Wolfenstein: The New Order recension

• Tillfredsställande över-the-top gunplay
  • Minnesvärda inställningsstunder
  • Överraskande bra karaktärsutveckling

• Att slåss mot flera superdrivna fiender på en gång är en tråkig mala
  • Vissa uppdrag är vardagliga
  • Ton växlar ofta mellan allvarligt och dumt

Den nazistiska soldaten uppåt är glömsk. Han har ingen aning om att jag, William J Blazkowicz – professionell nazistisk mördare, till din tjänst – smyger upp bakom honom, kastar kniven i handen och mycket dåliga tankar i åtanke. Jag slänger mitt blad mot hans huvud. Tyvärr suger mitt mål, så jag håller honom fyrkantig i kalven. Det spelar ingen roll, han dör omedelbart och bröstet exploderar som om han svalde en granat. Hans kompisar runt hörnet – jag sprintade på dem med full hastighet, en automatisk hagelgevär i varje hand och glider över golvet och peppar kropparna med 12-skalskal. De vänder sig till mossa. Wolfenstein: The New Order gör ingen anspråk på vilken typ av spel det är. Detta är en oldschool shooter med moderna fångar, en som effektivt kombinerar B-film cheesiness med några riktigt bra set-moment. Det viktigaste är att det är jävligt roligt att spela.

Som William "B.J." Blazkowicz, du är mänsklighetens sista hopp mot Nazi War Machine. I den nya ordningens tidslinje vann nazisterna andra världskriget tack vare deras uber-avancerade teknik (med vilket jag menar robothundar och mekanismer som skjuter laserkanoner), vilket tvingar hela världen att överlämna sig till sin makt. Otroliga mängder människor har kidnappats för att befolka arbetslägren, där de tvingas skapa förråd och ammunition för nazisten. De få civila som återstår följer utegångsförbud och gör som de får höra, så att de inte möter vriden av arisk brutalitet och experiment. Handlingen utforskas vidare i den fristående utvidgningen – du kan läsa vår Wolfenstein: The Old Blood recensionhär – men New Order lyckas skildra en värld som konsumeras av rädsla och ger tillräckligt med anledning för Blazkowicz att gå med i en grupp motståndskämpar, skapa en kontringoffensiv och gör vad han gör bäst. Er, du vet vad det är, rätt?

New Order är ett skjutspel som skjuter upp i att skjuta och för det mesta att skjuta ner tusentals nazister genom den nio timmars kampanjen är jättekul. Fiender exploderar i över-the-top gore. Huvuden sönderdelas, lemmarna förångas och blodsprutar i fontäner från deras kroppar, vilket gör det helt klart att B.J.s vapen inte skjuter tomma. Jag är inte en psykopat (jag svär!), Men jag skulle ljuga om jag inte medgav att allt ser särskilt spektakulärt ut på PS4 och Xbox One.

B. J. har ett varierat arsenal, och alla kanoner är roliga att skjuta. Trots att du har tillgång till nästan alla vapen i spelet genom halvvägsmärket, retas gradvisa uppgraderingar, till exempel scopes och raket-lanseringsfästen, i en jämn takt för att säkerställa att du inte blir uttråkad av att skjuta samma om och om igen . Naturligtvis kan du dubbla utöva nästan alla vapen i spelet, som kommer med en avvägning, ja, genom att spränga en mech med två auto-shotties på en gång betyder det att du tar bort mer skada, men det betyder också att du kommer att blåsa igenom dyrbar ammunitionmycketsnabbt och måste hantera betydligt mer rekyl.

Wolfenstein: The New Order recension

Förmåner i överflöd

Wolfenstein: The New Order recension

Vapenförbättringen förbättras ytterligare av The New Ords perk-system. Dessa passiva uppgraderingar, såsom ökad omlastningshastighet eller ammo-kapacitet, låses upp genom att uppfylla vissa kriterier. Vill du ha en extra granat? Döda två nazier med en enda frag. Hoppas att göra mer skada med dina tystade pistoler? Betyg några döda död och du är bra att gå. Förmånssystemet gör ett bra jobb med att locka dig att prova var och en av spelets vapen och spelstilar, eftersom alla upplåsbara uppgraderingar är användbara.

