X-Men: Dark Phoenix recension: “Stiger aldrig riktigt högt som vi hoppades”

Trots mestadels gnistrande cast-verk, stiger Phoenix aldrig riktigt som hoppats i Kinbergs kärleksfulla men ofta perfunktoriska X-Men-utsändning.

Även i samband med Magneto-upphöjande tunnelbanetåg anländer X-Men: Dark Phoenix med lite tunga lyft. Det landar inte bara efter ytterligare en upplyst superhjälte och ytterligare ett franchise-slutspel: det måste också avhjälpa författaren / producenten som valt regissören Simon Kinbergs tidigare samskrivna riff på Chris Claremonts serier, 2006’s brusqueX-Men: The Last Stand. Försoning för 2016: s topp-heavyX-Men: Apocalypseis ett annat krav. Och dessutom finns det betydande fråga om att avsluta en 19-årig filmserie, med dess tillhörande känslomässiga investeringar och kriser på planets kontinuitet.

Även om Kinberg hittar några knepiga sätt att lätta på den belastningen till en hanterbar vikt, känns knock-on-effekten ofta frustrerande undernärd. Dialog, karaktärer och teman framträder ofta halvförverkligade, det kosmiska räckvidden för Claremont’s serietid och det expansiva strecket av överlägsna X-filmer vittnar bort. Trots några imponerande uppsättningar och engagerade visningar från (utgående?) X-Men: First Classcrew, X-Men: Days of Future Past’s pop-art-pizzazz och Logans aggressiva emotionella wallop är frånvarande, vilket resulterar i en ofta trubbig franchise full- stoppa som bara intermittent tar flyg.

X-Men: Dark Phoenix recension: & quot; Stiger aldrig riktigt högt som vi hoppades & quot;

Kinbergs smartare drag är att motverka den dåligt balanserade stodgeen av The Last Stand och Apocalypse med ett stramare fokus på Jean Gray. Vi börjar 1975, där unga Jean manifesterar en latent lust att byta kanal på föräldrarnas bilradio … En tragedi senare, kraften i att kollpunkten plottar oss till 1992, där James McAvoys Charles Xavier skickar ett mutant team för att rädda en rymdfärjans besättning från ett solfärgat möte. Detta (imponerande monterade) gamble dödar nästan Jean (Sophie Turner), hon överlever, bara för att upptäcka en ny, mystisk kraft inuti henne – en kraft som gör henne till ett mål för några kroppsnäckande utlänningar.

När hon håller sig nära Jean förankrar Kinberg sitt snabbt växande raseri i insikten att Charles har manipulerat med sina minnen. En ny skärmbild på Xavier framträder, arrogant och vidöppen för kritik från särskilt Jennifer Lawrence’s rättfärdiga Raven / Mystique. McAvoy utnyttjar det mesta och presenterar en karaktär av fler fasetter än Glasss Kevin Wendell Crumb utan de otydliga fyrverkerierna.

De verkliga fyrverkerierna bryter ut i en konfrontation med Jean, med dödliga konsekvenser för en X-favorit, en mage full av skuld för Gray och en delad beslutsamhet att döda / rädda henne från X-besättningen. Michael Fassbender gör anständigt känt verk av Erik &lsquo, Magneto ‘Lehnsherr här, igen sorg-insvept och trött på Charles’ ursäktande tal.

Även om tittarna känner sig lika utmattade av Kinbergs kamp för att kartlägga nya rutter genom gamla X-Men-spänningar, skulle åtminstone ett anständigt tal inte ha gått fel. Den humorlösa dialogen sprutar ofta när den borde svimma eller gnista, platt utställning gynnas över fizz och smak. En olycka är Jessica Chastain, som ger T-1000-ish stealth-hot mot sitt främmande hot (också mördare MO) men lider av nebulous motivationer. Turner får mer att arbeta med, allt från förvirrad till kosmiskt bemyndigad, även om hon kämpar för att investera sina krafter och inre konflikter med den nödvändiga dramatiska oomph.

Ett tågsbaserat klimatskrot kompenserar, vilket ger mutanterna en chans att visa lite tid-hedrad lagarbete, hattar till Alexandra Shipps Storm och några friska bamfing- / svansfickande takedowns från Kodi Smit-McPhees Nightcrawler. Hans Zimmer ger känslomässig back-up med en bindande Inception-ish-poäng, även om finalen i sig bara erbjuder ett deflaterande post-manus, utan de stora känslorna hos de andra superdrivna utsändningar som nyligen har cirkulerat. "Kanske är det dags för oss att gå vidare," Raven föreslår på en punkt. Efter detta avskedade men fluktvänliga farväl från FoX-Men-åren är det svårt att bestrida behovet av en ny start. Spel på, Mr Feige.

X-Men: Dark Phoenix är ute i biografer den 5 juni.

Dark Phoenix