Yoshi’s Crafted World-recension: “Nintendo by numbers”

• Helt bedårande
  • Smarta konster och hantverk pusseldesign
  • Ett lugnt, lugnande soundtrack

• Saknar ambition
  • Frustrerande kontrollsystem
  • Berättelse på ytan

Får du en politisk kris? Behöver du en avluftare från den tuffaste FromSoftware-titel på flera år? Tur för dig, baby Bowser har stulit alla Yoshis drömmen och han behöver din hjälp för att få dem tillbaka. Yoshi’s Crafted World är den andliga efterträdaren till Yoshi’s Wooly World, en Wii U-titel känd för sin bedårande estetik och målarfärg Nintendo design.

Yoshi’s Crafted World: Fast Facts

Yoshi's Crafted World review: & quot; Nintendo by numbers & quot;

Trots kaoset i senare nivåer är lugnet i Yoshi’s Crafted World dess unika försäljningsstället. Den tråkiga poängen bakom varje nivå lindar dig i en sonisk filt när du fladdar genom himlen, en markant avvikelse från det gnagande kartongen som raderar varje nivå. Det finns ett underbart Shoji-uppdrag där du måste vägleda Yoshis skugga genom skärmdörrarna och kasta förbi bambustjockan gjord av plaststrån. D.I.Ys konstinriktning är en smart illusion att jag fortsatte att luras och senare glädjas av när jag fick reda på vad som fick varje tillgång att krypa. Det fantasifulla temat på varje nivå realiserades alltid med varumärket Nintendo-charm.

Papperskorgen blir en skatt, speciellt när den återanvändas som kostymer som Yoshi kan bära som rustningar. Först måste du rulla tärningarna med en gachapon-maskin och låsa upp delar av en blindboxuppsättning med mynten du tjänar i varje nivå. Det känns lite onödigt, men det bröt mig så småningom när jag insåg att jag kunde passa Yoshi upp i en mängd papperskorgen, en potent visuell metafor.

Dessa sträcker sig från enkelt skräp till mer berömda kostymer, som ett bedårande vattenhjul som svänger när Yoshi kör. Om du är den typen av person som gnäller och rullar ögonen på något så obetydligt hälsosamt som detta, är detta helt klart inte ditt spel.

En mans skräp…

Trots sin stellar utseende, är inte den utformade tänken vävd in i världen med ganska lika omsorg som Wooly Worlds bollar av garn. Det finns ögonblick av tydlighet när du använder ett noshörnings tennfoliehorn för att poppa ballonger, eller klättra popburkar med magneter, men det hittar inte riktigt ett sätt att konsekvent binda spelet till inställningen, vilket gör det mer om nyfiken utforskning än att lösa smarta pussel.

Spel som Tearawayand LittleBigPlanet har redan trampat på liknande mark med större effekt, vilket minskar en del av pizazsen, särskilt när de flesta nivåer följer samma plattformsformel. Den försöker till och med arbeta i 3D-banhoppningen från LittleBigPlanet, med Yoshi som rör sig i alla riktningar för att hitta samlarföremål. Detta skapar en välkommen känsla av äventyr, men utforskningen är ganska begränsad av dina tre-knappars skillset.

Några av mina favoritnivåer kändes som minispel. Man fick Yoshi att kanalisera sin inre Reptar när han gick in i en mech-dräkt och stansade det råa ut ur byggnaderna. Andra lekte med flyg- och fartmekanik och lyckades få mitt intresse efter en värld eller två av samma gamla system.

Det viktigaste som bogserar den är äggkastningsmekanikern, som kräver att du håller ner en knapp och riktar med vänster pinne mot miljötillgångar för att övergå pussel och plocka upp samlarföremål. Jag är förbryllad över varför detta inte använder den gyroskopiska rörelsen i Joy-Cons, vilket skulle vara mycket mer intuitivt, även om det bara var ett alternativ.

Att behöva mikromanera resten av Yoshis plattformsförmåga tillsammans med detta är djupt frustrerande, särskilt när skärmen rullar snabbare än du kan kasta. Detsamma kan sägas för HD Rumble, som är extremt underutnyttjat. I stället finns det till synes meningslösa dialogval och blyertslådor som fungerar som projektiler för projektiler. Ser! Nu ler du igen.

Nintendo efter nummer

Det är daft Nintendo kul, och det tar sig inte särskilt allvarligt. Bowser Jr. och Kamek är de tjocka som svinantagonister som beraterar varandra mellan världar. Kamek kämpar mot sin underordning genom att hänvisa till sin ofelbara partner som Your Stinkiness eller Your Stumpiness, men ändå böjer han konsekvent sina krav på allt mer löjliga chefer. De ovannämnda drömpärlorna och Kameks förmågor används för att kalla till pappersmotståndare som bara kunde föds ur hjärnan hos Bowsers brattiga avkomma.

Dessa utgör några av spelets mest uppfinningsrika nivåer, där ett falskt galleri från Mario lore dyker upp, men du kan se alla veck och veck på deras ballong- eller pappersytor. Det vore dumt att förstöra dem här men var redo för ett riktigt test av vad du har lärt dig, och ett flin från öra till öra. Tappa dem så samlar du ädelstenarna som fyller Sundream Stone.

Det är ungefär så långt som historien på ytan är villig att gå. När jag spelar Nintendos senaste skörd av spin-offs, väntar jag om ett mänskligt inslag, eller någon form av känslomässig drivkraft för att driva empati in i berättelsen, Pixar-stil. Vad händer om någon plockig unge faktiskt gjorde dessa pappersdioramas som Yoshi utforskar? Dessa världarnas drömlogik lyckas på grund av sin egen design, men när du zooma ut och tänker på den okonsekventa berättelsen, finns det inget där för att få kuggarna att vända.

Kostymsökning

Spelbarhetsmässigt kan du spela igenom flip-sidan av nivåer för att hitta poochy vänner, och det finns massor av samlarföremål och några hemliga zoner som kompletteringsarbetarna kan hitta, samt ovannämnda kostymuppsättningar som du kan odla mynt för att låsa upp. Det är synd att de egentligen inte gör någonting utöver se söta ut. Om de hade vissa funktioner för att underlätta plattformen skulle det stimulera roulette-maskinmodellen snarare än att bara vara en cynisk dräktsamlare.

Yoshi’s Crafted World kan vara svår i de senare nivåerna, särskilt om du är ute efter att plocka upp allt. Det finns en glödande indikator varje gång en Smiley Flower visas, den viktigaste valutan som grindar varje värld. Ibland kan det fortfarande vara en utmaning även med det visuella hjälpmedlet, men Röda mynt är mer svårfångade, och ber spelaren att på ett slumpmässigt sätt chuck ägg vid allting i sikte för fall.

Det är mycket tillgängligt för små också, eller människor som är mindre bekväma med plattformsspel. Mellow Mode ger Yoshi ett par vingar så att han oändligt kan vinkla genom himlen, hans skingra skrik fastnat på replay. Detta kan aktiveras när som helst, så jag skulle ofta hamna på det på ett trångt ställe, särskilt om en samlarföremål var utom räckhåll.

Svårigheten med att rekommendera det här spelet är att det är en absolut solid Nintendo-plattformsspelare, men det gör inte riktigt något ambitiöst eller använder sin föreställning till stor effekt. Jag ville konsekvent soldat vidare för att se vad nästa underbara värld skulle innebära, men när allt sagt och gjort kände upplevelsen något ihålig, även om jag hade fått mina ögon blekta av Yoshis söta kapris.

Recenserad på Nintendo Switch.

Yoshi’s Crafted World