När kulorna börjar flyga ger det välimplementerade täckningssystemet viss utskjutande från angreppet av fiendens eld. Det finns ingen besvärliga snäpp-till-mekanik att spela här, helt enkelt stå bakom en vägg eller krok bakom en barrikad, tryck på den dedikerade täckknappen och använd den vänstra tumstickan för att kika upp eller ner, eller luta dig åt vänster eller höger. Även om ditt skydd gradvis kommer att rensas bort, är detta system lätt att använda och förhindrar mycket huvudvärk under spelets tuffare möten.

Den fantastiska nivån design bidrar igen till glädjen för varje brandbekämpning. Oavsett om du snider genom ett nazistiskt arbetsläger, en nazistisk sammansättning eller en nazistisk underjordisk lera, ger de flesta nivåer dig gott om utrymme att andas. Du känner sällan att du springer genom en alltför trånga korridor, i stället kämpar du vanligtvis i öppna arenaliknande zoner fyllda med hälsopaket, pansaruppsamling och användbara torn. Dessutom har nivåer vanligtvis några förgreningsvägar – ventilationssystem eller sidokorridorer – som gör det möjligt för dig att gå in i en enorm pistolkamp med någon slags plan.

Den planen kommer dock att gå i skit när du engagerar dig i The New Order: s mer tråkiga möten. Kraftfulla fiender som gör massor av skador gör striden mer intensiv när den används sparsamt, men när du står inför tre eller fler minigun-svängande mech-trupper åt gången ger den roliga handlingen plats för billig frustration. De större fienderna tar varje ammunition för att förstöra, och när du har slut på kulor måste du lita på dina vapen som kör på batterikraft. En gångde därslut på saft, du måste springa runt och leta efter en laddningsstation och stå där i flera sekunder medan du väntar på att dina vapen ska laddas, allt medan du äter skott. När den nya ordningen fortskrider förlitar sig fler av dina vapen på den här laddningsmekanikern, som bringar handlingen till ett slipande stopp.

Wolfenstein: The New Order recension

Castle Wolfenstein (1981)

Satsar på att du har glömt den här. Castle Wolfenstein är Wolfensteins glömda ursprung. Spelet gav dig i uppgift att undkomma det titulära slottet genom undvikande och undvikande av rakmord.

Wolfenstein: The New Order recension

Beyond Castle Wolfenstein (1984)

Den här liknade originalet, men istället för att försöka undkomma slottet, infiltrerade du det. Varför? Att spränga Hitler, uppenbarligen.

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein 3D (1992)

Wolfenstein 3D skapades inte av utvecklarna av de tidigare Wolfenstein-spelen, de lånade bara namnet och använde det för att göra den första enormt populära FPS.

Wolfenstein: The New Order recension

Super Noah’s Ark 3D (1994)

Super Noah’s Ark 3D (inte att förväxla med REGULAR Noah’s Ark 3D) var en kärl av Wolfenstein gjord av utvecklaren Wisdom Tree – även om det är ryktet id gav dem Wolfensteins källkod. Istället för nazister har du getter och i stället för skjutvapen har du en slangbotten som skjuter frukt.

Wolfenstein: The New Order recension

Spear of Destiny (1992)

Människor älskar att klaga på årliga spelutgivningar, men Spear of Destiny kom ut bara månader efter att Wolfenstein 3D släpptes och fick dig att jaga ner titelspjutet i en prequel. Som du kan förvänta dig ändrade inte mycket mellan spelen.

Wolfenstein: The New Order recension

Rise of the Triad (1994)

Rise of the Triad startade utvecklingen som ett Wolfenstein-spel. Spelet fick ursprungligen titeln Wolfenstein 3D Part II: Rise of the Triad, men kasta varumärket under dess utveckling.

