Westworld S1.04 recension: “Ett briljant tankeväckande avsnitt som domineras av Ford”

Ett briljant tankeväckande avsnitt som domineras av Fords sublima tal och Logans, erm… &lsquo, roliga’.

"Jag kan få den känslan att försvinna om du vill," Bernard berättar för Dolores när det fjärde avsnittet av Westworld, Dissonance Theory, öppnas. Hon berättar om sin smärta vid familjens död och i ett verkligt mänskligt ögonblick, frågar: "Varför skulle jag vilja det? Det är allt jag har."

(Kognitiv) Dissonance Theory hänför sig till den mentala stressen hos någon som har två motsägelsefulla föreställningar och idéer, någon som söker balans mellan sina förväntningar och deras verklighet. För Dolores är det ganska tydligt frågorna mellan hennes programmering kontra hennes växande självmedvetenhet, och för Bernard handlar det om att kämpa med Fords tro att att torka av minnen är den trevligaste handlingen med värdarna.

Så hans experiment med Dolores är i balans men hennes förmåga att säga precis det rätta för att skydda sig själv berättar – först anpassa ett gammalt manus och sedan erbjuda upp något som strider perfekt mot vad hon har programmerats för att tro. "Den här världen … Jag tror att det kan finnas något fel med är världen, något som gömmer sig under. Antingen det eller så är det något fel med mig … Jag kanske tappar tanken."

Bernard skickar Dolores på Maze-spelet – uppdraget som mannen i svart är på och som vi nu vet att vår goda läkare är medveten om. Om hon kan hitta centrum kan hon kanske vara fri, berättar han henne. "Jag tror att jag vill vara fri," intoner Dolores. Hon har fortfarande vapnet som hon brukade skjuta värden i ladan när hon vaknar av henne &lsquo, dröm “till en trevlig kopp te från god ol” William, som verkar ha sett sin sömn. Erm.

Maeves dissonans växer också: att komma ihåg gamla upprepningar av hennes välbekanta slinga och städbesättningen i Westworld. Hon lägger ner en ritning av den konstigt passande mannen – och när hon gömmer den under en lös golvbräda finner hon många fler ritningar av samma sak. Hon har uppenbarligen varit på den här vägen tidigare. Hon upptäcker senare att de indianersamhällen i Westworld har införlivat dessa passande män (eller skuggor) som en del av deras religion.

Elsie, som fortfarande kämpar för Westworlds mest konsekvent förträngda personalmeddelande, är arg på Park-ledarens Cullens inställning till den härliga värden som krossade huvudet under det senaste avsnittet och är arg på sin chef Bernard för det sätt han ger upp för henne. När hon verbalt angriper honom skjuter han lugnt ner hennes Orions bälteori och varnar mot att bli förknippad med &lsquo, riktigt “Värdbeteende. Det är ett eko av talet som Ford gav honom i The Stray, och uppenbarligen lite rikt för en man som tänker på värdens beteende för att göra dem mer realistiska. Sidnot, värden med det krossade huvudet som arbetar med käken fram och tillbaka är förmodligen min favorit-gory-tablå ännu.

Westworld S1.04 recension: & quot; Ett briljant tankeväckande avsnitt som domineras av Ford & quot;

Samtidigt vill William ta Dolores tillbaka till Sweetwater medan Logan föredrar att skjuta henne och fortsätta med hans kul, vilket ber om det lysande svaret: "Kommer du snälla att sluta försöka antingen döda eller knulla allt". Logan tycker att det inte är en slump att Dolores har tappat i William’s knä på hans äventyr, men vi vet att det har mer att göra med henne &lsquo, vaknar ‘än någonting annat. Hon är allvarligt off-loop.

Här tar vi reda på lite mer om Logans rika familj och vilken roll de kan spela i Westworld. Tidigare, allt vi har känt är att William gifter sig med Logans syster, men han föreslår nu att hans familj ska öka sin andel i parken och antyder att de redan är involverade. Är hans pappa i styrelsen? Är Logan och William mer än bara gäster i berättelsen om Westworld?

