Wolfenstein: Youngblood recension: “Med en vän är detta ett roligt men ofokuserat äventyr”

• Att döda nazist är bra med en vän
  • Vapnen och rörelsen känns bra
  • Spelet är visuellt fantastiskt

• Uppdragen saknar fart
  • Historien är en besvikelse
  • Strukturen blir gammal snabbt

Wolfenstein: Youngblood är offensivt offensivt. Detta är en fristående spin-off med lite att säga, utan att avslappat påminna er om att det tredje riket var dåligt, eftersom det ger dig en attackgevär och skjuter dig ut på gatorna i Paris ockuperat av förankrad nazistyr. Väl där, Wolfenstein: Youngblood liknar något av en uttryckslös övning i minskande avkastning – styrkan i dess öppettider utspädd av en struktur som förråder kärnkraften och styrkorna i Wolfenstein-spelen som har kommit före den.

Wolfenstein: Youngblood saknar den skarpa besattheten med framåtkraft som gjorde sina föregångare så oändliga fängslande. Det är ett äventyr som offrar alla nyanseringar till förmån för en öppen design som dess handling och innehåll knappt kan sträcka över. Det är ett spel som misslyckas så spektakulärt att replikera subtiliteten i berättelsen som gjorde B. J. Blazkowicz ansträngningar genom alternativ historia till en så underligt berusande utforskning av vänskap och familj i världens slut. Wolfenstein: Youngblood är inte en glädje att ha haft med Youngblood – så länge du har en vän tillsammans med dig för åkturen. Att spendera 15 timmar aggressivt med att gorgla kortbärande medlemmar av det tredje riket med en mängd allt mer audmjukt vapen är en bra tid. För hur kunde det inte vara, eller hur? Men att säga att Youngblood kompenserar för sin oro på grund av detta samarbetsstöd på nätet skulle tro på poängen. Spela med en främling eller växla upp till sololek (där en sällan inkompetent AI kommer att ta kontroll över ett av Blazkowicz-syskonen), och du kommer att börja längtar efter sällskap och konversationer för att hjälpa till att distrahera dig från den vardag som föds ur det repetitiva uppdragsdesign och öppen metod för progression. Sanningen är att allt i livet görs desto bättre genom att ha en vän vid din sida, och det är särskilt sant när du får i uppdrag att döda nazister.

Frihet att experimentera

Wolfenstein: Youngblood-recension: & quot; Med en vän är detta ett roligt men ofokuserat äventyr & quot;

Youngblood är resultatet av ett samarbete mellan Arkane Studios Lyon, teamet som ansvarar för att konstruera action-RPG-serien Dishonored, och MachineGames, studion som har fått tillsyn över den främsta nazistiska simulatorn på marknaden sedan 2014. På det sätt som Youngblood hanterar – med avseende på vikten av vapnen och graden av kontroll som du kan visa över rörelse och navigering – MachineGames och Arkanes expertis är tydligt att se. Youngblood är en fantastisk känsla shooter, den typ av spel du kan förvänta dig att komma från två mästare i första person domän. Från den andra att du upplever dess cykel med frenetisk actionmatning genom dina fingertoppar, vill du ha mer av det. du kommerbehövermer av det. Tyvärr bleknar den känslan bara med tiden.

Mycket av ire kan riktas mot Youngbloods struktur. I uppdrag att befria Paris från nazistisk ockupation får du friheten att beröra i ett av tre distrikt från början – med en fjärde öppning i det sena spelet – för att börja klippa bort försvaret från “Brors” säkerhetstorn eller att genomföra en mängd olika udda jobb för det franska motståndet som släpps ner i katakomberna under huvudstaden. Av alla dessa uppdrag – mellan de som är på den kritiska vägen, de flera etapperade målen för var och en av “Brothers” -tornen – till litaniaen av sidouppdrag och dagliga uppdrag som ska slutföras i själva distrikten, det finns inte enda standout. Att, med tanke på det kaos som rutinmässigt är födda ur Wolfenstein: The New Order, Wolfenstein: The Old Blood och Wolfenstein: The New Colossus, är något av en överraskningsbesvikelse.