Wolfenstein: The New Order recension

Återgå till slottet Wolfenstein (2001)

Flera år gick och Return to Castle Wolfenstein var det första spelet som bär Wolfenstein-namnet sedan Spear of Destiny. Även om det fakturerades som omstart, föll det i linje med tidigare (och framtida) poster.

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein: Enemy Territory (2003)

Enemy Territory var fritt att spela innan det var coolt och kastade spelare i massiva flerspelarslag i Wolfenstein-universum.

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein RPG (2005)

Ja, en RPG. Detta spel släpptes på mobil med ett chockerande nytt spel på spelet: det var turbaserat, men fortfarande i första person. Största överraskning, dock? Det är super kul!

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein (2009)

Varken en omstart eller en back-to-basics-affär, Wolfenstein var något av ett öppet världsspel med ett gäng nya mekaniker blandade in.

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein: The New Order (2014)

Detta är det senaste inträde i franchisen. Hur är det? Du läser recensionen just nu, så du vet redan svaret på det. Här är mer information om historien om Wolfenstein.

Precis som vissa uppdrag som är mer vardagliga än roliga. Att vada sig genom tunnlarna på jakt efter en förlorad svetsfackla är bara tråkigt, jämställs bara med den gäspande fest som navigerar i avlopp fylld med motbjudande, flygande drönare. Dessa känner sig på sin plats, speciellt när de vägs mot New Ords annars fantastiska set-moment. Gott har handling i sin kärna, men några av de mer spända, subtila scenarierna är de som sticker ut. Att stuga bort på ett tåg fylt med nazistiska officerare när man antar en undercover-identitet är en upprivande händelse, särskilt när en av spelets mer onda karaktärer sitter mittemot dig i en lunchbil och testar "renhet" av ditt blod via ett nervinducerande sinne-spel.

Den nya beställningen är det dock intebaraom handlingen. B. J. är en ganska intressant karaktär och levererar flera interna monologer med precis rätt mängd drama. Dessa ger viss insikt om hans önskemål, behov och rädsla, och även om de ibland är ostiga, gör det fantastiska röstarbetet dem trovärdiga. De flesta medlemmarna i den stödjande rollen kommer också till sin egen, vilket gör att du känner dig mer investerad i deras anti-nazistiska sak, även om ett par känner sig sorgfullt underutvecklade. Det är svårt att bry sig om några av historiens mer dramatiska stunder när allt du kan tänka på dig själv är, "Vänta, vem var den karaktären igen?"

Wolfenstein: The New Order recension

Som sagt, det känns ofta som om The New Order inte kan bestämma hur allvarligt eller dumt det vill bli. Djupa, introspektiva monologer ger plats för klippscener där tung rockmusik sprängs upp till full redskap medan B. J. ingår i korta utbyten med sina motståndskamrater. Dessa förekommer vanligtvis i en nitande variant av:

NPC: "Hej, B.J., döda ett gäng nazister för mig, OK?"
B.J .: "Kille, jag ska döda varje nazist jag kan hitta lol"
NPC: "Cool man, lycka till att döda bokstavligen hundratals nazister!"
*Hög femma*

Ibland smälter den allvarliga dramatiken och B-filmkomedi riktigt bra, samtidigt pumpar du upp och får dig att skratta. Ibland lämnar de bara dig att skrapa i huvudet.

Wolfenstein: The New Order recension

Wolfenstein: The New Order är ett bra exempel på oldschool design som återupplivas av moderna koncept. Ja, det är ostlikt, dumt och över-the-top, men det lyckas regera i dessa aspekter genom att följa upp dem med stor action, minnesvärda uppsättningar och karaktärer som mestadels utvecklas utöver dina typiska meadead-gummier. Det här är ett skjutspel som sätter först skjutning – och den andra du dubbla två laserpistoler och använder dem för att förstöra en hund som är gjord av metall, kommer du att spela resten av Wolfenstein med ett kännande flin.

Detta spel granskades på PS4.

Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein: The New Order förvandlar framgångsrikt ett old-school-spel till en modern upplevelse, en över-the-top shooter med rolig action, minnesvärda scener och anständiga karaktärer..