Night, som om han känner till den kosmiska punchline till ett skämt som ingen annan kan förstå. Varje gåtfulla svar ställer fler frågor, särskilt när vi får reda på vem som tydligen dödade Judd. Will erkänner mordet, men huruvida det är sanningen återstår att se.

King’s på scen-stjäla form, snabbt byter från att vara komponerad till övervinnas av rå, guttural raseri. Den senaste Oscar-vinnaren arbetar högst upp i sitt spel, men resten av avsnittet gör ingenting för att utnyttja hennes talang eftersom Sister Night, riktiga namn Angela Abar, leder ut på en vild gåsjakt som leder till en uppenbarelse – Will’s her farfar – det är inte riktigt olagligt det känslomässiga svaret som showen förväntar oss att vi får. Vi har ju bara känt dessa människor i två timmar. För närvarande, varför ska vi bryr oss om att de är släkt??

Episodens berättelse lider tyvärr också utan rätt framdrivning. Det finns lite innehåll att ta tag i eftersom majoriteten av scenerna mestadels är fyllmedel. Fascinerande fyllmedel, men fyllmedel ändå. Flashbacken till White Night är en särskilt oroande gärningsmann. Scenen visar att ja, det sjunde kavalleriet verkligen är dåliga människor och fyller i tomma ögonmassaker. Här massakrerade de Rorschach-maskerade vigilantes 40 poliser, en handling som ledde till att majoriteten av Tulsa PD (rädd för att deras hem skulle bli attackerade igen) avgick i massa och förmodligen varför de nu alla bär masker. Det är en andfådd actionfylld sekvens, men kommer från de tunghänderna "visa inte berätta" skolan för tv-utställning.

Senare ser vi Angela hämta Judds antagna Klan-outfit, som hon sedan kastar i Wills knä. "Försöker du få mig att tro att han är en av [det sjunde kavalleriet]?" Angela klagar. Har Judd skapats eller inte? Det är nästan för tidigt att berätta. Där de flesta föreställningar skulle ha lagt ner tjocka brödsmulor, kastar Watchmen i en vänsterfält KKK-kostym för att hålla dig gissa. I detta skede har föreställningen inte skyltat Judd tillhörighet tillräckligt, vilket gör att den här scenen känner sig obekvämd. Kanske om det fanns fler bevis, så verkar detta inte riktigt så klippt och torkat.

Watchmen avsnitt 2 recension: & quot; Ett solid andra kapitel i årets mest fängslande mysterium & quot;

Vaktmästarnas teoriposits [SPOILER] kan vara en skurk

En annan scen som kanske faller lite kort är Jeremy Irons återuppträdande som Adrian Veidt. Att ha ett mellanrum på ungefär samma plats två veckor i rad ger avsnittet en färg-för-nummer-känsla, snarare än banbrytande flerskiktade serier som retas förra veckan. Åtminstone får vi ett definitivt svar i form av Cruickshanks och Phillips identiteter: de är engångs-klonerna i Prestige-stil.

Att lägga det något förutsägbara formatet åt sidan, återgivningen av stycket "Urmakarens son" är lika absurd underhållande som pilotens grundliga lår-gnidningssession. Scenen går igenom Jon Ostermans förvandling till Doctor Manhattan, komplett med hammyspel och till och med det varumärke, slappblå penis, och markerar showens första direkta användning av dialog från källmaterialet. Stryka, igen, tuggar lika mycket av landskapet som de robotiskt reciterade linjerna som sprider ut från sina tjänare på scenen. Om vi ​​fick en serie med allt mer surrealistiska Adrian Veidt-scener och inget annat, skulle det vara det bästa på TV, det är dess bländande visning av vad-jävla tonad med en förestående känsla att allt kan komma att krascha när som helst..

Kanske höjdpunkten i avsnittet är dock den fiktiva American Hero Story, en bedrägeri på American Horror Story som täcker den hemliga historien om den brottsbekämpande gruppen The Minutemen. Segmentet visar Rolf Mullers liv (och möjliga förfalskad död), Hooded Justices uppenbara hemliga identitet. Det är här där vi fördjupar vad som gjorde premiären till ett mästerverk. Det finns många ledtrådar för hardcore-fans mitt i rörelsen av enskilda scener som kommer att förvirra och fängsla i lika stor utsträckning, men ändå förbli energiska i sin leverans. En speciell höjdpunkt är Hooded Justice (eller är det?) Som upprepade gånger drog ut sitt eget märke med knivkantad inlösen till en liten tid av kriminella i en 1940-talets närbutik. Hur detta binder till berättelsen återstår att se, men det är en snygg kurvboll på en timme som så desperat begär en.

Även med den här berg-och dalbanan avslutas episoden på samma plats där vi började, passande nog för ett avsnitt som ibland spänner över sina hjul: Will och Angela är ute i mörkret. När hon går för att gå med honom i bilen, skopas hennes fordon upp med Will inuti och lyftas upp till himlen av något – en skräpmagnet som är kopplad till ett fartyg med helikopter tycks vara den mest troliga möjligheten. Angela säger vad vi alla tänker: "Vad fan?"

Det andra avsnittet kanske saknar de djupare, tätare antydningarna som till exempel premiärens regniga bläckfisk, "Oklahoma!" eller Tulsa Race Riots-vinjett. Ändå lyckas Watchmen fortfarande dra en sista kanin ur hatten, ungefär som den sista splash-sidan i en serietid, för att se till att du inte kan tänka på någonting annat förrän nästa söndag. Showrunner Lindelof kastar sakkunnigt ut tillräckligt mycket bete för att vi ska tråla forum och Twitter-trådar för teorier långt in i nästa vecka. Som en vattenkylare visar det inte varit något bättre i år.

väktare