Plantera en bilbomb för att döda den högt rankade nazistjänstemannen utanför skärmen, skjut på tio brandsläckare för att bromsa det tredje riket förmåga att släcka bränder över staden, rädda en handfull civila som du aldrig kommer att se igen, döda fascisten i den höga mech-dräkten för att få lite XP och expositionen gick ut över en bandinspelning. Wolfenstein-spelen handlar om att döda våg efter våg av nazister samtidigt som de utövar så mycket brutalitet och fientlighet som du kan skapa, och enkelheten bakom det idealet har aldrig varit så tunt slöjt som det är här i Youngblood.

Tack och lov är dessa distrikt åtminstone tankeväckande utformade trots att de till stor del saknar intressepunkter. Miljöerna är hisnande att se, full av hemliga vägar och massor av vertikalitet för att ge dig en möjlighet att ta en varierad inställning till målet. Under de tidiga timmarna innebär omfattningen och det visuella djupet i dessa miljöer att Youngblood hotar (åtminstone i liten grad) att erbjuda den flexibilitet och olinjäritet som Dishonored-spelen är så kända för att leverera, även om det inte nödvändigtvis är fallet.

Strukturellt osund

Det är alltså att säga att för alla de otryggt placerade balkongerna och gångvägarna, de klaustrofoba underjordiska grottorna och obebodda lägenheterna strödda över de parisiska distrikten i syfte att erbjuda flexibilitet, finns det inte så mycket möjlighet att experimentera som världen kan initialt föreslå att du har. Oavsett vilket tillvägagångssätt du tar till ett mål kommer interaktionen så småningom att komma tillbaka till dig och piska ut det största vapnet i ditt arsenal och spränga det tills din fiende är reducerad till röd dimma.

Stealth i tidigare Wolfenstein-spel placerades alltid som en valfri ansträngning, utformad för att låta dig tunna rangerna lite innan du deltar i konflikter över trånga utrymmen. I Youngblood är stealth svårt att underhålla för mer än ett fåtal borttagningar, fiender har i uppgift att täcka mycket mark på grund av öppenheten i utrymmena, och det tar inte lång tid innan ett lik upptäcks och larmet är Uppfostrad.

I själva verket är fienderna ganska fördömda uppfattningsfulla utanför striden, men när de själva är engagerade i det själva kan de svinga vilt från dödliga till döda. Dödligt i att fiender nu kommer med sin helt egen hälsobar och tilldelade nivå, vilket innebär att de är benägna att stå stilla och blötlägga kulor, dolda i att de är lika troliga att bli tillträdda av något i fjärran så mycket som de är två Terly Billy-tvillingarbokstavligenta fram något som står med en ärlig-till-gud laserkanon. Tillägget av lätta RPG-system som hjälper till att utveckla nivå-gate-framsteg genom kärnuppdragen – för att inte tala om att hålla dig i skala när du sjunker resurser-tjänade till nya förmågor och vapenuppgraderingar – förhindrar Wolfensteins takt kraftigt. Jag vet inte om dig, men om jag blir avskuren av en nazist vill jag att det ska vara för att jag har tidtat en omladdning av min hagelgevär dåligt – du vet, den med skärmen som dvärgar trumma och roterande fat – inte för Gestapo-tjänstemannen har en nivå 20 som flyter över huvudet och jag, supersoldaten inhöljd i en exoskelettdräkt av metall, men en låg nivå 15.

Med en vän är Youngblood ett roligt men ofokuserat äventyr. Gunplay, rörelse och rumslig navigering är en verklig glädje, vilket gör Wolfenstein till ett spel som till stor del är roligt för tillfället, men inte nödvändigtvis värt någon verklig reflektion. Spela ensamma börjar sprickor snabbt dyka upp i Youngbloods struktur, och spelet förlorar sin känsla av fart i processen. Youngblood erbjuder inte samma variation i sitt uppdrag eller nivå design som Wolfenstein: The New Order, och det stämmer verkligen inte med det löjliga kaoset som föddes ur Wolfenstein 2: The New Colossus berättelse, och vad du har kvar med är en fristående spin-off som spelar trevligt med andra men som snabbt kan bli en övning i frustration.

Recenserad på Xbox One X.

Wolfenstein: Youngblood