Yoshi’s New Island recension

• Massor av saker att samla
  • Plattformspel som påminner om originalet

• Små
  • oinspirerade nivåer
  • Döda boss slåss
  • Ett otroligt ljudspår

Liksom många andra Nintendo-plattformspelare kan Yoshi’s New Island inte hjälpa till att falla i skuggan av sina föregångare – i detta fall Super Mario World 2: Yoshi’s Island. Originalet var kulminationen på alla lektioner i 2D Mario-spel som hade kommit före det när det gäller nivån design, fiendstyper, presentation och mer, vilket gjorde det lysande. Men sedan dess har varje Yoshi’s Island-spel som kommer ut inte lyckats leva upp till högvattenmarkeringen som den ursprungliga utbetalningen 1995. Tyvärr är Yoshi’s New Island inget undantag. &# 8232,&# 8232,

I ett vakuum kan det tyckas konstigt eftersom det faktiskt inte är så annorlunda än den ursprungliga Yoshi’s Island. Yoshi äter fortfarande fiender, kastar ägg och löser enkla pussel för att leverera Baby Mario genom sex världar på väg till Bowsers slott. Pastellgrafiken är fortfarande kvar, och att bli träffad av en fiende kommer fortfarande att resultera i att Baby Mario slås av Yoshis rygg och skickas flyger i en bubbla. Och även om dessa beröringar säkert kommer att aktivera en ton av nostalgi, kämpar Yoshis New Island för att hålla jämna steg med moderna plattformsspelare, en känsla av obehag som jag skyller på nivån design. Långt ifrån ett steg framåt representerar Yoshi’s New Island på många sätt en regression från det ursprungliga spelet, många av dess stadier är ett relativt rakt skott från början till slut med lite i vägen för intressanta vändningar eller pussel. Sällan matchar det de rika, flerskiktade ansträngningarna som finns på den ursprungliga Yoshi’s Island, istället för att vara linjära, okomplexa och värst av allt, repetitiva.

Yoshi's New Island recension

Det mest oroliga exemplet är en sekvens i Bowsers slott där jag tvingades jaga ner nycklar genom att göra saker som att slå ett moln med ett ägg medan jag undviker en spined fiende på en fallande plattform. Mindre utmanande än tråkigt och repetitivt, det fick mig att undra om Yoshi’s New Island hade slutit helt ånga efter bara sex världar. Mycket samma skulle kunna sägas för de överväldigande bossstriderna. Oavsett om jag kämpade med en gigantisk krabba eller en jättepansrad fisk, var metoden för att slå chefer densamma och utmaningsnivån var genomgående trivial.

För ett spel med så härliga pastellfärger känns Yoshi’s New Island konstigt beige i sin design.

Yoshi's New Island recension

Det är också lätt, vilket har varit ett slag i serien tidigare. Sällan kände jag mig överväldigad av antalet fiender på skärmen, och med det eventuella undantaget från isvärlden oroade jag mig inte för hopparna för mycket heller. Som nämnts tidigare är bossstriderna viktiga saker – avslöja svagheten och slå dem tre gånger för att vinna. Jag ska bevilja att bossstriderna inte är helt nödvändiga för en fantastisk plattformsspelare – de är nästan mer av en palettrensare än huvudrätten – men som resten av spelet känner de sig konstigt underkokta.

Så det är så att grafiken lämnas för att bära dagen, och lyckligtvis är det en sak som Yoshi’s New Island får rätt. Jag ska erkänna att jag hade varit lite orolig när jag först såg att Yoshi’s New Island skulle blanda polygoner med handritade bakgrunder, men effekten är väldigt fin. Framförd i en pastellstil som ger den utseendet till en barn målarbok – en stil perfekt i linje med temat att skydda Baby Mario – det är ett av få spel på Nintendo 3DS som absolut måste spelas med 3D aktiverat . Det ser bra ut utan det, men med det på blir det plötsligt en vacker diorama, med vädereffekter som snö som verkligen springer ut ur förgrunden. 3D-grafiken hjälper också till att få Yoshi att verka ännu mer levande och animerad, ett av mina favoritexempel är när han äter en gigantisk fiende och du kan se honom synligt kämpa för att få den ner i halsen och i magen..

Yoshi's New Island recension

Dessutom lyckas Yoshi’s New Island att pressa in några få element som hjälper till att fräscha upp den ursprungliga formeln. Till exempel riffar spelet på New Super Mario Bros. ‘ extremt tillfredsställande power-up av Giant Mario, varigenom Yoshi äter en Giant Shy Guy och sedan kastar massiva ägg runt skärmen. Jättemetallägg, som används som en vikt för att utforska undervattensområden, ger också variation till den annars hårda nivån.

Tyvärr används inte dessa nya element tillräckligt. Metalläggarna – till exempel den mest intressanta nya mekanikern för hur de lägger till en ny dimension till vattenutforskningen – dyker bara upp ett par gånger i hela spelet. I slutändan är det vad jag menar när jag säger att nivån design är ointressant. Det känns sällan som att utvecklarna använde några av de svalare designelementen till sitt förfogande, och de saknar också intressanta teman utanför det ganska typiska vattnet, himlen och isen. Jag tittar på samtida plattformar och de innovativa sakerna de gör – till exempel Donkey Kong Tropical Freeze och dess nivåer baserade på musikaliska teman – och jag tror: "Varför kan inte Yoshi’s New Island göra något så snyggt?"

Yoshi's New Island recension

Jag ska bevilja att det är en kompetent ansträngning. Pastellgrafiken, äggkastning och lätt pussellösning gör allt för att bidra till att differentiera Yoshi’s New Island från andra Nintendo-plattformsspelare. Och det stora antalet samlarobjekt – ytterligare en Yoshi-ö-stativ – tjänar återigen till att liva upp utforskningen lite och ge den viss uppspelbarhet. Men efter nästan 20 år tycker jag att det är rättvist att förvänta sig mer från ett Yoshi’s Island-spel, och jag menar inte bara när det gäller nya mekaniker som jätteägg. När jag spelar en plattformsspelare vill jag ha en av två saker – minnesvärda nivåer eller en riktigt solid utmaning. Ofta går de två elementen hand i hand. Yoshi’s New Island saknar båda.

Ja, detta är ett vackert snyggt spel som mer än motiverar 3D-aspekten av 3DS. Ja, det är i slutändan mer Yoshi’s Island. Men om du letar efter Yoshis nya ö för att överraska eller glädja dig, kommer du tyvärr vara lyckosam.

Yoshi's New Island recension