Yakuza 5 recension

• Enastående historia som långsamt utspelas över fem olika karakters liv
  • Så många aktiviteter

• Hård strid
  • och för många slumpmässiga strider
  • Så mycket prat
  • Bygg upp varje karaktär från grunden

Yakuza 5 är en berättelse om den japanska undervärldens inre verk, en berättelse om schemande skurkar och moraliskt rättfärdiga hjältar. Det är också en taxicabsimulator, videospelemulator, två vilt olika rytmspel, ett jakt- och fiskespel och så mycket mer. Och medan ingen del av Yakuza 5 är tillräckligt bra för att stå på egen hand, kombineras alla för att bilda ett videospel Voltron som är väldigt bättre än summan av dess delar.

Historien öppnar om Kazuma Kiryu, en gangster-vände hyttförare som gör sitt bästa för att undkomma yakuza-livet och samexistera med det artiga samhället. Men som Michael Corleone iGudfadern del 3, precis när han tror att han är ute så dras han tillbaka och Kazuma befinner sig inbäddad i en rikstäckande skandal som kan förstöra den bräckliga alliansen mellan två rivaliserande yakuza-familjer. Kazuma är dock bara ett stycke till detta veckade pussel, eftersom Yakuza 5 berättar historien om fem till synes avskiljade karaktärer som alla förenas av en serie tragiska händelser. Berättelsen släpper långsamt ut medan han grundar sig i sitt mänskliga drama och tar sig tid att fokusera på det japanska vardagslivet medan de punkterar sin berättelse med explosiva ögonblick av konflikter.

Yakuza 5 recension

Mycket av den konflikten kommer i form av hand-till-hand strid, och det är lätt den svagaste aspekten av spelet, eftersom kampen mot Yakuza 5: s olika gangster inte har förändrat en hel del sedan det första spelet. Du har tillgång till en serie grundläggande och starka attacker som kan strängas in i kombinationer, och landningsträffar bygger upp din värmemätare som kan aktiveras för att starta en mängd superdrivna attacker. Kampen är en våldsam, brutal balett av fisticuffs och improviserade vapen, och även om det är en enormt förbättrad upplevelse jämfört med tidigare poster, är den fortfarande styv, repetitiv och dåligt utrustad för att hantera fienderna som Yakuza älskar att kasta på dig.

Det är inte så att striden i Yakuza 5 är dålig, exakt, det känns bara forntida jämfört med många av dess samtida. Du litar ofta på samma handfull knapptryckning och titta på samma animationer som spelas ut varje gång man blir gammal. Det hjälper inte att Yakuza 5förälskelseratt driva dig till kamp efter kamp, ​​eftersom dess vägar är fyllda med slumpmässiga människor som kommer att ställa dig ständigt. Att komma in i två eller tre rygg mot rygg när du tar dig ner i en gränd, var och en fylld med ett halvdussin mobsters, är en överraskande vanlig upplevelse på gatorna i Yakuza 5: s Japan.

Yakuza 5 recension

Tidigare på…

Yakuza 5 recension

Till skillnad från andra Yakuza-spel har det här inlägget ingen berättelse om de andra spelen i serien. Det är olyckligt, eftersom vikten av många av spelets största vändningar förlitar sig på din investering i dess färgstarka roll. Som sagt, Yakuza 5 gör ett anständigt jobb för att få dig uppåt och måla sina öppningsmoment med breda, lättförståelige slag. Fortfarande kanske du vill åtminstone granska en wiki för att få en förståelse av den långa, tumultiga historien om Tojo Clan.

När du tjänar erfarenhet låser du upp en repertoar av nya förmågor, som alla hjälper till att göra strider mer smakliga. Men när du slutför varje kapitel, tvingar Yakuza 5 dig att byta karaktär – vilket innebär att du börjar överallt på fyrkant. Det är meningsfullt men det är fortfarande frustrerande att äntligen komma in i en rytm med en karaktär och sedan tappa åtkomst till alla sina uppgraderingar när du går vidare till ett annat kapitel. Så småningom har du tillgång till alla karaktärer i spelet och kan växla mellan dem när som helst, men det tar dussintals timmar att komma till den punkten.

Och Yakuza 5 är ett spel du kommer att spendera enmassaav tiden med. Det är en lång, fängslande berättelse som framkallar stammar av Mario Puzo genom Takeshi Kitano, men det är en långsam förbränning, som ofta tar timmar att bygga upp till sina större stunder. För det mesta är Yakuza 5: s metodiska takt till sin fördel, vilket ger sig själv tid att utforska mindre karaktärinteraktioner och de mycket detaljerade kopiorna från japanska städer, men konversationer kan dra vidare, och längden på de klippta scenerna ger Metal Gear Solid serie en körning för sina pengar. Brevity är inte Yakuza 5: s starka kostym, och att spela det innebär att man åtar sig till långvägen.

Yakuza 5 recension

Det är dock värt att koppla in, eftersom Yakuza 5 ger en fascinerande faksimilie av det dagliga livet i Japan. Många av spelets butiker, barer och restauranger kan utforskas, och städernas många medborgare maler omkring på väg till vart som helst. Närbutiker är fyllda med faktiska japanska varumärken och helt skannade japanska språkversioner av mangaInledande DellerSpöke i skalet. Där spel som Grand Theft Auto erbjuder en parodi på det verkliga livet, är Yakuza uppriktig i sin rekreation av modern japansk kultur och samhälle, och dess skiva av livet är en av dess största dragningar.

Det är inte att säga att det är allvarligt företag, eftersom Yakuza 5 också älskar att bli riktigt konstig och klämma så många videospelgenrer i en titel som möjligt. När du startar spelet har du tillgång till en mängd taxicab-uppdrag som kräver att du följer trafiklagar, såväl som en serie gatatävlingar. Så småningom hittar du ett fullt utvecklat jaktspel, stand-up-komedierutiner, snöbollstrider, rekreationer av Taiko Drum Master och Virtua Fighter 2, freakin ‘dansstrider, och massor av andra saker också. Att kombinera så många olika olika genrer och minispeltyper låter otroligt skurrande och onödigt, men i Yakuzas fall fungerar det helt och hållet eftersom det omfamnar sin egen finess med en allvarlig entusiasm. Inte bara är att hitta och genomföra dessa sidouppdrag och aktiviteter roliga i sig själva, de ger ofta dig erfarenhetspoäng, föremål och kontanter som du kan använda för att göra dina karaktärer starkare.

Yakuza 5 recension

Det är värt att ta upp Yakuza 5: s brister bara för att se vart den går – och Yakuza 5 går till några magiska platser. Det är ett spel som låter dig beställa en CD med Out Run’s ‘Magical Sound Shower’ från din mobiltelefon, ett spel som låter dig försöka vinna en Hatsune Miku-docka från en UFO-catcher, ett spel som låter dig spela en sidescrolling beat-em- upp på ett virtuell verklighetshörlurar med ett japanskt Doc Brown. Det är den typen av spel som ger så mycket som du lägger in, och det har ett helvete mycket att ge.

Detta spel granskades på PS3.

Yakuza 5