Xbox Elite trådlös controller serie 2 recension: “Gör den bästa kontrollern ännu bättre”

• Nya anpassningsalternativ på systemnivå
  • Justerbar analog stickspänning och triggning
  • Bättre balanserad

• Väldigt dyr
  • Ombordminnet lagrar bara en profil
  • Anländer sent i Xbox-konsolcykeln

Hur gör du den bästa kontrollern ännu bättre? Microsofts Xbox Elite-kontroller ändrade vårt sätt att tänka på spelpads när den lanserades 2015. Fram till dess var standardkontrollen för varje plattform guldstandarden, och allt annat var antingen ett nischverktyg för en specifik typ av spel, som en kamp pinne eller en underlägsen imitation. Med Elite öppnade Microsoft dörren till idén att det finns utrymme för tillväxt med sina extra anpassningsalternativ och ergonomiska ingångar bak. Xbox Elite Series 2 förbättrar den utvidgade funktionsuppsättningen för Elite på många sätt, vilket ger dig fler sätt att göra om din controller för att köra på ett sätt som känns naturligt för dig och dig ensam. Några av dessa funktioner är uppdateringar av sunt förnuft, men du kan bli förvånad över deras inverkan. Oavsett om du är en strömanvändare som vill böja varje spelupplevelse till din vilja, som PC-spelare tenderar att på en mus och tangentbord, eller om du helt enkelt vill ha den mest bekväma kontroller som finns, kommer Xbox One Elite Series 2 att ge dig vad du behöver.

Det som känns som en enda monumental uppgradering är faktiskt summan av många, många förbättringar, stora och små. De stora förbättringarna, jämfört med standardXbox One-kontrollen, är mycket lika. Det ger möjligheten att omforma kontroller, anpassa hur din styrenhet känns och givetvis ger dig fyra horisontellt monterade paddelingångar som kan användas för att ersätta eller förstärka ansiktsknapparna. Var och en av dessa breda uppgraderingar har emellertid mer att erbjuda i serien 2.

Vad är nytt med serie 2?

Elite Series 2 har nya strukturerade grepp, som nu helt täcker styrenhetens ben och når upp till sidorna hela vägen till triggers. Annat än när du trycker på en knapp eller paddel, vilar du inte naturligt fingret på ett okulturerat ansikte. Gripmönstret i sig är lågprofilt och verkar inte vara benäget att skrapa eller slitna.

De utbytbara delarna – paddlarna, strukturerade, okulturerade och konvexa analoga pinnar, de fyra- och åtta-vägs D-Pads – återgår oförändrade. De låses magnetiskt in och kan lätt bytas ut i farten.

Xbox Elite trådlös controller serie 2 granskning: & quot; Gör den bästa kontrollern ännu bättre & quot;

Under de utbytbara naven är dock de analoga pinnarna en ny twist. Du kan justera spänningen i de analoga pinnarna genom att ta bort den analoga underdelen och vrida en kolumn i pinnen med hjälp av verktyget som medföljer satsen eller en liten skruvmejsel. Skillnaderna mellan de tre inställningarna är ganska små, men de strammare pinnarna fungerar bra i konkurrenskraftiga skyttar som Gears 5 och slåssspel som Mortal Kombat 11, där du vill ha mer precisionskontroll och en snabbare snäpp tillbaka till neutral position.

Knapparna och triggarna har också fått lite glöd. Knapparna är nu klickbara och lättare att knacka på, utan den vanliga Xbox One-kontrollern – en av mina favoritfunktioner i min favoritkontroll från tredje part, Razer Wolverine Ultimate. Kontrollens baksida har ett par switchar, som gör att du kan minska mängden körning på triggers från en full tryckning till halv eller till och med en "hår trigger" kran. Personligen föredrar jag standarddragningen, men konkurrenskraftiga spelare kommer förmodligen att vilja ha den lägre aktiveringspunkten för snabbpressen.