De bestämmer sig för att ta Dolores med på turen, och hon verkar nöjd med att följa dem medan hon räknar ut vad hennes nya väg är. Hon minns nästan allt nu – hennes far är inte hemma och väntar på henne, han dog i går kväll. William och Logans banditfångande berättelse tar dem väldigt nära vägen till mannen i svart och för ett ögonblick tror du att Dolores är nära att hitta sin väg till labyrinten, men avsnittet slutar med att William och Logan går sina separata vägar efter en argument om "går svart hatt".

The Man in Black är tillbaka i det här avsnittet och lika underhållande som alltid. Han jagar fortfarande labyrinten och stänger in på ormen, som theRedditcommunity poserade för evigt sedan, det är verkligen tatueringen på Armistice-halsen, och de två mest badass-karaktärerna i Westworld gör en lysande kombination. ("Hur i helvete har vi aldrig träffats," skrattar MiB. "En riktigt fruktansvärd övervakning från min sida").

Han vill ha historien bakom tatueringen och hon vill bryta Hector ur fängelset, så MiB gör jobbet åt henne, men inte innan han åberopar historien om Arnold. Han berättar berättelsen om en man som skapade en värld där du kunde göra allt du gillar förutom att dö, och se till att det inte skulle vara något annat än ett utarbetat spel. The Man in Black tror att Arnold hade en sista berättelse kvar att berätta och antyder att allt han letar efter i labyrinten kommer att släppa loss en berättelse med verkligt våld och riktiga insatser.

Jailbreak är mindre spännande än man kan förvänta sig – Westworlds brist på fara för människorna är ett problem som gästerna berör i själva showen, men det återspeglas också i de vilda västernas shoot-em-up-sektioner. Men vänta: här är en Westworld-arbetande pärla. När MiB tänder sin exploderande cigarr skar vi tillbaka till operationsrummet, som har fått en begäran om en pyroteknisk effekt med låg avkastning för godkännande, han får ok och tar ut låset på fängelsedörren och fängelsens ansikte på ett spektakulärt vackert sätt.

Nu får vi höra ormtatueringshistorien. Det är i grunden Armistice’s hämndmarkeringar för ett barndomstrauma som besökts av henne av en grupp män under ledning av ingen annan än Wyatt. Vilket innebär att MiB: s labyrint, Bernards uppgift för Delores och Fords mystiska nya berättelse (han gav Teddy the Wyatt backstory i The Stray) verkar vara samma spår.

Ford följer sin vanliga standard i det här avsnittet och illustrerar sina gudliknande krafter till Cullen under lunch och gör det klart att han inte kommer att ses för henne eller styrelsen. Hopkins framträdande är fenomenal här. Understated, mild och ändå lika hotande och manipulerande som allt han spelat någon annanstans, påminde mig om hans turné-de-force Hannibal Lecter i Silence of the Lambs. När han uppmanar Cullen att inte blanda sig uppträder de gigantiska grävarna / metaforerna över horisonten och riva ner allt i deras väg. "Jag är inte den sentimentala typen," säger han till henne.

Slutligen, Maeves väg till att ta reda på vad som orsakar hennes dissonans ger oss en spännande finale, när hon parar ihop med Hector. Hon trodde att kulan det &lsquo, dödade henne under en tidigare berättelse var fortfarande inuti henne, men den oskalade huden berättade för henne att det inte kunde vara sant, så hon anpassade sitt beteende för att ta reda på vad som var sanningen. Och det, som psykologerna skulle säga, är ett säkert brandväg för att erövra kognitiv dissonans.

Vill du veta mer om mysterierna i Westworld? Här är de bästa Westworld-teorierna och de bästa Westworld påskägg hittills.

Westworld extra bitar

Mannen i svart är berömd

"Ursäkta mig, jag vill inte göra intrång, men jag vill bara säga att jag är en sådan fan av din … din stiftelse räddade bokstavligen min systers liv," säger en gäst till mannen i svart. "Ett ord till och jag sliter halsen – det här är min jävla semester." Han retorts.

Det ser ut som MiB är helt klart någon betydelsefull också i omvärlden, och det blåsermycketav fanteorier ur vattnet.

Det är allt ett spel

Logan påminner oss alla om att Westworld är lika riktigt utarbetat videospel som han byter sin för en bättre från en värd han just dödade och säger: "Uppgradera … trevligt!"