Jag är också mycket tacksam för att Xbox Elite Series 2 nu har ett inbyggt batteri, som får cirka 30-40 timmars batteritid under en laddning. Du kan ladda den med kontrollerns USB-C-port, som ersätter standard Micro-USB längst upp på kontrollenheten, eller använda den trådlösa laddningsdockan som levereras med enheten. Dockan är bara en liten svart låda, så tar inte mycket utrymme eller känner sig som ett ögonblick, och det är bekvämt att ta tag i din controller när det är dags att spela och ladda upp det när du är klar. Några av dessa uppgraderingar, som att bygga in ett batteri och lägga till Bluetooth-stöd som andra generationens Xbox One-spelplan, känner sig mer som modernisering än uppgraderingar – det här är saker du förväntar dig av en $ 180-kontroller – men funktioner som laddningsdockan leap-frog vad bör vara standard och få dessa förbättringar att känna sig lyxiga.

Programförbättringar

I min mening är de bästa förbättringarna av Elite Series 2 dock på mjukvarusidan. Liksom med den ursprungliga Xbox Elite kan du göra en ny omformning av styrenheten efter behov som du använder med Xbox-appen. Utbudet av ingångar som du kan kartlägga till varje knapp har dock expanderat ganska mycket. Förutom knapparna på regulatorn kan du också tilldela ingångar till specifika åtgärder på systemnivå som att ta en skärmdump, visa dina prestationer eller öppna en specifik app. Om det var ett Kinect-röstkommando kan du mappa det till en knapp. Det är en enorm välsignelse för spelare som vill använda paddlarna och ansiktsknapparna tillsammans, utan helt enkelt använda dem som ett fingervänligt utbyte. Du kan också tilldela en "flytta" -knappen, som öppnar en andra uppsättning alternativa ingångar.

När som helst kan du ställa in och rotera mellan tre ingångsprofiler med en ny knapp på fronten på regulatorn och ersätta den första Elitens profilomkopplare. Oroa dig inte, det finns en LED-indikator som visar vilken inställning du använder. Du kan också lagra extra profiler i Xbox-tillbehör-appen på din Xbox och Windows. De tre profilerna på din controller lagras i minnet ombord, så att du kan använda dem när du byter från enhet till enhet. Du kan också lagra och spara profiler ur din rotation i appen Tillbehör, så det finns ingen anledning att inte prova nya saker för varje spel. Dessa profiler synkroniseras i molnet, så att du kan komma åt alla dina profiler, ombord eller av, på alla Xbox- eller Windows-PC så länge du loggar in med ditt Xbox-konto.

Men för mig är den största förbättringen helt enkelt hur Eliteserien 2 känns i din hand. Även om det bara är tre gram lättare – 345g kontra 348g – är Elite Series 2 mycket bättre balanserad, så det är vikt som är en styrka snarare än en svaghet. Styrenheten känns tät och hållbar, men du märker inte att du håller det som du gjorde med den ursprungliga eliten och några av sina premiumkonkurrenter. Jag fann mig inte lägga ner det lika mycket under snitt och pauser.

Xbox Elite Series 2 återuppfinner inte hjulet, men ibland känns det som en revolution. Från att ta en skärmdump med en enda paddelpress, till trådlös laddning, till att använda hårdare analoga pinnar, staplar det däcket med tweaks som gör en stor skillnad beroende på vilka spel du spelar och vilken kontroller du har använt för att spela dem. Det är verkligen en av de bästa kontrollerna för PC-spel och Xbox One. Den enda riktiga nackdelen är priset: hur tycker du om att spendera $ 180 på en controller med en ny Xbox precis runt hörnet? Jag hoppas verkligen att Microsoft gör rätt av människor som köper den här saken och stöder den med nästa gen, vilket verkar troligt. Det finns mycket att älska här, och du kommer att vilja använda det under många år framöver.

Xbox Elite trådlös controller serie 2 recension: "Gör den bästa kontrollern ännu bättre"